Sunday, December 21, 2008

PENTING KE TANGGAPAN ORANG PADA KITA?

Penting ke tanggapan orang pada kita? Penting ke kita fikirkan tanggapan org pd kita?
Bagi aku tanggapan orang pd kita kdg2 ada yg baik dan ada yg buruknya. Kita sebagai manusia selalunya memberi tanggapan slh pd org yg baru kita kenali hanya sekadar menilai dari segi luaran. Kalo kita tgk dia ni diam sket kita akn pk oo dia ni sombong. Kita tgk dia ni peramah sket oo dia ni gedik. Tgk muka serius sket oo dia ni garang. Perlu ke cm tu?

Dulu, aku selalu memberi tanggapan yg salah pd org yg aku baru kenali. Lps kenal lm sket baru kita tau dia sbnrnya bkn seperti apa yg kita sangkakn. Lps tu bila aku jpa dgn org yg aku baru aku kenali, aku akn kenal dia dulu mcm mn barulah aku buat tanggapan mcm mn dia sbnr. Kdg2 hati tak kan menipu. Pandangan mata juga xkan menipu.

Ada sesetengah orang tidak langsung amik “port” pe org nk ckp psl diri dia dan ada sesetengah org lain plak akan selalu memikirkan apa yg org akn pk psl dia, pe org ckp tentang diri dia sampaikan kdg2 dia menjadi bukan diri dia sebenar. Itu hipokrit namanya. Bagi aku, kita perlu jd diri kita sebenar. Pedulikan apa org nk kata asalkan apa yg kita buat tu betul dan tak menyusahkan org lain.

Namun, kita perlu gak terima pndapat org lain. Tp tgk gak org yg bg pendapat tu mcm mn. Adakah kata-katanya hanya sekadar hendak menjatuhkan kita ataupun menaikkan semangat kita. Kalo untuk memberi nasihat dgn cara yg betul baru la kita bleh ikut. Kalo mengutuk kita bagai nk mampos tu menjahanamkan org namanya. Tak pun dia dengki.

Aku tertarik dgn kata-kata sorg kwn aku, org yg tak suka kat kita walaupun kita tak buat salah kt dia sebenarnya dengki sbb dia nk jd seperti kita tapi dia xblh nk jd seperti kita sbb tu dia tak suka kat kita. Ada betulnya juga tu. Adatlah manusia ni tak boleh tgk org lbh sket dr dia, mesti nk menjatuhkan gk org lain. Tgk dalam masyarakat melayu sndiri sudah la. Cthnya org politik. Yg tu aku mls nk ckp ar, phm2 sndiri la. Dalam parlimen ckp berapi-api org tu slh, org ni slh kita tu je yg btol smpai gdh2, kena halau dr parlimen tp sbnrnya habuk pun tarak!! Ckp je lbh, hasilnya????? Hampeh!!!!

Orang kata kurangkan bercakap, banyakkan buat kerja. Ini yg aku setuju sgt2. ckp memang la senangkn xguna duit pn, tenaga pn xguna byk tp bila time nk bt keje tu yg guna tenaga byk. Secara semulajadinya kalo dlm sesuatu perbincangan akn ada org yg pandai ckp dan bg idea yg bernas so kita pn akn bg tgs kt dia pikul tanggungjwb, tp sbnrnya dia “goreng” jer. Keje haram xbuat pn ckp je lbh. Itulah tanggapan kita pd org kan? Ckp pandai ingt wat keje ok la tp sbnrnya hampeh.

So, ubah la cara anda berfikir skrg. Kenali seseorang itu sblm menilai dia. Jangan menilai orang dr segi luaran. Kalo muka cantik ke kacak ke tp otak kosong wat pe? Sbb tu la ada pepatah yg mengatakan “ don’t judge book by this cover”. Sekian..

2 comments:

  1. Pandangan mata selalu menipu
    Pandangan akal selalu tersalah
    Pandangan nafsu selalu melulu
    Pandangan hati itu yang hakiki
    Kalau hati itu bersih

    Hati kalau selalu bersih
    Pandangannya akan menembusi hijab
    Hati jika sudah bersih
    Firasatnya tepat kehendak Allah

    Tapi hati bila dikotori
    Bisikannya bukan lagi kebenaran

    Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
    Jasad lahir tumpuan manusia
    UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH,
    DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

    ReplyDelete
  2. aku nak copy sikit ko punya ni....sebab ada bersangkut paut dgn situasi aku skrg..hahha

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi