Friday, January 16, 2009

ADA APA DENGAN KAWAN???

Kawan. Sebut pasal kawan tentu kita akan terbayang kawan-kawan yg ada di sekeliling kita tapi sebenarnya kawan adalah universal. Kadang-kadang org yg hanya kita kenali di alam maya pun bleh dipanggil kawan.

Kawan bukan sahaja org yg wujud di hadapan kita dan berada di sekeliling kita malah lebih dari itu. Semestinya orang yg peramah dan ceria mudah mendapat kawan berbanding org yg pendiam dan menyendiri.

Aku hairan kenapa masih ada org yg tidak mahu bergaul dgn org lain dan seakan-akan hdp di dunianya sndiri. Kenapa? Sedangkan lebih ceriakan hdp seandainya dikelilingi kawan-kawan yg blh menceriakan hdp kita.

Tapi, kawan-kawan jg banyak ragamnya. Ada yg bersahabat dgn kita hanya krn materialistic ataupun mungkin kita ni “hot” jd secara xlngsung dia turut akn “hot”. Ada yg berkawan hanya sekadar ingin menumpang kesenangan ataupun popularity dan mcm2 lg.

Tapi bagi aku, bersahabat biarlah ikhlas bukan hanya kerana rupa fizikal atau luarannya malah perlu lebih dr itu. Menjadi kawan yg baik bknlah mudah tp akan menjadi mudah jika kita berusaha utk lbh memahami dan ikhlas berkawan dgn seseorang.

Bila kita ikhlas bersahabat ada pulak kwn yg makan kwn. Ada pula yg nk tikam dr belakang. Itu sgt menyakitkan. Ya sangat menyakitkan bila kwn yg kita percayai tikam kita dr belakang.

Aku penah mengalami pengalaman mcm tu. Sangat menyakitkan bila kwn yg kita dh anggap mcm keluarga sndiri siap bleh tdo sebantal tba2 tikam kita dr blkng. Tpu kita dgn lakonan yg mmg bleh menang award sbg pelakon terbaik. Memang pns at bila ingt blk.

Sekali tgk muka perghh..memang xsngka dia akn buat cm 2 kat aku tp bila 2 kali tgk mcm nk sepak jer muka dia 2. Masa tu aku baru form 3. Memang kwn2 yg len prasan knp tiba2 hbgn aku dgn dia renggang. Aku mls nk bsng2 tp bila dh ramai prasan trpksa la aku buka cerita.

Tapi itulah manusia. Hati senang berubah. Kawan pon bleh mkn kwn sndiri. Setakat ni alhamdulillah aku dh xjpa lg kwn2 aku yg perangai cm 2. Dan aku harap aku dh xakan jumpa kwn aku yg akan berperangai cm 2. Sanggup tikam kwn dr blkg. Itu sgt menyakitkan.

Kawan jg datang silih berganti dlm hdp aku. Aku akui aku lbh ramai kwn lelaki dr perempuan. Mungkin sbb dlm keluarga aku sndiri ramai lelaki jd aku lbh memahami lelaki n senang nk berkwn dgn lelaki mngkin sbb perangai aku sndiri yg agak sempoi no control2 ok??

Tapi dlm keadaan yg separa normal aku bleh jd seorg pemalu. Btol x naim? huhu..tu pun kalo naim ada baca entry ni. Keadaan separa normal ini adalah jarang2 berlaku dan tlh membuktikan yg aku sbnrnya pemalu..wakaka.. Mungkin ramai yg tak percaya kalo aku ckp aku ni seorg pemalu huhu...

Aku mdh closed dgn org itupun kalo dia membuat aku selesa bersamanya dan terpamir kejujuran dlm persahabatan itu. Tapi kalo dia membuat aku muak dgn dia tiba2 ja aku bleh jd seorg yg xada perasaan. Aku benci menjadi hipokrit. Kalo aku tak suka, aku akn tnjuk yg aku tak suka dia.

Kwn2 aku pnh tegur kalo ya pn xska jgn la tnjuk sgt. Tapi nk buat mcm mn. Dh aku tak suka perlu ke aku berlakon mcm xada apa2 yg berlaku? Aku xnk jd hipokrit mcm org lain xska tp dpn tnjuk baik, blakang mengutuk bgai nk rak. NO! itu bkn aku.

Kalo aku tak suka seseorg itu sbb yg berasas bknnya sj2 xska! Dan aku mngkin xkn melibatkn diri dgn dia ataupun berckp dgn dia. Aku xnk tpu diri sndiri ok? Itu bkn aku!

Cuma jadilah diri sndiri dlm berkawan. Ikhlas la dlm bersahabat. Dan jgn menilai persahabatan dri segi luaran atau fzkal seseorg tp dekatilah hatinya. Sentuhlah hatinya dan jgn lepaskan seandainya kita sdh dpt menyentuh hatinya krn persahabatan yg lahir melalui keikhlasan akan kekal lama seandainya kita tahu utk menjaga dan memahami hati kwn kita insyaallah...


Di kesempatan ini gk aku nk minta maaf pd semua sahabat dan rakan-rakan seandainya diri ini pernah menyakiti kalian sm ada sedar ataupun separa sedar ataupun xsedar langsung....Harap di maafi......


4 comments:

  1. ermm..ye la tuuu....dlm islam lah kn...tp sya xtw dr yg mna 1 al quran kew atau hadis.tp sohih la..hehe..yg mengatakan kawan dgn sahabat amat berbeza skali...sbb apa? kawan bleh dpt dgn wang ringgit...tp sahabat xbleh.krn sahabat ni anggap sebagai...ape ekk nk kta..lbh kurang mcm adik bradik laa....tgk zaman Nabi...dulu mna ada nabi kata kt Saidina ABu Bakaq,Uthman,Umar.Ali sebagai kawan.xkn?...nabi kata sahabat jew.......tu je la komen sya....slamat membaca..hehehheheheeee....;)

    ReplyDelete
  2. anoy: yup! kwn dgn shbt memang berbeza. kwn bleh mnjdi shbt tp sahabt xbleh jd kwn..tp bila sbt psl kwn dia lbh terbuka nk membicarakn nya...

    ReplyDelete
  3. berkwn bukn utk dipijak,.. kan2.. hehe.. awk pon kwn sya.. sy jga awk slagi sya mmpu..

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi