Friday, November 14, 2008

15 TAHUN YANG LEPAS


Bgn je pagi ni tbe2 aku teringat masa zaman kanak-kanak dulu… Aku dibesarkan oleh nenek n atok yg aku pgl wan bg atok aku n tok bg nenek. Bagi orang luar mungkin panggilan berbeza tp bg org kedah seperti aku, ini adalah panggilan biasa di negeri kedah. Aku dibesarkan dikawasan kampong yg memang indah panoramanya. Di kawasan air terjun. Belakang umah tok aku pn ada sungai n dh jd taman permainan bg budak kg macam aku. Terjun sungai, cari udang galah dh biasa bg aku..
Dan kadang-kadang siap buat tarzan lg hahaha…. Bergayut dengan tali yg diikat ats pokok kemudian terjun dalam sungai. Aku memang lasak dari kecik lg… Dan bila sepupu2 aku balik kg ms cuti sekolah, aku lah yg jadi ‘tekongnya’ hahaha… sepupu yg rapat dgn aku adalah kak yong n kak ngah nama panggilan aku utk mereka. Walaupun aku lebih muda dari sepupu-sepupu aku yg lain, tapi aku antara yg bleh dikatakan berani dan ‘advance’ lebih dry g lain-lain.

Masih ku ingat, kami bertiga penah kena ‘hambat’ dengan tok wan aku dengan pelepah ‘nyok’ sebab main hujan pastu siap berenang lg dalam parit kt umah tok aku tu. Tapi bukan parit mcm kt Bandar ni tapi Cuma tanah yg dicangkul menjadi seperti parit supaya aliranair dapat berjalan dgn lancar. Lari pusing satu kg smpai xcukup tanah. Yg aku herannya tok wan aku tu entah dr mn dtgnya tenaga larat plak kejar km bertiga..hehe…. kami sempat nyorok tp bila smpai di rumah meraung ar menangis sbb kena ‘balun’ dengan rotan. Hahaha… memang bila ingat balik memang best ar…

Aku antara yg paling nakal sekali… Kalo buat salah ke ape ker aku pn ajak sepupu2 aku nyorok satu tempat rahsia yg siapa pn xtau. Nk tahu kt ne??? Atas siling rumah huhu..memang terlebih advance kn aku ni?? Aku panjat dinding, pastu pijak tingkap so dpt la aku naik masuk dlm siling melalui 1 siling tu yg xbertutup. Tapi yg lahabaunya panas gle dlm tu…kalo kuar gerenti berpeluh-peluh…huhu… sepupu aku yg dua orang tu ikut jer xckp byk..menjadi peneman yg setia….hehe….

MULA BERSEKOLAH (JAHAT GLE)

Pastu bila aku umur 5 tahun, aku dihantar ke sekolah tadika. Masa tu memang semangat berkobar-kobar nk g sekolah. Mana taknya best sbb dpt 1beg uncang, dalam tu ada colour pencil, pensel, pemadam dan pembaris… Memang bangga gle bg seorang budak umur 5 tahun ble dpt mende tu… cikgu lak bg hehe…tapi masih aku ingat, satu hari tu aku xnk g tadika, tp mak sedara aku tu paksa gak gi, aku merayu-rayu cakap hari ni je xnk pegi pas2 sok pegi la. Tapi rayuan aku tidak dihiraukan so melalak la aku..menangis2 smpai la kat tadika..pastu bla mak sedara aku nk blk lps hantar aku kt tadika aku dipegang oleh cikgu tadika kat c2.
Aku ingat lg nama cikgu tu, org panggil Kak Jan kt die. Memang sakit ms dia pegang tgn aku tu. Mak sedara aku pn blah dgn sadisnya tnpa pandang aku. Bila dia dh lps dr pndangan, cikgu tu msh pegang tgn aku, tkut aku lari, so disebabkan skt n nk protect diri sendiri aku pn gigit tgn cikgu tu hahaha…jahat gle kan???? Die pn lepas. Pastu aku xnk msk kat dalam. Nk duduk luar. Masa tu pagar memang dh dikunci. Aku pun ddk la kt luar dkt kaki lima tadika tu smbil dgr bebudak lain nyanyi lagu “ bangun pagi,gosok gigi cuci muka dan mandi..” hehe..mesti korang penah nyanyi kan lagu ni ms tadika dulu???



Bila aku tgk cikgu tu kusyuk mengajar, aku dengan selamberrr nye g panjat pagar tadika tu…hahaha…masa tu kecoh dh..bebudak lain suma kuar tgk. Cikgu tu lak terkejar-kejar nk g tangkap aku..yg sueynya kain aku tersangkut lak kt pagar leh korang bayangkan mcm mn ms tu?? Huhu..aku pn tarik kain aku yg tersangkut kt pagar tu terjun n larrriiiiiii tgu pe lg…hahaha…. Gle btol kn? Umur baru 5 tahun dh pandai panjat pagar lari sekolah apetah lg budak-budak sekarang yg umur 15 tahun??
Pastu sejak dr kejadian yg betul2 mencabar minda dan fizikal aku malah cikgu-cikgu kt tadika tu, aku dh xpegi tadika. Belajar kat rumah jer, ABC, 123 mengeja suma mak sedara n tok aku ajar. Tok aku lak dulu cikgu. Dan bila aku masuk darjah 1, aku dh xbuat pangai xsenonoh tu. Gle ko nk mampos??? Nk bg aku kena ‘balun’ dgn tok wan aku??? Yg sonoknya bila peperiksaan akhir tahun aku dpt no 5?? Hahaha bayangkan aku yang xtadika ni leh kalahkan 25 orang yg lain yg tadika?? Woha!! Pencapaian terbaik la bg aku sbb aku sorg je yg xtadika dlm kelas tu huhu…


MASIH TAK BERUBAH

Tapi pangai ganas aku tu masih xberubah walaupun dh masuk sekolah. Keja gaduh dengan dak laki jer hahaha.. pastu kawan dengan dak lelaki.. Xmain ar kwn dgn dak perempuan ni. Dan aku masih ingat antara permainan feveret aku masa tu adalah lawan pemadam.. leh kata duit aku habis beli pemadam jer..hari-hari main, sape kalah atau kena tindih dengan pemadam lawan so pemadam tu dpt kt die. Aku main ngan dak laki jer masa tu huhu..gle toll!! Leh kata sebungkus plastik pemadam yg telah aku menangi haha.. Pastu masa tu fesyen ada pensel tapi badan pensel yg mcm2 warna tu xda. Kikis abeh warna-warna yg ada kat pensel kayu tu jd cm bogel lak pensel kayu tu. Suma jadi ikutan murud-murid yg laen. Kena la marah sedas dengan ustazah huhu.. dia kata kita ni pun pakai baju, yg biaq pensel tu xda baju np?? Ingt elok sangat la tu..huhu.. kn dh kena.

Aku masa sekolah rendah dulu aktif gak sukan. Macam-macam aku main, bola baling, bola tampar, bola jaring, segala bola leh kata aku main huhu.. Aku penah dpt anugerah permain terbaik bola baling ulang taip PEMAIN TERBAIK BOLA BALING masa anugerah cemerlang huhu… Penah dilantik jadi kapten pasukan bola tampar sekolah n juara lumba lari berpagar hari sukan sekolah. Ala kan aku penah lompat pagar masa umur 5 tahun dulu so tak mustahil la aku jd juara lumba lari berpagar hehehe… memang best ar..
Dalam kls aku ms darjah 6 tu ada byk puak 1 puak geng2 sukan, pangai onaq sket pastu 1 lg geng skema yg terdiri daripada anak-anak cikgu sekolah merangkap pengawas sekolah.. (np ank cikgu slalu dipilih jd pengawas eyh).. dua-dua puak ni memang xleh bersatu.. memang anti gle np tah.. Tapi bila masing-masing dh besar mcm umo aku skrg ni dh baik la..dulu kn bebudak lg…

UPSR aku ok la…xla terok sgt..Walaupun malas baca buku sbb aktif bersukan ada gk byk A hehe…so aku kutip A dan B jer…tp frust gk ar Matematik aku xdpt A, B jer..hmm.. masuk form 1, aku dh pndah g alor star dk dengan family aku blk..xddk dgn tok n wan aku dh…masa mula2 nangis gk ar..mana penah berpisah beb!! Masa aku nk sesuaikan diri dengan family aku tu pn susah gk ooo…so jiwa aku ni byk memberontak leh kata kalo setakat rotan tu dh xrasa pape beb!! Bapak aku pn xtau nk bt cana dh kt aku ni. Tp sejahat-jahat aku, aku xpernah la terlibat dengan gejala social ni Cuma aku ni degil jer xdgr cakap. Tambah dengan pangai adik2 aku tension beb! Aku sorg jer popuan dlm family, xtahu nk ngadu kt spe kalo da mslh. Nk ceta kt umi malu coz aku xbrapa rapat so jd la aku seorg remaja yg keras atinya.
Aku byk berdikari. Kalo buang kat pulau sorg2 pn aku leh hidup lg. Bila aku menginjak dewasa dan telah mengerti erti kehidupan ini baru lah aku berubah. Biasa la keadaan dan masa akan mematangkan kita. Aku pun dh “xjantan” lg dh…perangai pn dh mcm popuan.. mcm bebudak popuan lain yg suka berhias diri. Penah ade pak we gk oo wlpn pn pangai cm jantan dulu..hehehe….

Dan alhamdulillah, sekarang ni aku dh berjaya masuk kt ipta. Memang bapak aku bangga gler..walaupun jahat-jahat aku ni dulu leh gk msk universiti.. Mungkin masa tu dia dh xharap pape kot kat aku…so aku dh buktikan. Nakal-nakal aku, degil-degil aku, aku leh gak berjaya msk U mcm anak2 org lain. Slalu gk bapak aku bandingkan aku dgn anak kawan2 die..ms tu baru la aku sedar betapa tingginya harapan parent aku kt aku. Berkat aku dgr cakap die gk la aku berjaya buat degree n berada di USM skrg ni walaupun dulu aku beria-ria nk msk politeknik sbb dpt tawaran buat diploma. Masa tu umi aku izinkan aku n bg sokongan kt aku borang suma dh hantar tunggu nk g daftar jer tp walid aku lak xbagi. Memang berhari-hari gk xckp dgn walid aku tu. Tp berkat dia xbg tu la aku ddk di tmpat aku skrg ni..so doakan la aku terus berjaya dalam berjuang untuk mencapai cita-cita. Wassalam.

wajah terbaru aku dari seorang budak comot ke ????

P/S>>> KEHIDUPAN YANG KITA LALUI AKAN MEMATANGKAN KITA MENGIKUT MASA-MASA TERTENTU BERGANTUNG KEPADA SEJAUH MANA KITA INGIN BERUBAH...


Post a Comment

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

0 PESANAN PENAJA:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi