Monday, December 29, 2008

BOLEH KE BEKAS KEKASIH MENJADI KAWAN LAGI??

Pernah tak korang berkawan semula dgn ex-boyfren or girlfren korang walaupun korang dh 'break'?? Walaupun dh 'break' tp korang bleh lg tima diorang jd kawan korang? Ada sesetengah orang bila dh putus tak kira la siapa yg memutuskan hubungan tu mmg ssh nk berkawan semula. Konon2nya dia dh mengecewakan hati korang so korang seakan-akan berdendam dgn dia. Sampai mati pn korang xkan maafkan dia konon-kononnya la.

Memang susah nk memaafkan orang yg pernah melukakan hati kita. Aku pn susah nk memaafkan orang yg btol2 melukakan ati aku. Tapi dlm byk2 sorg jer aku xdpt nk maafkan sbb dia btol2 penipu besar. Dalam dok minta maaf msh lg bleh menipu. Tak bleh blah btol!! Wujud juga org mcm ni kat dunia ni. Eh sapa kata xwujud? Dunia sekarang apa2 pn tak mustahil. Cicak pun bleh mkn kambing. Dan yg paling sempoi tahap dewa, cicak boleh tercekik kuku! wakakaka..

Dan aku tergolong dlm individu yg masih lg boleh menjadi kawan baik ex-boyfren aku walaupun dia pernah melukakan hati aku. Pelik? Tapi itulah aku. Aku tak pandai nk berdendam. Kadang-kadang aku marah pd diri sendiri. Dh tahu dia pnh luka kan ati aku np aku masih bleh tima dia sebagai kwn? Entah! Aku pun tak pasti. Kadang2 bila kuar tiba2 terjumpa ex-boy siap bleh tegur n senyum lg. Pe kejadahnya tu? Kalo org lain bleh ke jd seperti aku?? Tah2 selisih tepi bahu pun jgn harap nk pandang muka. ish2...

Mungkin aku semakin matang kot. Yeke? Biasalah pengalaman akan mendewasakan kita. Waktu kita sekolah dulu tak sama dgn sekarang. Mungkin aku fikir itu kisah cinta zaman budak2..Mungkin...Mungkin je la,..(utk menyedapkan ati sendiri barangkali). Aku tak pandai berdendam. Sungguh! Dan kadang2 aku ingin berdendam. Tapi aku tak boleh! Pelik! Ya sangat pelik. Kenapa ek? Hati aku ni keras sangat ke?? Ke saja2 nk buat keras?? Mungkin....

Aku boleh berkawan dgn ex-boy aku. Ya. percayalah. Bila time raya siap pergi raya lg kat umah dia especially ex-boy aku ms aku f4-f5. Biasa la ddk sekampung. ahakz.. Tapi bukan bermakna aku masih menaruh harapan kat dia. No lah! Tak mungkin. Berkawan sja cukup. Dia sekarang dh gemok! hahaha... Dulu sekeping mcm papan. Itu la selalu sgt panggil aku tembam. Kn dh jd gemok! hahaha...(gelak jahat)

Kini aku masih berkawan baik dgn semua ex-boyfrenz aku. Itu pun yg berjaya dikesan oleh radar. Yg lain aku xtaw dh terlempar diceruk mana.Hidup lg ke atau dh...... Kadang2 menjadi kwn lbh baik dr menjadi kekasih. Bila dh jd kawan, ada plak keserasian tak mcm ms couple. Pelik2..Tapi itulah kenyataan.. Cuma, tak semua orang bleh tima bekas kekasih sbgai kwn. Mungkin itu terserah pd individu itu masing2. Aku sendiri walaupun dilukai dgn teruk, aku masih bleh tima diorang menjadi kwn kecuali dlm kes2 tertentu yg mmg aku xleh maafkn dia sbb dia kata nk bomohkan aku. Mengong betol! Siap maki2 aku lg. Dia yg buat slh nk maki aku plak bila aku tak nk tima dia. Pe kejadahnya tu???

Itulah ragam manusia. Tak pernah nk bersyukur dgn apa yg dimiliki dan tak pernah nk jujur dgn diri sndiri atau dgn orang lain.. Bila dh terkantoi baru nk terngadah!! (Peribahasa apa ni). Lantak korang la..Pilihan ada di tangan masing2 cuma kita jer kena pandai buat pilihan dan jgn sesekali menyesal dgn pilihan yg korang buat. Dan terpulang la sm ada korang bleh ke nk kwn blk dgn org yg penah luka kn ati korang?????

Apa yg aku lihat, lelaki akn lebih emo bila dilukai oleh insan yg bernama wanita. Kenapa eyh? Ni sbb bila lelaki dh sayangkn seseorang cewek tu dia akan buang segala egonya dan sanggup buat apa sj utk org yg disayangi. Kadang2 yg xromantik pn bleh jd romantik. Yg xpnh beli bunga pn dh jd mat bunga btol tak wahai para lelaki?? Sbb tu bila insan yg bernama lelaki "keciwa" mereka sekaligus akan rasa diri mereka dikhianati dan segala yg mereka lakukan tuk si gadis2 manis itu seakan sia-sia smpaikan mereka dh tak percayakan perempuan sekaligus menjadikan gadis2 manis yg lain yg tak bersalah menjadi mangsa keadaan dipermainkan oleh lelaki. Perlu ke begitu??

Aku rasa hal ini adalah tidak membangunkan negara! (aiseyman..ayat politik ke pe ni?) Tapi apa yg aku kata ni betul. Kenyataannya memang begitu. Perempuan pulak akn jd takut seandainya dikeciwakan lg lalu membina tembok2 di sekeliling supaya x ada insan yg bernama lelaki mencoroboh masuk lalu membuainya dgn mimpi2 indah lantas meninggalkannya dgn seribu duka. Hati perempuan itu akan remuk sekali lg. Sbb itu ramai gadis-gadis manis (termasuk aku ngee..) masih lg belum berpunya. Ini adalah kerana tembok2 yg dibina memagari hati mereka yg semakin hari semakin kering supaya tidak rapuh utk berkecai! Namun aku bkn la anti-lelaki atau pn anti-cinta. Cuma keadaan yg membuat aku jd begini! Salah siapakah? Yg pasti bukan salah ibu mengandung.. ngee...

Cuma apa yg kita lakukan perlu di ingat hati orang perlu dijaga walaupn terpaksa mengorbankan ati sendiri. Berkorban itu perlu namun jgn smpai at sndiri turut terkorban smpai xsempat nk mengucap..Dan aku terlalu byk berkorban.. Aku harap pengorbanan itu tdk sia2.. Dan tembok2 yg memagari hati ini akan runtuh bila tiba masanya. Yg pasti perlu ada seseorang yg berjaya meruntuh tembok2 itu....INSYAALLAH.. siapakah seseorang itu?????

MENGAPA PEREMPUAN MASIH LAGI SINGLE??

Paras rupa - Memang tidak dinafikan paras rupa memang perkara yang penting. Kebanyakkan lelaki akan melihat paras rupa terlebih dahulu. Sekiranya perempuan itu mempunyai paras rupa yang menawan dan menarik, takkan tiada lelaki yang terpikatkan? Jangan sesekali anda merasakan anda tidak cantik, semua orang cantik. Semua orang ada kelebihan dan kekurangan dia. Ingat, setiap kita adalah unik! Tapi pd zaman yg serba mencabar kini, rupa bukan lg satu asset yg penting krn hati budi lbh penting.


Penampilan diri - Even paras rupa menjadi point utama bagi seseorang lelaki, penampilan diri turut memainkan peranan yang penting. Sekiranya anda mempunyai paras rupa yang menarik tetapi memakai pakaian yang selekeh, pakai baju macam sekadar ada je, siapa la yang akan tertarik untuk berkenalan lebih rapat dengan awak. Jaga penampilan anda dengan memakai pakaian yang bersesuaian mengikut keadaan dan suasana. Tunjukkan yang awak ini feminin.


Tutur bahasa dan adab sopan - Ni lagi satu pointnya. Perempuan timur terkenal dengan adab sopan dan tutur bahasanya. Tetapi ada juga yang tidak sebegini. Ada perempuan yang main cakap lepas sahaja seperti lelaki pula lagaknya. Mana lelaki yang tak terkejut kalau perempuan cakap perkara-perkara yang tak sepatutnya. Sudah tentu ianya akan menurunkan saham perempuan itu. Lagipun, kan manis dan ayu kalau perempuan menjaga tutur kata dan adab sopan. Ayu, ayu gitu. Mesti ada yang terpikat nanti.


Tidak yakin pada diri sendiri - Perempuan yang masih single sampai sekarang ini selalunya mereka tidak yakin pada diri sendiri. Mereka rasakan mereka tidak layak untuk lelaki itu. Mereka fikirkan tiada siapa yang nak kan mereka. Siapa kata? Setiap seorang telah dijadikan berpasang-pasangan. Cuma cepat dan lambat je. Yang penting kena yakin pada diri sendiri. Even sebagaimana besarnya badan seseorang perempuan itu, tidak bermaksud dia tidak akan berkahwin. Even sebagaimana kurangnya anggota badan dia, tidak bermaksud tiada jodoh bagi dirinya. Yakinlah pada diri sendiri kerana anda merupakan seorang yang hebat.


Serik untuk berkapel - Mungkin pengalaman silam telah menyebabkan anda serik untuk bercinta. Serik untuk mempunyai pasangan di usia sekarang ini. Memang tak dinafikan, pengalaman putus cinta merupakan pengalaman yang memedihkan. Tiada siapa yang akan berasa gembira bila dia ditinggalkan oleh kekasih yang disayang setiap masa. Untuk itu, anda perlu mengumpul semula semangat anda. Jangan ingat, anda telah putus cinta bermakna tiada hari esok untuk anda. Pupuk semangat dan kuatkan motivasi diri anda.

Wednesday, December 24, 2008

KEREK PUNYA MINAH!!

Hari ni hari yg sgt sibuk. Terkejar ke sana ke mari. Sesat. Silap bangunan. Adeh malu gk tu!! xpe..Belajar dri kesilapan. Pastu rasa lapo. Singgah la jap kt kedai mahasiswa tu. Aku dgn lenggang kangkongnya masuk dlm kedai n plh barang2 yg aku nk beli. 4 jenis barang sumanya.

Selesai membayar di kaunter, akak tu pn dh abeh kira aku pn tanyalah plastik ada tak? Nk isi barang2 yg aku beli tu. Akak tu tanya aku blk tak bawa beg ke? Dlm hati aku dh panas dh. Kerek btol minah ni. Dh nampak aku dtg melenggang ada mau tya lg ka??? Aku pn geleng kpala je. Kalo aku mula bersuara jap g kuar ayat yg power2 sakit minah tu nanti. Dh la beli barang byk. xkan aku nk pegang jer kot jinjing barang2 tu blk? Dh la jauh. Lau berterabur ats jalan apa cerr???? Itu pn tarak leh pikir ka?

Plastik pon mau berkira ka? Pg2 dah bikin aku "hot fm" dh..panas dr biasa...Cekedut punya orang. plastik pon tarak mau bg ka? $#*@..$ Huh!!! panas siot....

SEMESTER, TAHUN, DAN PENGANTIN BARU

Apa kena mengena entry aku kali ini dengan tajuk kat ats tu? Semuanya berkisar mengenai baru. Sekarang ni dh semester baru. Kelas pun dh start. Result exam sem lps boleh tahan gk ar. Alhamdulillah..syukur...Pointer 3 ke atas gk ar..hehe.. Tp xsmpai dpt dekan. Adik aku dpt. Jeles gak la kn huhu.. Umi ngan Walid aku keja bandingkn aku dgn dia jer. Bese la dia dak diploma, dh nk msk sem bp dh, aku ni lak baru jer sem 1,wat degree lak tu..hmm..susah2.. Baru nk blajo sesuaikan diri dgn keadaan ni. Tp xpe, sem dpn Insyaallah result aku lg gempak. Usaha kena lbh la kn? huhu...

Tahun baru semakin menghampiri. 2008 bakal melabuhkan tirainya. 2009 pulak muncul. Masa sentiasa bergerak? xpenah nk tunggu kita. kadang-kadang kita terkejar-kejar ms. dan kadang2 kita ingin masa yg lampau itu kembali supaya kita bleh memperbetulkan apa yg pernah kita sesalkan. Tapi mustahil. Mana bleh putarkan masa. Kita hanya bleh jalani kehidupan ini dgn sebaiknya tanpa rasa ragu dan yg paling penting kita kena bersedia dr segi mental dan fizikal utk hadapi hdp ini krn kita tdk akn tahu apa yg akn berlaku pd masa dpn. Mana tau ni la entry aku yg terakhir ke? spe tahu kan? Itu kuasa Allah.

2008 dalam kenangan. cerita pasal 2008 ni byk kenangan yg penuh duka dlm lipatan sejarah hdp aku. Terlalu byk. Cukuplah kenangan itu terkubur begitu sj. 2009 yg bakal tiba ni aku perlu lalui dgn semangat yg baru, azam yg baru dan juga wajah baru? hahaha.. perlu ke? G wat pembedahan plastik. Keh3..gurau jer.. Tapi napa tah berdebar-debar lak tunggu kedatangan 2009. Np eyh?? Entahlah..Aku pun xpasti.. Aku harap 2009 yg akan muncul ini akan membawa satu keajaiban dlm hidup aku. Insyaallah.

Pengantin baru? ye aku bakal jd pengantin baru. Korang mesti xpercaya kan? hehe... ye aku bakal jd pengantin baru punya pengapit. keh3....25hb ni aku dh otw g kuala pilah. sepupu aku kawen. Dia sepupu yg paling rapat ngan aku n sepupu pertama yg kawen dlm family sbelah walid aku. Langkah bendul kakak dia lak tu. Tp dh jodohkan? Datang cpt atau lmbt jer....Kita hanya merancang ye tak? Tp yg aku taw dia pnh couple 2 kali je. Yg kedua ni dh jd tunang dia n akan jd suami dia dlm beberapa hari lg. Bagus la kn?? huhu...

Aku ble lg? huh! xda dlm senarai lg pn bt ms skrg..stdy lbh penting dr segala-galanya.. Lgpn dh mls nk pk. Aku dh kurang percaya dh dgn mende2 alah cm ni. Insyaallah jdh tu ada tp yg bezanya cpt dgn lambat jer. Biar lambat asalkan berkualiti hakhak...

so lps ni, mungkin aku jarang2 sket jenguk2 blog ni. Bz sket la..nk kena uruskan byk benda. Hmm...siap kena perli lg ngan mbr aku. PM pn meeting 2 kali seminggu aku lak tiap2 mlm meeting. Nk buat cana. dh tugas aku..Tma jer la...huhu.. Ok la..smpai cni jer entry aku kali ni..
wassalam...

Sunday, December 21, 2008

PENTING KE TANGGAPAN ORANG PADA KITA?

Penting ke tanggapan orang pada kita? Penting ke kita fikirkan tanggapan org pd kita?
Bagi aku tanggapan orang pd kita kdg2 ada yg baik dan ada yg buruknya. Kita sebagai manusia selalunya memberi tanggapan slh pd org yg baru kita kenali hanya sekadar menilai dari segi luaran. Kalo kita tgk dia ni diam sket kita akn pk oo dia ni sombong. Kita tgk dia ni peramah sket oo dia ni gedik. Tgk muka serius sket oo dia ni garang. Perlu ke cm tu?

Dulu, aku selalu memberi tanggapan yg salah pd org yg aku baru kenali. Lps kenal lm sket baru kita tau dia sbnrnya bkn seperti apa yg kita sangkakn. Lps tu bila aku jpa dgn org yg aku baru aku kenali, aku akn kenal dia dulu mcm mn barulah aku buat tanggapan mcm mn dia sbnr. Kdg2 hati tak kan menipu. Pandangan mata juga xkan menipu.

Ada sesetengah orang tidak langsung amik “port” pe org nk ckp psl diri dia dan ada sesetengah org lain plak akan selalu memikirkan apa yg org akn pk psl dia, pe org ckp tentang diri dia sampaikan kdg2 dia menjadi bukan diri dia sebenar. Itu hipokrit namanya. Bagi aku, kita perlu jd diri kita sebenar. Pedulikan apa org nk kata asalkan apa yg kita buat tu betul dan tak menyusahkan org lain.

Namun, kita perlu gak terima pndapat org lain. Tp tgk gak org yg bg pendapat tu mcm mn. Adakah kata-katanya hanya sekadar hendak menjatuhkan kita ataupun menaikkan semangat kita. Kalo untuk memberi nasihat dgn cara yg betul baru la kita bleh ikut. Kalo mengutuk kita bagai nk mampos tu menjahanamkan org namanya. Tak pun dia dengki.

Aku tertarik dgn kata-kata sorg kwn aku, org yg tak suka kat kita walaupun kita tak buat salah kt dia sebenarnya dengki sbb dia nk jd seperti kita tapi dia xblh nk jd seperti kita sbb tu dia tak suka kat kita. Ada betulnya juga tu. Adatlah manusia ni tak boleh tgk org lbh sket dr dia, mesti nk menjatuhkan gk org lain. Tgk dalam masyarakat melayu sndiri sudah la. Cthnya org politik. Yg tu aku mls nk ckp ar, phm2 sndiri la. Dalam parlimen ckp berapi-api org tu slh, org ni slh kita tu je yg btol smpai gdh2, kena halau dr parlimen tp sbnrnya habuk pun tarak!! Ckp je lbh, hasilnya????? Hampeh!!!!

Orang kata kurangkan bercakap, banyakkan buat kerja. Ini yg aku setuju sgt2. ckp memang la senangkn xguna duit pn, tenaga pn xguna byk tp bila time nk bt keje tu yg guna tenaga byk. Secara semulajadinya kalo dlm sesuatu perbincangan akn ada org yg pandai ckp dan bg idea yg bernas so kita pn akn bg tgs kt dia pikul tanggungjwb, tp sbnrnya dia “goreng” jer. Keje haram xbuat pn ckp je lbh. Itulah tanggapan kita pd org kan? Ckp pandai ingt wat keje ok la tp sbnrnya hampeh.

So, ubah la cara anda berfikir skrg. Kenali seseorang itu sblm menilai dia. Jangan menilai orang dr segi luaran. Kalo muka cantik ke kacak ke tp otak kosong wat pe? Sbb tu la ada pepatah yg mengatakan “ don’t judge book by this cover”. Sekian..

Friday, December 19, 2008

TRIP TO PANTAI KERACHUT

KENANGAN DI PANTAI KERACHUT
ASSALAMUALAIKUM....

Aku baru blk dr PANTAI KERACHUT kat PENANG. Memang memenatkan gk ar sbb kita orang yg seramai lbh kurang 50 orang tak naik bot tp mendaki melalui taman negara. Penat siot.. Pancit gk ar coz dh lama aku xbuat aktiviti yg mencabar cm 2. Kami dibahagi mengikut kumpulan masing2 dan ahli kumpulan aku seramai 6 orang.
Dalam perjalanan utk mendaki tu tbe2 ada la beberapa ekor askar hutan a.k.a kera @ monyet dgn muka garang memandang kami dengan sadisnya. Cuak gk ar takut kena gigit. Dak laki dalam kumpulan aku tu pn lari ms da sekor monyet tu dtg menghampiri. Kawan aku yg sorg tu dh terjerit2 dh. Memang cuak abes la. Nasib bek xjadi pape lau x haru biru gk ar.

Setelah penat berjalan akhirnya sampai la gk kt sn. Lepas mendirikan khemah kami buat la aktiviti pape yg patut. First day kt sn memang tension gk ar rasa nk blk pn ada. huhu... Tapi lama2 ok ar best bangat..fasilator pn ok. Suasana kat sn pn cantik, tenang gk ar hati ni. Line tepon kat sana mmg kurang ok sket kena pndai2 cari ar... Beruang DG yg warna kuning tu pun xleh smpainya. Tenggelam dalam laut kot xpon jatuh dlm gaung ataupun diserang oleh askar2 dlm hutan tu. hahaha... Dan aku berjaya membuktikan yg aku boleh hidup tanpa telefon.

Dalam kem ni, banyak gk ar yg aku pelajari. Banyak kesedaran yg aku dpt dan banyak gak la bakat-bakat terpendam yang dapat di lihat dalam kem ini. Pengalaman ni la yg paling berharga. Memang enjoy habis la...
Dan yang paling xdapat aku lupa, kami kena wat persembahan dan kumpulan aku dpt no 2 malam tu. Memang kumpulan lain pon sempoi2 gak ar persembahan sampai aku gelak tak ingat dunia la malam tu walaupun gelak cm 2 xelok sgt tp nk wat cana aku ni jenis ske gelak. Tugasan yang paling best sekali bila kena nyanyi lirik lagu jentik-jentik ikut kreativiti masing2 ar nk guna rentak mcm mn pon. macam2 gaya dpt dilihat. Lawak abes... Lirik dia lebih kurang cm ni...pastu kena ulang banyak kali ar syaratnya xleh tmbh lirik lain...
jentik, jentik, jentik
jentik jantan jentik betina
bertakung dalam air
membiak menjadi nyamuk
X sangka lak geng-geng MPD CG ni ramai yg kreatif. Gelak besar aku malam tu tgk gaya-gaya diorang. Yg lupa lirik ada, yg dikir barat ada sambil ketuk2 baldi, yg bersilat ada, pendek kata macam2 ada.........Ni la kenangan yg xdapat aku lupakan... Sapa2 yg tak p ri 2 memang rugi la...




BERGAMBAR BERAMAI-RAMAI MASA SAMPAI KAT KAKI BUKIT


Monday, December 15, 2008

CINTA TIGA SEGI-PENANGAN ORANG KETIGA

Malam ini bulan penuh. Cahayanya sungguh indah menghiasi malam. Cahaya itu yg ku nantikan selama ini. Walau di mana kita berada kita tetap memandang bulan yang sama. Ya, bulan yang sama kerana hanya ada satu bulan sahaja yang menghiasi malam. Mata ku terpaku pada satu potret. Potret yang menyimpan seribu kenangan, sejuta rahsia yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.

Potret itu adalah potret yang pernah mengabadikan sebuah kisah. Kisah yang penuh suka duka. Hanya sekeping potret bisa menceritakan segala-galanya. Lantas, mengapakah aku masih menyimpannya? Aku juga sering bertanya pada diriku mengapa? Namun aku tiada jawapannya.

Bagiku, itulah warna warni kehidupan. Setiap kehidupan kita punya warnanya. Kita sering bertanya dan menganggap kehidupan kita lebih baik dari orang lain dan kita sering menyalahkan orang lain dengan apa yang berlaku tapi sedarkah kita bahawa warna kehidupan setiap orang berbeza?

Baru-baru ini aku ada melihat rancangan NONA di TV3 yg memaparkan kisah orang ketiga yg menjadi duri dalam daging dalam rumah tangga. Begitu kuat penangan orang ketiga sehingga bisa menghancurkan rumah tangga yang telah dibina bertahun-tahun lamanya. Sadis sungguh. Dan persoalannya siapakah yang bersalah?

Bagi aku, setiap orang memainkan peranan masing-masing. Seharusnya orang yang menjadi orang ketiga dalam sesuatu perhubungan perlu menghindarkan diri dari terjebak dalam cinta segi ini. Si suami pula perlu sedar dan berpijak pada bumi yang nyata. Sanggupkah anda mengorbankan perasaan isteri yang sanggup hidup susah dan senang bersama anda dan yang paling penting perasaan anak-anak yang masih perlukan bapa mereka hanya kerana seorang wanita yang belum tentu anda kenal hati budinya. Isteri pula harus bijak untuk menangani perkara ini. Jalan yang terbaik adalah duduk berbincang dan memperbaiki diri seandainya ada kelemahan di mata suami anda.

Namun, kadang-kadang walaupun seorang isteri itu begitu baik melayani suami serta tidak ada cacat celanya, si suami masih mahu “makan luar”. Perlukah isteri yang baik itu berkorban perasaannya hanya kerana seorang suami yang tidak mahu bertanggungjawab?

Menitis juga air mata ini bila menyaksikan rancangan NONA pd 14.12.2008. Kisah Puan Qristina (bukan nama sebenar) yang bagaikan jatuh ditimpa tangga. Suami tidak bertanggungjawab kerana tergila-gilakan perempuan lain. Orang yang menjadi orang ketiga sering mengganggunya dan yang paling menyayat hati anaknya yang dilahirkan sebagai insan istimewa terkorban gara-gara pembantu rumah yang tidak tahan dengan kerenah anak istimewa itu. Telinga anak istImewa itu hampir putus dan menurut doctor yg merawatnya telinga bayi itu seperti digunting.

Apakah dosa budak itu? Sudahlah lahir di dunia dicemuh dan tidak diterima oleh bapa sendiri, meninggal dunia dengan cara yang begitu tragis sekali. Semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman dan sudah tentu ALLAH menyediakan syurga untuknya. InsyaALLAH. Dan aku kagum dengan ketabahan Pn Qristina yang mampu bangkit walaupun di uji dengan pelbagai dugaan. Kekuatan itulah yang perlu dicontohi oleh setiap wanita. Memang diakui dari segi semula jadinya wanita lebih lemah dari lelaki. Tapi itu bukanlah penghalang bagi wanita untuk bangkit dan berdiri semula setanding dengan lelaki.

Thursday, December 11, 2008

CERITA PADA SATU MALAM

Demam, selsema, sakit kepala, sakit hati, rindu..
Duduk depan laptop ade cecair kuar dr hidung...
Hingus? No!! darah la...
Aku bungkam!!
Amik tisu kesat darah.....

Thursday, December 4, 2008

ANEH BUKAN??

Sejak akhir-akhir ini, perasaan aneh itu selalu kurasai. Aku tidak tahu adakah itu betul-betul perasaan atau hanya mainan perasaan. Perasaan itu kerap kali hadir mengganggu ketenanganku. Aku buntu. Buntu memikirkannya. Aku tidak ingin perasaan aneh itu hadir dan hilang sedetik cuma.

Tidurku kerap terganggu kerana perasaan aneh ini. Perasaan yg membuatkan diriku menjadi orang lain dan bukan diriku sendiri. Aneh sungguh bukan? Aku lelah. Lelah dalam mencari sebuah jawapan. Jawapan yang tersirat lebih banyak dari tersurat. Perlukah aku membiarkan perasaan aneh ini pergi atau aku harus membiarkan perasaan aneh ini tumbuh mekar di hatiku?

Argh.. Aku capet! Mengapa perasaan aneh ini hadir sedangkan aku tidak mahu mengerti perasaan aneh ini? Tiada orang yg mahu mengakui kewujudan perasaan aneh ini? Aku lelah lagi. Lelah dalam mencari kepastian yg aku sendiri bingung dalam mencari sesuatu yg pasti. Aku takut! Aku takut sekiranya aku mengakui kewujudan perasaan aneh ini, perasaan aneh ini akan membawa aku jauh dan terdampar sendiri tanpa ada orang yg akan menemani dan membelainya.

Lalu, bagaimana? Aku sendiri tidak pasti. Perlukah aku mengakui perasaan aneh itu yg semakin tumbuh dalam hatiku dan membajainya supaya mekar atau biarkan ia terus layu ditelan masa yang bergerak??

Sunday, November 30, 2008

LUKISAN KEHIDUPAN

Dalam keributan jutaan manusia yang membanjiri kawasan itu, aku berdiri di suatu sudut. Memerhati kelakuan manusia yang pelbagai ragam. Memerhati mata-mata galak lelaki yg memandang tubuh wanita dgn rakus. Anak-anak remaja yg berpeleseran tanpa arah tujuan sambil menghembus asap rokok berkepul-kepul ke udara. Angkuh sungguh lagaknya.


Gadis-gadis dengan memperagakan tubuhnya dgn pakaian yg boleh membuat lelaki terjojol biji mata yg melihat. Aku? Aku masih berdiri di sudut itu. Memerhati sekeliling gelagat-gelagat manusia yg menapak menuju arah destinasi masing-masing. Remaja tanpa segan silu memaut pinggang kekasihnya yang aku kira mungkin masih bersekolah. Aku tergelak sendiri. Memikirkan umur mereka yg masih muda tapi mensia-siakan masa muda mereka dengan hal begitu. Mungkin anak muda itu masih belum mengeri erti kehidupan sebenar. Kehidupan yang mereka sangkakan penuh dgn keseronokan tanpa mempedulikan apa yang akan mereka hadapi lebih dari itu. Berjanji akan setia, mengharapkan akan berkahwin dgn pasangan mereka. hahaha.. Itu hanya mainan perasaan anak muda sekarang. Angan-angan yang belum tentu mereka gapai. Umur yang masih muda. Mentah dalam menghadapi pancaroba hidup ini.


Dalam usia 20-an, aku sudah dapat menilai apakah erti sebuah kehidupan yang sebenar. Kehidupan yang memerlukan kita mencorakkannya. Macam sebuah lukisan. Warna-warna yang kita pilih akan mencorakkan lukisan itu seperti mana yang kita mahu. Kita yang membuat pilihan. Hidup ini penuh warna-warni seandainya kita pandai mewarnakannya. Lukisan kehidupan aku masih belum siap. Masih ada warna yang aku belum gunakan untuk mencorakkannya. Sudah ada warna yang dicorakkan. Kehidupan yg bagaimanakah yg aku inginkan? Aku masih tercari-cari lukisan kehidupan yang bagaimanakah aku inginkan?


Sesungguhnya aku inginkan lukisan kehidupan yang penuh berwarna-warni. Penuh dengan warna-warna yang ceria. Yang apabila kita memandangnya kita akan tersenyum girang. Begitu juga dengan orang lain. Biar lukisan itu turut dapat menggembirakan sesiapa yang memandangnya supaya dapat merasai kegembiraan itu.


Hari ini 30-11-2008. Hari terakhir di bulan November. Tinggal lagi sebulan tahun 2008 akan melabuhkan tirainya. Tahun baru akan menjelma. 2009 menanti. Menanti kehadirannya yang pasti tiba. Insyaallah seandainya umur ini masih panjang aku akan merasai kehadirannya. 2009! Bagaimanakah pula lukisan kehidupanku di tahun 2009? Sememangnya kehadiranmu ku nanti.



Tuesday, November 25, 2008

BUTA YG MEMBUTAKAN

Hari ni dh 5 hari dk umah. Cuti ni boring gle...xkuar mana pon.. Kalo kuar pn ade Mr X tu sms ajak kuar..Itu pun berjemput dan berhantar..huahua....Itu pun konon nk g joging, tapi aku malas, sayang kt lemak2 tepu aku ni haha...So kuar gk konon2 nk kuar kn peluh,aku sarung jeans jer.. Pusing la satu tasik jitra tu dgn suar jeans.. Steady jer beb!! ngeh3.....

Aku xtau nk g melilau mn. Nk cari kerja, kejap sgt cuti dh la kena blk seminggu awl...adeh masak aku cm ni!! Duit semakin berkurangan, mana nk cari kain pasang lg nk buat baju..Kazen aku nk kawen aku yg jd pengapitnya...Bleh mencapub ckit..ngeh3..(nk ngada2 ckit)..hehe....

Tapi hajat aku nk makan tom yam xtertunai lg...dh kebulur tom yam dh ni...cuaca lak tak mengizinkan..Hari2 hujan...nk kuar pn susah..tapi aku bantai jer..rempit dalam hujan ngan skuter kesayangan aku tu...sejuk..pas2 blk mula la rasa cm nk demam....huhu....xpe2...bkn slalu...

Esok ingt nk kuar gk ar..g pusing2 pekan alor star ni...asyik terperuk kt umah jer...membuta jer keje..xleh jadi cm ni...Hal ini adalah tidak membangunkan negara bak kata sorg member aku tu..wakaka... Tapi ayat aku senang jer, tak penting pun, bukan masuk peksa..hihi....

Lagi 5 hari (semasa entry ni ditulis) nk masuk bulan disember dh..kejap jer masa berlalu... Tahun depan umur aku bertambah lg setahun insyaallah kalo panjang umur...Tapi banyak lg yg aku tak gapai....banyak lagi yg xlengkap dlm hdup aku.. Apa dia ek?? hmm....

Monday, November 24, 2008

MENGAPA KITA BERJUMPA HANYA UNTUK BERPISAH??

Awak, kenapa kita bertemu untuk berpisah? Awak ingat lagi tak janji-janji awak pada saya? Awak janji tak kan tinggalkan saya. Tapi kenapa awak mungkiri janji-janji awak? Kenapa awak tinggalkan saya?



Saya ingat lagi hari terakhir kita jumpa. Awak banyak mendiamkan diri. Awak lebih banyak mendiamkan diri. Sesekali awak senyum bila awak dengar lawak bodoh dari saya. Awak beli makanan kesukaan saya. Tapi saya marah awak sebab awk beli banyak sangat. Saya tak nak awk membazir. Tapi last skali saya gak yg melantak sampai abes. Awak ketawa. Awak perli saya sebab mula-mula tadi saya yg larang awak beli banyak dan akhirnya saya gak yang melantak sampai abeh.



Awak, saya rindu awk. Saya rindukan senyuman awak. Saya rindukan gurauan awak. Awak selalu usik saya. Awak suka tarik hidung saya sampai merah pastu awk gelak-gelak sebab hidung saya merah macam badut. Awak, saya rindu awak. Awak selalu buat saya tertawa. Awak buat saya bahagia dengan awak. Saya tak pernah rasa bahagia macam saya rasa bahagia dengan awak. Tapi napa awak pergi? Awak pergi tinggalkan saya. Awak dah janji tak kan tinggalkan saya. Kenapa awak mungkiri janji-janji awak?



Awak hari ini genap tiga tahun usia perkenalan kita. Tapi awak tak ada nk rai kan bersama saya macam tahun-tahun sebelumnya. Saya ingat lagi setiap bulan bila sampai 4 hb, kita akan sama-sama hantar sms ucap selamat hari ulang tahun perkenalan. Kita akan sama-sama kira dah setahun berapa bulan kita couple. kini, semua itu hanya tinggal kenangan. Saya sedih awak. Awak tak ada nak buat semua itu lagi.



Awak, awak ingat lagi tak masa kita keluar makan malam tu? Kita pergi makan tomyam sama-sama. Saya tahu awak tak makan pedas. Tapi saya kena kan awk. Saya bagi tau awk, tom yam tu tak pedas pun. Bila awak makan tom yam tu, awak cepat-cepat minum air sbb tom yam tu pedas. Saya gelakkan awak masa tu. Awak tarik muka. Awk tunjukkan muka masam. Puas saya pujuk awak. Tapi awak buat bodoh. Last-last saya pulak merajuk. Awak pujuk saya pulak. Indahkan saat-saat itu? Awak suap saya, saya suap awak. Walaupun ramai orang pandang-pandang tapi kita buat dono jer. Awak cakap diorang jeles tengok kita. Saya senyum jer.



Hari itu kita bergaduh. Saya merajuk dengan awak. Saya tak balas sms awak. Awak call saya off kan handset. Bila saya on handset, saya dapat banyak sms dari awk. Awak minta maaf. Tapi saya ego. Saya tak balas pun sms awak. Saya tak call awak balik pun. Pastu awak dh tak sms saya dh. Saya tunggu awak call. Awak tak call saya. Setiap malam saya nangis. Saya sayang awak. Saya takut kehilangan awak. Lepas 3 hari, awak masih tak call saya. Saya pun ambil keputusan nak call awk. Tapi peti pesanan suara je yang ada. Awak off handset. Kenapa awak? Saya minta maaf wak. Saya janji saya tak kan buat macam tu dah kat awk. Saya sayang awak.



Saya pun ambil keputusan nak pergi rumah awk. Saya nk cari awak. Saya drive kereta sorang2. Walaupun awak tinggal di utara dan saya di selatan, Saya sanggup pergi demi awak. Malam baru saya sampai rumah awak. Ramai orang rumah awk. Saya takut nak masuk. Pastu saya nampak adik awak. Adik awak berlari ke arah saya dan peluk saya. Saya terkedu. Saya tertanya-tanya kenapa? Saya tanya adik awak mana abang? Akak nak jumpa abang. Adik awak nangis. Saya cakap mana abang? Mana abang? Akak nak jumpa abang. Akak nak minta maaf dengan abang. Akak sayangkan abang. Pastu mak awk keluar. Dia pimpin tangan saya masuk dalam rumah. Dia suruh saya duduk. Saya tengok sekeliling kalau2 awak ada. Mak awak cakap kat saya awak tak ada. Awak dh pergi. Saya cakap pergi mana? Saya nk jumpa awak. Saya ada bawa puding kesukaan awak. Awak kan suka makan puding yang saya buat? Mana awk pergi?



Mak awk menangis, adik awak menangis. Kenapa ni? Kenapa semua orang menangis? Mana awak? Saya dah sampai. Kenapa awak tak kuar jumpa saya? Mak awk peluk saya. Mak awak cakap lagi, awak dh tak ada. Tuhan lebih sayangkan awak. Dia dh jemput awak. Tapi kenapa air mata saya tak keluar? Saya diam. Saya tak percaya awak dh pergi. Awak dah pergi tinggalkan saya selama-lamanya. Saya bangun. Saya nak pergi bilik awak. Mesti awk menyorok dari saya. Mesti awk saja nk bergurau dengan saya. Saya jerit panggil nama awak. Saya cakap saya bawa kan puding kesukaan awak. Saya suruh awk turun. Tapi adik awak tahan saya. Dia tarik tangan saya. Saya marah dia. Saya cakap saya nak jumpa awak. Adik awak tampar muka saya. Dia suruh saya sedar yang awak dak tak ada. Awak dh meninggal dalam kemalangan masa awak nk pergi jumpa saya. Dh 3 hari awk tinggalkan dunia ini. Keluarga awak tak dapat hubungi saya sebab telefon awk dah rosak sebab kemalangan.



Awak, masa tu saya rasa dunia ni gelap. Saya dah tak ingat apa-apa masa tu. Bila saya sedar, saya dah ada atas katil awak. Kat meja tepi katil awak ada gambar kita. Gambar tu kita ambil masa hari ulang tahun perkenalan kita yang pertama. Saya menangis sambil peluk gambar kita. Adik awak tenangkan saya. Saya menangis panggil nama awak. Awak dah tak ada. Siapa yang akan jaga saya lepas ni? Siapa yang akan suapkan saya lagi? Siapa yang akan tarik hidung saya lagi sampai merah macam awak buat dulu? Siapa yang nk makan puding yang saya buat? Awak, saya sayangkan awak. Saya minta maaf. Saya menyesal sebab saya tak balas sms awak, tak angkat telefon masa awak call. Kalo saya tahu itu lah kali terakhir saya akan dengar suara awak, sumpah saya tak akan sia-siakannya.



Awk............saya sayang awk...Kenapa awak pergi sebelum saya? Saya pernah cakap kalo bleh saya nk pergi dulu sebelum awk sbb saya tak boleh hidup tanpa awak. Kalo saya pergi dulu, nanti awak boleh kahwin lain, dan awak selalu marahkan saya kalo saya cakap macam tu. Sekarang, awak pergi dulu sebelum saya. Awak dah tak ada. Awak dah pergi, pergi jauh dari saya dan tak akan kembali lagi. Al-fatihah untuk awak.

Sunday, November 23, 2008

PERPISAHAN

Mengapa kita berjumpa hanya untuk berpisah?? Aku tertanya-tanya perlu ke kita berjumpa hanya untuk berpisah??? Perpisahan itu sesuatu yg menyakitkan. Aku merasa sakit sekiranya aku perlu berpisah dgn seseorg. Aku juga mengerti perasaan sakit itu akan memberi kesan kepada hidup kita. Perpisahan sgt menyedihkan..

Aku tak ingin merasai perasaan itu lg...Berpisah dengan org yg kita syg..Aku juga mengerti perasaannya yg ingin kembali pd aku. Tp maaf! Hati ku bukan lg milikmu. Masih ada lg org yg berhak memiliki hati ini. Memang perpisahan memang menyakitkan. Namun kau harus terima kenyataan ini. Maaf kau tak bisa memiliki aku lg..

Walaupun berat untuk diterima, kau harus! Harus terima kenyataan ini. Walaupun berapa byk masa kau minta untuk perbaiki keadaan, utk ko ambil hati aku semula, tak mungkin aku akan terima. Cukuplah hati ini dilukai. Aku nk kau pergi dari hidup aku. Harap kau tak kan kembali lagi. Selamat tinggal kenangan ku............

RINDU

Aku dh blk bercuti kt umah. Tapi baru 3 hari dok kt umah dh rasa boring nk mampus. Time cam ni la tetibe tingat lak member2 kt usm. Cana la diorg kt umah eyh?? Pe yg diorg buat skrg ni? Pastu mula aku tingat kat bilik kesayangan aku tu. Rindu gle nk tdo ats katil kesayangan aku tu. Rindu lak masa aku ngan kekawan dulu. Petang jer g tasik aman atau lebih dikenali ngan tasik biawak. Makan ramai2.. Kuar g jalan2 pusing Penang, tgk teater..warghh..rindunya saat2 tu...

Kawan2 suma..aku rindu korangggggggg...........................

Thursday, November 20, 2008

LARI DARI SESUATU ATAU LARI MENGEJAR SESUATU??

Hari ni hari terakhir aku kt USM ni...Sedih gak aku nk tinggalkan tempat ni lebih2 lagi bilik aku tercinta juga wifi usm ni ngeh3...bknnya apa senang nk online walaupun byk gangguan2 akibat cuaca atau sesuatu yg buat line terganggu....Tapi yg sadisnya demam la plak... Masa aku tulis blog ni pn mulut aku rasa pahit jer.. Nak muntah pn ade.... Bkn ngandung yek? aku masih suci ngeh3.....

Sedihnya nk berpisah ngan org2 yg dlm ym, huhu..sbb ade org yg special lam 2....Bkn pak we ok? Just someone who i can't leave him coz i promise that i will there for him always...Tapi sampai bila kan?? Sampai bila aku boleh temani dia? Sbb dia pn ada kehidupan dia dan aku pn cam tu.. Bila sampai masanya aku harus pergi... Terus berlari.. Lari sejauh yg mungkin.. Lari dari sesuatu atau lari mengejar sesuatu?????

Aku sendiri tidak pasti, yg pasti aku harap aku tidak menganggu kehidupannya lagi... Seandainya aku seorang pengganggu aku harus pergi.. Ya aku harus pergi.....Aku mungkin tidak diperlukan lagi. Tugas aku sudah selesai. Masa yg singkat itu telah aku gunakan sebaik-baiknya. Aku gembira kerana telah menggembirakannya. Yang pasti aku akan merindui senyuman itu..

Aku bahagia seandainya dia bahagia. Itu sudah memadai aku. Dia sudah buat pilihan dan dia tiada pilihan lagi..Aku? Aku masih punya pilihan dan ini pilihan yg aku ambil. Aku tidak lagi mahu mengharapkan sesuatu yg tidak mungkin akan terjadi. Masa itu bergerak. Ya bergerak dan aku tidak mahu sia-sia kan masa yg ada. Cukup la 3 hari yg ada aku telah gunakan sebaik-baiknya. Alhamdulillah.. Aku puas hati kerana aku telah lakukan yg terbaik. Dan aku tahu kebenaran yg telah tersingkap.. Cukuplah..

Text Color
Dalam masa sebulan ni aku akan mencari nur yang telah hilang dalam diri ku ini. Biar lah aku mencari ketenangan......Selamat tinggal semua (aiseyh serius la plak) huahua.....

Wednesday, November 19, 2008

GADIS SEPARA NORMAL

Perghh... Hari ni aku dh memecahkan rekod dunia bg gadis-gadis bujang.. Setelah sekian lama aku tidak keluar dengan insan yg bernama lelaki akhirnya aku telah keluar ngan seseorang.... Nak kata dating, tak kot tp bleh ar kira adik beradik dating gak ar......huhu...

Tapi disebabkan hari hujan, maka kami terpaksa membataskan pergerakan kami ke tempat2 yg tertentu dan berhampiran... Nak ceta detail2 xbleh ar disebabkan perkara-perkara tertentu.. Nanti akan menimbulkan fitnah...lalalala....

Then balik dengan perut kenyang...Hmm..tibe2 rasa nk demam plak...adeh sakit pale btol... Sampai cni saje kot entry aku kali ni...nk tdo zzzzz..............

Tuesday, November 18, 2008

SEPI

Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
namun ini hanya ada di bibir
di bibir saja

Aku ini yang bisa mengerti
walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu

Sejarah cinta dan hidupku
penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
untuk tetap ku berdiri

Oh.. ada saatnya ku bicara
bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam

Woo.. sejarah cinta dan hidupku
penuh duri dan banyak ranjau
butuh kesabaran yang penuh
untuk tetap ku berdiri

Oh.. ada saatnya ku bicara
bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam

MASIH ADAKAH HARI ESOK???

Apa yg aku cari sebenarnya?? Mengapa begini jd nya?? Aku tidak penah mengharapkan apa-apa cukupla aku menjadi peneman yg setia saat diperlukan. Aku tidak mengharapkan apa-apa darimu. Aku tak kan lari dari kenyataan kerana kenyataan adalah satu realiti yg dinamakan hakikat. Hakikat yg harus ku terima. "cinta itu tidak dapat di fikirkan". Ya, cinta itu tidak dapat difikirkan.

"I will there for u..always.." Tapi sampai satu saat aku harus lepaskan kau terbang setinggi-tingginya. Meninggalkan debuan halus yg hilang bagaikan dihembus bayu. Tapi letakkan aku di suatu sudut kecil hati mu. Hanya sudut kecil, tidak lebih dari itu. Itu sudah memadai buatku.

"Masa itu bergerak". Kita tidak tahu pengakhiran yang bagaimana kerana masa itu sentiasa bergerak. Bergerak dengan meninggalkan kenangan-kenangan manis saat tertawa bersama, menyanyikan lagu itu dengan sepenuh perasaan kerana bait-bait lagu itu menggambarkan isi hati. "Lagu kita"

Jangan kau salahkan diri dengan apa yg terjadi. Aku tak rela melihatmu bersedih keranaku. Hadapi la hari-hari kita dengan sepuasnya kerana kita tidak tahu masih adakah hari esok?

KEHIDUPAN DI KAMPUS

Berlalu sudah semester pertama kehidupan di kampus... Rasanya baru semalam aku terima surat tawaran tapi rupa-rupanya dh abes 1 sem... Banyak juga la pengalaman yg aku timba semasa di USM ni...Aku juga berkenalan dengan ramai kawan yg berbeza latar belakang dan negeri.. Memang best ar....



Kehidupan di kampus merupakan satu kehidupan yg betul-betul berbeza. Seandainya tersilap percaturan maka tempang la perjalanan yg akan kita lalui itu. Aku lebih suka memerhati orang-orang di sekeliling aku dengan pelbagai ragam. Kadang-kadang aku duduk di kafe seorang diri sambil menyaksikan fenomena-fenomena semulajadi yg kadang-kadang mencuit hati aku. Ramai pasangan sering makan bersama dan adakala hari-hari aku lihat kelibat yang sama. Sang arjuna tidak lekang dari menemani pasangannya. Setia bersama dan aku harap perhubungan kelibat-kelibat manusia yg sering berdua-duaan itu akan kekal.



Aku turut melihat fenomena orang-orang seperti "seseorang" yang bagai lupakan daratan. Mungkin terkena kejutan budaya barangkali. Kejutan budaya bermaksud seseorang yg tidak dapat menyesuaikan dirinya mengikut situasi yg dialaminya. Mungkin juga mengalami proses sosialisasi. "Seseorang" itu yg merasakan dirinya hebat sehinggakan cara hidupnya berubah. Dari seorang budak kampung yang hanya terdedah dengan dunianya sahaja dan tidak pernah merasai pengalaman berada di luar kawasan tempat tinggalnya, tiba-tiba berubah menjadi seseorang yg bukan dirinya. Aku cukup benci pada org yg berperangai begini. Tidak berpijak pada paksinya. Terpengaruh dengan anasir-anasir luar yg menjadikannya seorang yg HIPOKRIT.



Rupa-rupanya kehidupan di kampus ini juga boleh merubah diri seseorang menjadi bukan dirinya. Aku tetap aku. Seorang gadis kampung separa bandar walaupun kadang-kadang sering diperli oleh teman-teman kerana bahasa kedah yg aku sendiri tidak fahami kerana kepekatannya. Contoh bahasa yg membuat aku terpinga-pinga besiaq, menegheluh, dan banyak lagi yg aku sendiri tidak ingat. Walaupun aku tinggal di kedah tapi bahasa yg digunakan kekadang memang tidak difahami oleh aku. Namun aku masih anak jati kedah yg tidak lupa asal usulnya cuma mungkin bahasa tersebut memang tidak pernah dituturkan oleh keluarga ku sendiri.



Berbalik pada kehidupan di kampus, aku turut dapat melihat orang-orang yg boleh kita harapkan atau tidak terutamanya dalam tugasan berkumpulan. Aku sudah dapat menilai bagaimana seseorang itu menyelesaikan tugasannya. Namun aku bukanlah sempurna tapi tidak salah seandainya sama-sama bekerjasama utk menyelesaikan tugasan tersebut bukannya lepas tangan ke bahu seseorang sepenuhnya. Jadi aku jadikan iktibar pengalaman yg aku timba semasa di sem 1, supaya aku tidak lagi bekerjasama dengan orang-orang seperti itu untuk masa-masa yg akan datang.



Kehidupan di kampus betul2 mencabar terutamanya dari segi kewangan. kita kena pandai berjimat cermat. Dan duit ptptn aku ni habis utk beli laptop, beli buku, topup, makan n semestinya tambang pergi balik ke negeri jelapang padi yg aku sayangi walaupun tambang dh naik sekarang..hmm ponat ceq! tambang dh naik so jarang la balik walaupun kedah n penang ni orang kata kalo kentut pn dgr hahaha....

Hmmm...Aku dh xtahu nk meraban apa lg so setakat cni sje la entry aku kali ni.. so korang2 yg baca blog aku ni kongsi la sket cerita tentang kehidupan kampus korang...

sekian..

Monday, November 17, 2008

3 SOALAN MAUTTTTTT...

yahuu... merdeka!!! hari ni last paper..rasa mcm burung plak terbang bebas di udara..perghh.. rasa ringan je kepala ni...hehe..xsbr2 nk blk umah...ats sebab tertentu aku trpksa balik lewat 3hari..xpe berkoban ape sje utk......

xsabar2 nk jumpa kengkawan lama..last kita org kumpul pn sblm msk U ri 2..mesti byk benda nk di bualkan..dan aku akan berhadapan dengan soalan-soalan n kritikan yg tak gemar aku nk dengar antara soalan-soalan yg aku jangka akan ditanya adalah:-

  1. Hang dengan sapa la ni?? maksudnya tya aku couple dgn siapa skrg ni dan sememangnya aku belum ketemu prince charming yg leh mencairkan ati aku ni...bosan betol nk dgr pertanyaan cm ni!!!
  2. Takkan xda sapa kot yg hg berkenan kat USM tu??? Heloo..nk cari laki ni bkn benda yg senang..silap pilih nanya aku!!
  3. Hang nampak berisi la..bila nk start diet?? Adeh..xske btol la soalan ni.. Biar la cana pn body aku janji aku bahagia kn??? Lgpn aku xla gemok sgt cuma berisi sket jer lbh2 lg kat pp ni chubby!! Cute pe??? hahaha...

tak ske betol laa....tp terpaksa la aku terima hakikat yg kengkawan aku akan tanya soalan cm ni kat aku hmm...


Friday, November 14, 2008

15 TAHUN YANG LEPAS


Bgn je pagi ni tbe2 aku teringat masa zaman kanak-kanak dulu… Aku dibesarkan oleh nenek n atok yg aku pgl wan bg atok aku n tok bg nenek. Bagi orang luar mungkin panggilan berbeza tp bg org kedah seperti aku, ini adalah panggilan biasa di negeri kedah. Aku dibesarkan dikawasan kampong yg memang indah panoramanya. Di kawasan air terjun. Belakang umah tok aku pn ada sungai n dh jd taman permainan bg budak kg macam aku. Terjun sungai, cari udang galah dh biasa bg aku..
Dan kadang-kadang siap buat tarzan lg hahaha…. Bergayut dengan tali yg diikat ats pokok kemudian terjun dalam sungai. Aku memang lasak dari kecik lg… Dan bila sepupu2 aku balik kg ms cuti sekolah, aku lah yg jadi ‘tekongnya’ hahaha… sepupu yg rapat dgn aku adalah kak yong n kak ngah nama panggilan aku utk mereka. Walaupun aku lebih muda dari sepupu-sepupu aku yg lain, tapi aku antara yg bleh dikatakan berani dan ‘advance’ lebih dry g lain-lain.

Masih ku ingat, kami bertiga penah kena ‘hambat’ dengan tok wan aku dengan pelepah ‘nyok’ sebab main hujan pastu siap berenang lg dalam parit kt umah tok aku tu. Tapi bukan parit mcm kt Bandar ni tapi Cuma tanah yg dicangkul menjadi seperti parit supaya aliranair dapat berjalan dgn lancar. Lari pusing satu kg smpai xcukup tanah. Yg aku herannya tok wan aku tu entah dr mn dtgnya tenaga larat plak kejar km bertiga..hehe…. kami sempat nyorok tp bila smpai di rumah meraung ar menangis sbb kena ‘balun’ dengan rotan. Hahaha… memang bila ingat balik memang best ar…

Aku antara yg paling nakal sekali… Kalo buat salah ke ape ker aku pn ajak sepupu2 aku nyorok satu tempat rahsia yg siapa pn xtau. Nk tahu kt ne??? Atas siling rumah huhu..memang terlebih advance kn aku ni?? Aku panjat dinding, pastu pijak tingkap so dpt la aku naik masuk dlm siling melalui 1 siling tu yg xbertutup. Tapi yg lahabaunya panas gle dlm tu…kalo kuar gerenti berpeluh-peluh…huhu… sepupu aku yg dua orang tu ikut jer xckp byk..menjadi peneman yg setia….hehe….

MULA BERSEKOLAH (JAHAT GLE)

Pastu bila aku umur 5 tahun, aku dihantar ke sekolah tadika. Masa tu memang semangat berkobar-kobar nk g sekolah. Mana taknya best sbb dpt 1beg uncang, dalam tu ada colour pencil, pensel, pemadam dan pembaris… Memang bangga gle bg seorang budak umur 5 tahun ble dpt mende tu… cikgu lak bg hehe…tapi masih aku ingat, satu hari tu aku xnk g tadika, tp mak sedara aku tu paksa gak gi, aku merayu-rayu cakap hari ni je xnk pegi pas2 sok pegi la. Tapi rayuan aku tidak dihiraukan so melalak la aku..menangis2 smpai la kat tadika..pastu bla mak sedara aku nk blk lps hantar aku kt tadika aku dipegang oleh cikgu tadika kat c2.
Aku ingat lg nama cikgu tu, org panggil Kak Jan kt die. Memang sakit ms dia pegang tgn aku tu. Mak sedara aku pn blah dgn sadisnya tnpa pandang aku. Bila dia dh lps dr pndangan, cikgu tu msh pegang tgn aku, tkut aku lari, so disebabkan skt n nk protect diri sendiri aku pn gigit tgn cikgu tu hahaha…jahat gle kan???? Die pn lepas. Pastu aku xnk msk kat dalam. Nk duduk luar. Masa tu pagar memang dh dikunci. Aku pun ddk la kt luar dkt kaki lima tadika tu smbil dgr bebudak lain nyanyi lagu “ bangun pagi,gosok gigi cuci muka dan mandi..” hehe..mesti korang penah nyanyi kan lagu ni ms tadika dulu???



Bila aku tgk cikgu tu kusyuk mengajar, aku dengan selamberrr nye g panjat pagar tadika tu…hahaha…masa tu kecoh dh..bebudak lain suma kuar tgk. Cikgu tu lak terkejar-kejar nk g tangkap aku..yg sueynya kain aku tersangkut lak kt pagar leh korang bayangkan mcm mn ms tu?? Huhu..aku pn tarik kain aku yg tersangkut kt pagar tu terjun n larrriiiiiii tgu pe lg…hahaha…. Gle btol kn? Umur baru 5 tahun dh pandai panjat pagar lari sekolah apetah lg budak-budak sekarang yg umur 15 tahun??
Pastu sejak dr kejadian yg betul2 mencabar minda dan fizikal aku malah cikgu-cikgu kt tadika tu, aku dh xpegi tadika. Belajar kat rumah jer, ABC, 123 mengeja suma mak sedara n tok aku ajar. Tok aku lak dulu cikgu. Dan bila aku masuk darjah 1, aku dh xbuat pangai xsenonoh tu. Gle ko nk mampos??? Nk bg aku kena ‘balun’ dgn tok wan aku??? Yg sonoknya bila peperiksaan akhir tahun aku dpt no 5?? Hahaha bayangkan aku yang xtadika ni leh kalahkan 25 orang yg lain yg tadika?? Woha!! Pencapaian terbaik la bg aku sbb aku sorg je yg xtadika dlm kelas tu huhu…


MASIH TAK BERUBAH

Tapi pangai ganas aku tu masih xberubah walaupun dh masuk sekolah. Keja gaduh dengan dak laki jer hahaha.. pastu kawan dengan dak lelaki.. Xmain ar kwn dgn dak perempuan ni. Dan aku masih ingat antara permainan feveret aku masa tu adalah lawan pemadam.. leh kata duit aku habis beli pemadam jer..hari-hari main, sape kalah atau kena tindih dengan pemadam lawan so pemadam tu dpt kt die. Aku main ngan dak laki jer masa tu huhu..gle toll!! Leh kata sebungkus plastik pemadam yg telah aku menangi haha.. Pastu masa tu fesyen ada pensel tapi badan pensel yg mcm2 warna tu xda. Kikis abeh warna-warna yg ada kat pensel kayu tu jd cm bogel lak pensel kayu tu. Suma jadi ikutan murud-murid yg laen. Kena la marah sedas dengan ustazah huhu.. dia kata kita ni pun pakai baju, yg biaq pensel tu xda baju np?? Ingt elok sangat la tu..huhu.. kn dh kena.

Aku masa sekolah rendah dulu aktif gak sukan. Macam-macam aku main, bola baling, bola tampar, bola jaring, segala bola leh kata aku main huhu.. Aku penah dpt anugerah permain terbaik bola baling ulang taip PEMAIN TERBAIK BOLA BALING masa anugerah cemerlang huhu… Penah dilantik jadi kapten pasukan bola tampar sekolah n juara lumba lari berpagar hari sukan sekolah. Ala kan aku penah lompat pagar masa umur 5 tahun dulu so tak mustahil la aku jd juara lumba lari berpagar hehehe… memang best ar..
Dalam kls aku ms darjah 6 tu ada byk puak 1 puak geng2 sukan, pangai onaq sket pastu 1 lg geng skema yg terdiri daripada anak-anak cikgu sekolah merangkap pengawas sekolah.. (np ank cikgu slalu dipilih jd pengawas eyh).. dua-dua puak ni memang xleh bersatu.. memang anti gle np tah.. Tapi bila masing-masing dh besar mcm umo aku skrg ni dh baik la..dulu kn bebudak lg…

UPSR aku ok la…xla terok sgt..Walaupun malas baca buku sbb aktif bersukan ada gk byk A hehe…so aku kutip A dan B jer…tp frust gk ar Matematik aku xdpt A, B jer..hmm.. masuk form 1, aku dh pndah g alor star dk dengan family aku blk..xddk dgn tok n wan aku dh…masa mula2 nangis gk ar..mana penah berpisah beb!! Masa aku nk sesuaikan diri dengan family aku tu pn susah gk ooo…so jiwa aku ni byk memberontak leh kata kalo setakat rotan tu dh xrasa pape beb!! Bapak aku pn xtau nk bt cana dh kt aku ni. Tp sejahat-jahat aku, aku xpernah la terlibat dengan gejala social ni Cuma aku ni degil jer xdgr cakap. Tambah dengan pangai adik2 aku tension beb! Aku sorg jer popuan dlm family, xtahu nk ngadu kt spe kalo da mslh. Nk ceta kt umi malu coz aku xbrapa rapat so jd la aku seorg remaja yg keras atinya.
Aku byk berdikari. Kalo buang kat pulau sorg2 pn aku leh hidup lg. Bila aku menginjak dewasa dan telah mengerti erti kehidupan ini baru lah aku berubah. Biasa la keadaan dan masa akan mematangkan kita. Aku pun dh “xjantan” lg dh…perangai pn dh mcm popuan.. mcm bebudak popuan lain yg suka berhias diri. Penah ade pak we gk oo wlpn pn pangai cm jantan dulu..hehehe….

Dan alhamdulillah, sekarang ni aku dh berjaya masuk kt ipta. Memang bapak aku bangga gler..walaupun jahat-jahat aku ni dulu leh gk msk universiti.. Mungkin masa tu dia dh xharap pape kot kat aku…so aku dh buktikan. Nakal-nakal aku, degil-degil aku, aku leh gak berjaya msk U mcm anak2 org lain. Slalu gk bapak aku bandingkan aku dgn anak kawan2 die..ms tu baru la aku sedar betapa tingginya harapan parent aku kt aku. Berkat aku dgr cakap die gk la aku berjaya buat degree n berada di USM skrg ni walaupun dulu aku beria-ria nk msk politeknik sbb dpt tawaran buat diploma. Masa tu umi aku izinkan aku n bg sokongan kt aku borang suma dh hantar tunggu nk g daftar jer tp walid aku lak xbagi. Memang berhari-hari gk xckp dgn walid aku tu. Tp berkat dia xbg tu la aku ddk di tmpat aku skrg ni..so doakan la aku terus berjaya dalam berjuang untuk mencapai cita-cita. Wassalam.

wajah terbaru aku dari seorang budak comot ke ????

P/S>>> KEHIDUPAN YANG KITA LALUI AKAN MEMATANGKAN KITA MENGIKUT MASA-MASA TERTENTU BERGANTUNG KEPADA SEJAUH MANA KITA INGIN BERUBAH...


Wednesday, November 12, 2008

AKU

10 perkara tentang aku

1. Ada 5 orang adik, 4 lelaki dan seorang perempuan. Seorang kakak yang penyayang bg adik perempuan dan garang bagi adik lelaki.

2. Perangai macam tomboy ms kecik dan kadang-kadang terbawa-bawa smpai sekarang tapi dh berubah jadi wanita melayu terakhir...hehe...

3. Takut dan geli katak dengan kucing.

4. Tak pandai pakai kain batik..hahaha.. sure kena reject dgn mak mentua... ;P

5. Ske silap sebut sesuatu perkataan n kena gelak dengan member-member contohnya subsidi=susbidi, komodo= anacomodo, hammer=hamster huhu....

6. Ada patung spongebob yg besar..slalu tdo pelok spongebob..

7. Penah couple n putus 14 kali..selama 20 tahun hidup woha!! Tapi bukan playgirl ok???

8. Tak ske dengar org berleter..terutama umi aku hahaha...Sakit telinga lol....

9. Ade orang panggil aku kakak manis hihi...

10. Masih single seyh hahaha...

Monday, November 10, 2008

KENANGAN RAYA

DARI KIRI: AKU,IKA,KAK YONG N KAK NGAH



Agaknya masih belum terlambat kalo aku ceta pasal sambutan raya aku pd thun ni.. memang best bangat....suma sepupu-sepapat aku balik dri yg umur paling tua smpai la yg paling kecik skali.. Kiranya anak-anak tok n wan aku merangkap mak sedara n bapak sedara suma ada masa raya ritu... Leh kata dalam rumah tok aku tu ada lebih kurang 40 org penghuni...memang meriah gle... Dan aku bersyukur kerana dapat lagi beraya dgn tok n wan tersayang... Semoga ALLAH memanjangkan umur dan diberikan kesihatan yg baik kepada mereka amin..



NI WAN DAN TOK AKU YG SEBELAH KIRI TU SEPUPU AKU

Aku memang rapat dengan sepupu-sepupu aku..biasa la umur pun hampir sebaya..leh kata memang slalu kongsi la segala cerita tak kira la pasal fesyen,boyfren,kekawan, n mcm2 lg... Malam raya ri 2 kami semua kuar g pantai murni...pantai tu kt umah tok aku jer....so kitaorg g nek van rusa..huhu... kt bawah ni antara pic2 yg kitorg ambil masa g pantai murni n waktu hari raya.





4 DARA PINGITAN


WAKTU HARI TERKHIR BERBUKA PUASA










PIC KENANGAN DENGAN ADIK-ADIK
DAN SEPUPU AKU



Sesungguhnya pertalian saudara yg rapat ini membawa kepada silaturahim yg berpanjangan.. Alhamdulillah......












PERSAHABATAN...

Sahabat..aku nk story la sket pasal kwn bek aku.... Aku memang ramai kwn..Biasala aku ni kan peramah orgnya....ehhehe...tp dalam ramah2 aku ni sbnrnya aku ni pemalu..hehe..koya lebih kn? hahaha..... Dalam byk2 kwn aku, ada sorg kawan ni mmg dh lama ngan aku...dr sek teknik lg, 1 kelas pas2 msk form6 1 kelas lg..kami lak 2 org jer dr teknik yg sm...so kalo pegi mana tu berkepit sakan la mcm belangkas kalah org bercinta......huhu...

Tapi antara kami berdua..memang berbeza...dari segi fizikal lg ar berbeza...sorg rendah sorg tinggi....aku ni tembam dia kurus melidi hehe....tp yg smnya kami ni sejiwa....tok sah tya la sejiwa cna..macm2 segi la...cuma taste pak we jer berbeza hehe....kalo sma susah gk...karang gaduh lak berebut pak we...nsb baik la yg tu berbeza...hehehe....

So, abeh jer STPM aku dpt usm, die pn dpt usm...yg paling best tu kos yg sama lak tu... Kami memang xpenah rancang pun..kebetulan jer dpt tmpat dan kos yg sm.... Member2 lain suma asyik perli xberpisah juga dua-dua org ni...huhu..cuma aku harap jgn dpt laki yg sm sudah..hahaha....

Dia memang byk kongsi susah dan senang sm2 aku...dan dia la yg berada di sisi aku saat2 aku dilanda kekecewaan..dia byk bg semangat kat aku...Memang kalo ingt balik bikin ati aku sedih jer..tp aku gembira dpt kawan cm ni..ni lah sahabat sejati..sentiasa susah dan senang bersama-sama..cm 2 gk aku..n kalo bleh aku nk jadi kwn yg terbaik skali di dunia..n aku memang pentingkan kawan..kdng2 aku lebih pentingkan mereka dari diri aku sndiri..cuma aku sedih kdng2 ade sesetengah kwn aku tu saat susah baru la nk cari kita.n kalo kita susah..tglkn kita.. memang sedih siot lau dpt member cm 2......

Tapi aku xkisah..adat la...manusia tu rambut jer sama hitam walaupun skrg ni ramai yg dh
bubuh kaler mcm2 tp ati lain-lain...Cuma kita fikir hidup ni bagai roda, kadang2 kita di atas dan kadang2 kita di bawah...so jgn riak kalo tibe2 kita dpt nikmat yg tak disangka-sangka.....dan yg paling penting jgn tinggal kwn saat-saat dia perlukan...sbb 1 hari nanti kota mungkin perlukan kawan yg kita tinggal dulu....

Berbalik pd ceta kwn bek aku td tu..mmg dia sntisa di sisi aku saat aku skit, sehat, ketawa sm2, n penah ngis sm2..huhu.....memang aku syg ar kt dia..nasib baik aku xda abg kalo tak buat kak ipar dh tu..hehehe.. MADU??? Ohh..yg tu xbleh la....aku syg ooo bakal suami aku tu nanti..mn leh kongsi2..hehe...

lupa nk gtau kwn bek aku ni nama dia ida....hehe...ni aku sertakan pic die ngan aku...
cuma aku nk pesan sayangi la sebuah persahabatan kerana di situ terletaknya satu nilai yg mungkin sukar untuk di cari ganti.....




ni lah sahabat tersayang aku...pic aku yg kelolo
hahaahah....


kat bawah ni lak pic aku ngan ida masa
kem form 6...ms tu dlm bus..




P/S INDAHNYA DUNIA HANYA SEMENTARA, INDAHNYA CINTA HANYA SEKETIKA ,INDAHNYA MIMPI KADANG-KADANG TAK PASTI TETAPI INDAHNYA PERSAHABATAN SUKAR DI CARI GANTI....


CAHAYA

Cahaya...aku mencari-cari dimana cahaya...dalam kegelapan malam, aku menyosori satu persatu jalan yg ada di hadapan aku..Tanpa arah dan tujuan, aku terus menyosori lorong-lorong gelap itu.. Hanya ingin mencari cahaya....Di manakah cahaya itu?????

Cahaya yg sangat penting dalam kehidupan manusia.. Tanpa cahaya itu manusia akan sesat sesesatnya...Lantas mana cahaya itu???? Aku teruskan perjalanan ku ini tanpa rasa ragu-ragu.. Terus berjalan dan berjalan.. Ku lalui lorong-lorong yg penuh dgn duri dan ranjau.. Aku hampir tersesat dalam mencari cahaya...... Tanpa rasa penat, tanpa menghiraukan hujan dan ribut, aku terus mencari cahaya....

Dan akhirnya aku bertemu dengan nurrcahaya.blogspot.com.... Inilah blog aku....hehehe... suspens je kan??? Huhu....

P/S DALAM HIDUP KITA PERLU MENCARI CAHAYA...CAHAYA YG AKAN MEMBAWA KITA KE JALAN YG BENAR....INSYAALLAH.....

Friday, November 7, 2008

CERITA DI SEBALIK SELIMUT

Sekarang ni aku ngah final exam.. Nak kata stdy hard sgt 2 xde la...sbb aku xske nk menekan kepala hotak aku ni smpai stdy tnsion2... so aku lebih rileks bla stdy...Tapi sempat lg aku layan ym n tls blog ni...hehe.. Tapi kadang2 rasa dh mls nk ber'YM' ni.. Bukan pe cm xbest dh la.. sbb pe eyh???? Masa aku tulis blog ni, aku bukan la berada di blik aku tp bilik member aku. Aku tdo sini malam ni.. Baru je lepas tgk movie.. cete hantu huahua....takut siott!!

Ahli yg tgk tu seramai 4org tp yg betul2 tgk tu belum tentu lg empat. Yg paling best skali suma yg tgk tu suma pakat nyorok di sebalik bantal, selimut, spongebob (yg ni semestinya aku) n ada yg nyorok belakang aku pun ada..hehehe... Bila smpai scene yg menyeramkan ataupun yg mengejutkan suma pakat2 nyorok di sebalik selimut.. hahaha.... memang lawak gle... Dalam sambil tgk cete tu aku sempat lg gayut telefon hehe... sebenarnya nk bg hilang takut huhu... Memang best ar malam ni.....walaupun takut tp tetap enjoy tgk cete ni....Dh siang td penat berperah otak menjawab ekonomi, subjek yg paling aku tak gemar skali...hmmm....so mlm ni kita org suma nk release tnsion........

Saat cm ni memang tak kan aku lupakan. Walaupun cete tu seram dan menakutkan tp aku keja ketawa jer smpai skit perut. Bukan ketawa tgk ceta tu tp sbb tgk gelagat kwn2 aku yg tgk ceta tu...nk tgk nk tgk tp dok nyorok dlm selimut hahahaha.....tapi mlm ni memang best!!! betul2 hepy!! Cuma aku rindu kt puteri...rindu bangat!! xsabar2 nk balik bla abeh exam nanti...hmm..

Friday, October 24, 2008

CINTAKU VS KENANGAN VS KETABAHAN

Cinta? apa itu cinta? Sesungguhnya semua manusia dilahirkan dengan perasaan cinta. Cinta itu universal. Tidak semestinya hanya yg cantik, kacak, kaya lg bergaya mempunyai cinta. Bahkan insan kekurangan sama ada dari segi rupa ataupun pancaindera turut mempunyai cinta.

Sememangnya aku turut mempunyai perasaan itu. Perasaan untuk mencinta dan dicintai. Namun malangya aku belum ketemu cinta sejati yg didamba setiap insan. Yang ada hanyalah kenangan cinta yg terindah. indah ke? hehe.. aku pn tak tahu tp perasaan itu sememangnya indah seandainya dibajai dengan betul. Anda semua mesti terkenangkan saat2 bahagia anda bersama si dia. Bergaduh, merajuk, dipujuk, berbaik semula adalah adat dalam bercinta. Semua orang pernah merasai perasaan itu kecualilah anda belum pernah bercinta. Rugi kalo tak pernah bercinta so cepat2 la korang mencari cinta.

Tapi mencari cinta dan pasangan bukanlah macam memilih baju. Yang mana berkenan ambil dan bayar. Oh tidak, bukan itu caranya mencari cinta. Bagi aku cinta ada macam2 jenis. Cinta monyet, cinta materialistik, cinta pada rupa dan mcm2 lg jenis cinta. Tapi yg palin indah sememangnya cinta monyet tp bukanlah bercinta dgn monyet cuma 'cinta monyet' adalah istilah bg cinta semasa zaman persekolahan. Aku turut merasai cinta monyet dan bila dikenang balik agak kelakar. Hehe.. Walaupun kdg2 sakit ati bila ingat blk tp itu adalah cinta di saat aku belum matang lg.

Tapi bila umur aku mencapai 18 tahun aku telah berkenalan dengan seseorang. Walaupun pd masa itu aku masih menuntut di tingkatan enam dan dia sudah berkerja hubungan kami tetap bahagia. Dipisahkan oleh dua negeri yg berbeza di mana aku di Kedah manakala dia di Perak, tidak menghalang hubungan aku dengan dia. Sesungguhnya aku merasa bertuah dapat berkenalan dengan dia. Dia seorang lelaki yg terlalu baik bagiku. Sikapnya yg terlalu mengambil berat dan romantik membuatkan aku betul2 fall in love with him. Dia sanggup utk tunggu aku habis belajar kemudian dia merancang untuk berkahwin dgn ku. hehe..kdg2 bila ingt blk memang kelakar.. Mcm mana la aku nk kawen kalo ilmu-ilmu rumah tangga n memasak belum aku penuhi lg..

Bila aku habis STPM dia mengajak ku kawen. Memang aku belum bersedia lg. Aku ingin belajar dan mencapai cita-cita aku. Umi dengan Walid turut mengharap aku dpt masuk ke universiti. masih ku ingat kata-kata ku pdnya saat kami bergaduh disebabkan aku menyatakan hasrat ingin belajar lg " kalo ada jodoh ada la kalo tak ada nk buat mcm mana". Memang aku tahu dia kecil hati dan aku terlalu lancang berkata-kata sehingga membuat dia kecil hati. Dan bermula dari saat itu pertengkaran demi pertengkaran berlaku walaupun hanya perkara kecil membuat kami bertengkar. Aku pernah memberitahu dia bahawa dia telah berubah.

Masih ku ingat kali terakhir kami berjumpa sebelum dia meninggalkan aku tanpa sebarang pesan atau penjelasan. Hari itu dia lebih banyak mendiamkan diri. Aku pun hairan. Cuma aku tak nak beranggapan buruk pdnya dan di saat dia menghantar ku pulang, dia hanya merenung dgn 1 pandangan yg aku sendiri tidak mengerti. Cuma dia sempat berpesan padaku "yang, jg diri baik2, abg syg cyg sgt2.." itulah kata-kata terakhir yg aku dengar sebelum dia menghilang diri tanpa meninggalkan jejak. Keluarganya pn tidak tahu di mana dia berada. Aku berusaha menjejaki dia. Tapi tak berjaya. Berkali-kali aku cuba menghubungi dia tapi telefon dimatikan. Setelah berhari-hari dia menghilang tanpa khabar berita tiba-tiba aku mendapat telefon dari dia. "YANG, ABG SYG CYG SGT2..ABG ADA MASALAH. KALO CYG TAU MESTI CYG XLEH TERIMA ABG DH" aku menangis saat itu. aku betul2 takut kehilangan dia. Dia berjanji tidak akan meninggalkan aku. Tapi selepas itu aku tidak lg mendengar khabar berita dari dia. Hidup aku di saat itu bagaikan mayat hidup. Aku betul-betul merasa kehilangan. Kehilangan yg membuatkan hidup aku betul2 hilang arah tujuan.

Tapi aku masih mampu tersenyum di hadapan rakan-rakanku. Sikap selamber yg aku tunjukkan betul2 tidak mencerminkan hati aku yg remuk kala itu. Ramai rakan-rakanku terkejut apabila mengetahui hubungan aku dgn dia yg dh berakhir sedangkan kami boleh dikatakan "loving couple" sehingga kadang-kadang membangkitkan perasaan cemburi di hati mereka. Namun berkat sokongan mereka aku bangkit dari kenangan silam itu! Di hadapan mereka aku tonjolkan sikap periangku. Sehingga mereka tidak menyangka bagaimana hati yg remuk ini yg telah berkecai boleh dicantum kembali. Sememangnya aku tabahkan hati dalam menghadapi dugaan hidup. Mungkin dia bukan yg terbaik buat ku. Aku redha.....

Berita perkahwinan dia betul-betul membuat hati ini kembali sakit. Tergamak dia melakukan aku seperti itu. Namun kesabaran emaknya membuat aku kagum. Walaupun saat itu aku menangis tp sikap emaknya yg memujuk aku supaya sabar betul2 membuat aku sedar seandainya hati aku terluka lebih lg lah hati emaknya. Perkahwinan mereka tidak direstui. Cuma emaknya berpesan kepada ku supaya bersabar "mak cik dh xtahu nk buat mcm mn lg. sabarlah. tp mak cik dh pesan kat dia kalo jd pape nti jgn salahkan mak cik sbb mak cik xrestu!!"
Lalu aku tekad untuk melupakan dia. Walaupun dalam hati ini masih ada sisa-sisa cinta buatnya tp kini tidak lg. Aku tahu dia memang baik keadaan yg memaksa dia melakukan seperti. Walau apa pn alasannya dia bukan lah terbaik untuk ku kerana masih ada laki lain yg diciptakan untukku. Aku terima dia bukan jodohku.

Kini aku bahagia dengan hidup yg aku jalani. Kenangan bersamanya aku jdkan sebagai panduan dan iktibar supaya aku lebih tabah dalam menghadapi dugaan dan ujian Allah. Jadi, sesape yg pernah putus cinta tu jgn anggap bahawa dunia ini telah berakhir dan jgn buat keje bodoh nk bunuh diri ke ape ke. Kalo mati sah2 ddk dlm neraka! SO, kuatkan semangat anda dan jalani hidup anda dengan enjoy sbb setiap yg berlaku tu ada hikmahnya cuma fikirlah saat anda dikecewakan "OH TUHAN SAYANG AKU SEBAB TU DIA TAK BG LAKI/PEREMPUAN TU JD JODOH AKU SBB AKU TAU ADA YG LEBIH BAIK DARI DIA DAN YG TERBAIK TELAH DICIPTAKAN UNTUK AKU!!"


P/S--> SO KORANG FIKIR-FIKIRKAN LAH SENDIRI PENGAJARAN YG BOLEH DIAMBIL DARI STORY AKU NI....

MENGHITUNG DETIK-DETIK TERAKHIR

Pejam celik, pejam celik tinggal lagi lebih kurang sebulan 2008 bakal melabuhkan tirainya. 2008 merupakan tahun yang paling banyak meninggal kesan dalam hidup ku. Bagaimana terkesannya hidup aku akibat perbuatannya yang meninggalkan aku dengan penuh tanda tanya yang tidak mampu ku jawab sehingga kini.

Hari ini 4-11-2008 genap dua tahun usia hubungan aku dengan dia yang berlandaskan cinta. Tapi sayangnya dia tiada untuk meraikan saat-saat bahagia itu malah hubungan aku dengan dia hanya tinggal kenangan. Hanya tinggal kenangan. Air mata yang ditahan dari tadi mengalir jua. Walaupun aku berusaha menahan supaya tidak mengalir. Aku tidak mahu lagi menangis kerananya. Tapi aku betul-betul tidak mampu. Aku tidak mampu menahan gelodak rasa yang semakin membebankan jiwa. Tiada siapa yang mengerti isi hatiku ini. Biar takdir yang menentukan.. Biarpun dipisahkan oleh tujuh lautan, belum mampu membuat aku melupakan apa yang terjadi dalam hidupku ini.

Hanya sahabat yang terdekat denganku mengetahui dan memahami apa sebenarnya berlaku. Mereka seharusnya berbangga kerana mempunyai sahabat yang setabah ini. Aku memang tabah. Terlalu tabah sehinggakan aku tidak lagi mampu menahan semua ini. Namun ku gagahi jua kerana semangat mereka tetap bersamaku. Sehingga kadang-kadang kedukaan ku terselindung di sebalik senyuman ini. Senyuman yang membawa seribu erti. Senyuman yang terlukis di bibir tidak sama dengan senyuman yang terukir di hati. Namun aku bahagia kini. Bahagia dalam menghadapi hari-hariku. Bahagia bersama-sama teman yang sering mengundang tawa saat bersama.

Dan aku turut mengenali seseorang yang amat ku sayangi. Dia istimewa bagiku. Walaupun kita tidak mungkin bersama doaku sentiasa mengiringimu. Terima kasih kerana setia menemaniku. Walaupun hanya dunia maya yang menghubungkan kita, kasihku terhadapmu bukan dongengan. Kaulah sahabatku bahkan ibarat seorang abg yang setia menemani adiknya. Terima kasih kerana membenarkan aku memiliki perasaan itu. Perasaan seorang adik untuk abgnya. Aku gembira bersamamu dan aku gembira kerana dapat menggembirakanmu. Macam yang adikmu slalu cakapkan “nis akan setia menemani abg saat suka mahupun duka”. Mungkin kau anggap itu hanya gurauan tp itulah yg sebenarnya yg aku maksudkan.

Walaupun kadang-kadang kenakalanku ini membuat dirimu tercuit sedikit rasa kurang senang dan adakalanya rajukku padamu mengambil masa berhari-hari tanpa kau menyedari sbb rajukku itu. Dan aku tidak kisah seandainya kau tidak terkesan langsung kerana aku tahu kedudukan aku di sisimu. Tapi rajukku tidak lama kerana kau abg yg ku sayangi. Tak mungkin hubungan kita akan terjejas hanya disebabkan hati wanita ku ini tersentuh.

Cuma yang aku harapkn dari kau adalah doamu. Doa seorang abg utk adiknya supaya tidak terlanjur jauh dalam menghadapi hal-hal duniawi. Aku harap kau bahagia dengan pilihanmu dan dengan apa yang kau miliki sekarang. Doakan lah aku bertemu dengan kebahagiaan yang aku cari selama ini. Sesungguhnya aku amat menyayangimu. Terima kasih kerana sudi menemani hari-hari terakhirku yg semakin membosankan ini. Miss ur smile bro….

12.47 am

AKU, CINCIN DAN TUNANG

Kelam kabut aku membuat persiapan pertunangan. Peminangan yang datang dengan mengejut. Tiba-tiba rombongan meminang sampai ke rumah ku. Aku yg belum bersiap berlari-lari mencari baju untuk dipakai. Lantas baju kurung kesukaan aku yang berwarna ungu ku sarungkan ke badan. Tapi kainnya di mana? Rombongan bakal tunang aku sudah masuk ke rumah. Macam mana ni? Aku jenuh memanggil sepupuku yg berada di ruang tamu supaya mengambil beg baju ku yg aku belum sempat kemas kerana penat menaiki bas dari USM Penang utk bercuti. Msg yg aku hantar kepada “abg” belum lg dibalas. Msg yg menanyakan tentang rombongan meminang dari pihaknya yg datang mengejut. Kenapa tidak diberitahu dari awal? Hati ku geram bila memikirkannya tapi bahagia kerana bakal menjadi tunangannya. Kerabat diraja pahang khabarnya. Selendang berwarna ungu ku capai. Wajahku hanya dihiasi mekap nipis. Tiba saat utk disarungkan cincin kecoh seketika kerana kelibatku yg tidak kelihatan. Hehe.. masakan tidak, aku sebenarnya tidak berada di bilik sepatutnya aku berada..

Lalu aku dengan sopan santunnya masuk bertemu wakil dari pihak sebelah sana untuk menyarungkan cincin. Aku tidak kenal siapa. Mungkin emak sedaranya. Cuma mata aku terpandang pada susuk tubuh seorang perempuan muda. Lagaknya kurang menyenangkan aku. Cantik tetapi tebal dengan mekap. Wajahnya mencuka. Tapi mengapa? Siapakah dia? Aku tertanya-tanya.. Cincin disarungkan ke jari manisku. Aku masih blurr… rasa tidak percaya bahawa aku sudah jadi tunangan orang sedangkan aku belum bertemu dgn tunangan ku ini. Bagaimanakah rupanya? Hensem kah dia? Gemuk atau kuruskah? Baik atau jahatkah? Tapi ni pilihan keluarga.. Harap-harap restu keluarga akan membawa kebahagiaan kepadaku.

Perempuan muda itu menerangkan bahawa aku akan memakai baju pengantin yang berwarna ungu bila tiba hari perkahwinan ku nanti. Bagus! Itulah yang aku idam-idamkan selama ini. Dan baju berwarna krim pada hari kenduri di sebelah pihak lelaki. Dia memberikan contohnya baju pengantin. Seksinya.. Hmm terpaksa la aku pandai2 sendiri nk design mcm mn nti. Baru la aku tahu perempuan muda itu adalah bakal adik iparku. Perkahwinan kami nanti akan dilangsungkan sekali. 2 mempelai pengantin. Jimat kos. Hehe… Tapi mukanya masih mencuka. Mengapa? Mungkin takut kerana kasih abgnya kini akan terbahagi kepada aku. Sedangkan dulu dialah penawar suka dan duka abgnya tp kini sudah ada aku. Adik bongsu katakan. Xpe2 aku akan cuba mengambil hatinya nanti. Diapun akan menjadi adik ku juga nanti. Semoga keluarganya dapat menerimaku dan aku dapat mak mentua yang baik. Huhu.. Kecut gak perutku bila memikirkannya.

Tapi macam mana rupa tunangan ku ini? Siapakah dia? Mengapa dia masuk meminangku? Kenalkah dia dengan ku? Betulkah aku sudah menjadi tunangannya kini? Cincin bertakhtakan belian dijari manis ku ini ku pandang. Sayu bila memikirkannya. Mampukah aku menjadi isteri yang baik nanti.. tiba-tiba nada deringan nset aku menandakan ada msg berbunyi. Mungkin tunang aku yang anta. Lalu ku baca “jom turun makan” laa…bermimpi rupanya….kacau daun betul la.. Ngah sedap2 mimpi terjaga lak.. Hehe… Sampai kesudah aku xtahu sapa tunang ku itu. Kalo aku xterjaga adakah aku akan tahu siapa lelaki bertuah itu??????

HATI INI YANG SEPI

HATI INI YANG SEPI

1 hati dua jiwa…
Kita mungkin tak bersama..
Tapi kau dan aku serupa
Punya hati untuk dicinta
Punya cinta utk menyinta
Menyinta pada yg bertuah memilikinya

Biar pun aku tidak memilikinya
Tapi aku punya cinta
Cinta untuk seseorang yang mendambakannya
Biar aku tidak memilikinya
Kasih ini biar kau rasa
Rasa bagaimana dicinta

Dicinta dan dicintai
Dua makna berbeza erti
Kasih ini kan ku beri
Pada siapa yang sudi memiliki
Hati ini yang sepi

Kasihku,
Aku berduka keranamu
Aku malu
Sikap yang melulu
Membuatku kelu
Kelu keranamu
Siapa aku padamu?
Siapa kau padaku?

Hati
Biar ia berbicara sendiri
Dalam mentafsir erti
Erti cinta yang ditaburi
Kata-kata yang tidak diketahui
Gerak geri yang tidak difahami
Gelodak rasa yang dilindungi
Oleh senyum tawa tidak terperi

Cinta
Apa itu cinta?
Ada apa dengan cinta?
Cinta yang buta
Cinta yang membutakan mata
Tanpa menyedari di sebalik sirna
Punya cinta yang suci untuknya
Cinta yang terpendam di jiwa
Cinta yang tidak disedarinya
Kerana kau telah dibutakan oleh cinta

Cinta tidak buta
Yang buta sebenarnya dia
Buta menilai antara kaca dengan permata
Arghh!!! Persetankan itu semua
Aku tak butuh dia
Aku hanya ingin dicinta
Oleh seseorang yang ingin menyinta

Kau dan aku berbeza
Kini hanya yang sama
Kita punya dua hati yang sejiwa

WANITA OH WANITA

setiap kejayaan lelaki mesti ada wanita di belakangnya tp bagaimana pula setiap kejayaan wanita adakah lelaki di belakangnya??? cuba kita lihat ibu-ibu tunggal yg berjaya. berjaya membesarkan anak2 dengan usaha dan titik peluh mereka. mereka tiada suamikan?? jadi siapa yg lebih hebat??

aku sangat mengagumi ibu-ibu tunggal yg berjaya membesarkan anak-anak sehingga berjaya di menara gading...walaupun besar dugaan apabila bergelar ibu tunggal apatah lg gelaran 'janda' yg digalas mereka...kadang-kadang pelbagai kata-kata hinaan masyarakat terutamanya wanita yg takut konon2nya suami mereka akan digoda oleh wanita yg bergelar 'janda' ini..tp apa yg aku lihat disekeliling aku bukan semua wanita begitu malah ada yg sanggup menjanda smpai ke tua walaupun umur mereka masih muda..ini semua adalah kerana mereka memikirkan anak-anak mereka...mungkin mereka takut kasih sayang mereka akn berbelah bahagi antara suami dan anak-anak..mungkin juga mereka takut seandainya anak-anak mereka berubah sekiranya dia berkahwin lg.....

namun tidak aku nafikan masih ada segelintir dri mereka masih berani bermain api..walaupun mengetahui mereka bercinta dengan suami org...namun jodoh di tangan Tuhan..."dh takdir nk buat mcm mn" kita slalu mendengar ayat cm gini...adakah anda setuju dengan pernyataan tersebut??

isteri slalu menyalahkan perempuan lain apabila suami mereka bermain kayu tiga...tp apa yg aku lihat kdg2 lelaki melebih2 pulak...merengek mengalahkan bebudak remaja bercinta....ini la yg berlaku di tempat keja aku dulu..bos aku ni janda ank 2..yg lelaki 2 leh thn pangkatnya...tp bla diorg gaduh....bleh kata telefon kt tmpt keja aku 2 berdering 24 jam...bla angkat dia letak pas2 call lg, then bla angkat letak cm 2 la setersnya xke bangang cm 2....dh tua2 pn pangai cm bebudak....kdg2 cm nk maki jer..tp sabarla..bf bos katakan....hmm....

nasib bek la skrg dh terlepas bala cm 2.....aku pn dh lm berhenti keja sbb smbung blaja....cuma mbr2 aku kt tmpt keja lm aku 2 merungut xtahan dh...so pe lg...angkat kaki je la....ye la spa leh thn,lau diorg gdh2 tbe2 jer bos aku ni hangin 1 bdn so lpskn amarah 2 kt pekerja2....tenison beb!

so ape yg aku nk rumuskan kt cni, dont judge book by this cover......
aku tabik spring kat ibu2 tunggal yg berjaya membesarkan anak2 sehingga berjaya tnpa mengharapkan lelaki..namun,lelaki mungkin tdk dpt melakukan begitu kalo ada pn mungkin xramai krn setiap kejayaan lelaki ada wanita di belakangnya tapi setiap kejayaan wanita ada anak-anak di sisinya...wanita sesungguhnya sangat istimewa...

Thursday, October 23, 2008

MENANTI SEBUAH JAWAPAN



Jendela itu ku buka. Membiarkan hembusan angin menampar-nampar lembut ke mukaku. Rambut ku yang panjang mengurai ikut menari mengikut alunan hembusan angin. Aku masih berfikir. Mencari jawapan kepada persoalan yang masih tidak mempunyai jawapan. Aku mempunyai segala-galanya keluarga,sahabat, kasih sayang tapi hidup aku bagaikan kekurangan sesuatu. Lantas apakah itu? Masihkah ada jawapan untuk persoalan itu?

Sampai bila aku akan terus begini? Hidup dalam bayang-bayang sendiri. Hatiku masih terluka. Bilakah akan pulih? Entahlah… aku tiada jawapan untuk itu. Biarlah masa yang akan menentukannya. Tapi sampai bila? Bilakah luka itu akan pulih? Sampai bila aku perlu menunggu?? Menunggu sesuatu yang aku sendiri tidak pasti.

Sabarlah! Allah sentiasa menguji hamba-Nya yang Dia sayang. Sabar? Perlukah aku bersabar? Ya! Aku perlu bersabar. Tapi sampai bila? Sampai aku ketemu jawapan kepada persoalan yang aku cari.

Kita Insan Biasa
Andainya dapat kuulang semula

Suatu zaman yang bernama remaja
Akan terpelihara segala milikku
Hanya buatmu…


Lautan mana yang tidak bergelombang
Bumi yang mana tidak ditimpa hujan
Aku sepertimu ada waktu diburu
Oleh dosa-dosa masa yang lalu…

Diriku mawar pudar warna
Tiada lagi yang istimewa
Dapat dipersembahkan
Menjadi satu lambang sucinya percintaan
Usah lagi kita persoalkan

Keterlanjuran di masa nan silam
Kusedia terima dirimu seadanya

Kita insan biasa…
Diriku mawar pudar warna

Tiada lagi yang istimewa
Kusedia terima dirimu seadanya
Kita insan biasa…


Di corong radio terdengar bait-bait lirik lagu ‘Kita Insan Biasa’ nyanyian Jay Jay dan Dayangku Intan. Memang kita hanya insan biasa. Tak lepas dari kesilapan masa silam. Mungkin aku tersilap menilai. Menilai kejujuran yang dipamerkan. Menilai kasih sayang yang ditunjukkan. Tapi aku tak buta. Aku tak buta menilai keikhlasan hatinya mencintaiku. Lantas di manakah silapnya? Aku inginkan jawapan. Salah siapakah? Aku atau dia? Tapi aku bukan mahu menunding jari pada sesiapa. Aku hanya inginkan jawapan.

Cukuplah kau seksa hatiku ini. Kau tinggalkan aku tanpa jawapan. Kau pergi seolah-olah selama ini kita tidak mengenali antara satu sama lain sedangkan hubungan kita pernah terjalin rapat. Kau berjanji tidak akan tinggalkan aku dan kau minta aku jangan tinggalkan kau tapi akhirnya, kau yang meninggalkan aku. Kau tinggalkan aku tergapai-gapai seorang diri. Aku pada waktu itu bagaikan patung bernyawa. Hanya ada jasad. Hatiku betul-betul terluka! Tergamak kau lakukan sebegitu rupa terhadapku. Kaukah lelaki yang aku sayangi selama ini? Lelaki itukah?

Kenangan yang kita ukirkan sentiasa bersemadi dalam hatiku. Adakah kau juga begitu? Aku mengenalimu bukan sehari dua, tapi jangka masa dua tahun sudah cukup untuk aku mengenalimu. Tapi apa sebenarnya yang terjadi sehingga kau sanggup melukakan hatiku ini? Aku hanya inginkan jawapan. Biarlah aku teruskan lakonan. Hidup dalam kegembiraan sedangkan di dalam hati ini tak siapa pun tahu.

Lalu aku bangkit! Bangkit dari kekecewaan yang kau tinggalkan. Aku perlu kuat menghadapinya kerana aku tahu kau bukanlah lelaki yang terbaik untukku. Aku tak perlu menangis untuk seseorang yang tak tahu menghargai. Aku juga tak perlu terus menyeksa diriku hanya kerana kau lelaki dayus yang tak berani berdepan dengan kenyataan. Kau tak berani berdepan dengan kenyataan. Kau ingin lari dari berdepan dengan kenyataan. Tapi aku tahu, kau tak kan selamanya boleh lari kerana ada sesuatu yang perlu kau selesaikan dengan aku. Aku perlukan jawapan. Kau tak kan bahagia! Rasa bersalah juga akan kau rasai seumur hidupmu.

Aku tak perlukan lagi kasih sayangmu. Aku hanya perlukan jawapan. Selama mana masa yang diambil aku tak kisah. Tapi aku mahu jawapan darimu. Hanya sebuah jawapan.. Menanti Sebuah Jawapan…….

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi