Saturday, February 14, 2009

PENAT YANG MEMENATKAN

DAN JUGA MANUSIA PLASTIK
KURANGKAN DI DUNIA INI

Hari ni hari minggu so ada kesempatan nak menulis dan sebenarnya aku penat. Penat dengan kerenah manusia-manusia di sekeliling aku. Penat dengan kepura-puraan yg mereka lakonkan. Penat dengan manusia "plastik" yg bermacam ragam.

Hipokrit. Itu saja yg boleh aku nyatakan di sini. Perlu ke untuk hipokrit? Kadang-kadang perlu seandainya ingin menjaga hati orang lain supaya tidak terluka tapi perlu ke hipokrit selalu hingga menyebabkan diri itu menjadi manusia plastik????

Memang ramaikan sekarang manusia "plastik"?????

Dan aku paling tak suka dengan manusia yg sangat mementingkan diri. Kenapa perlu sangat mementingkan diri?? Pentingkan diri sehingga tidak mengambil kira perasaan orang lain. Baginya dia saja yg betul, dia saja yg tahu pasal semua. Ego!!

Aku sangat penat. Penat dengan manusia begini. Penat nak menghadapi kerenah mereka yg kadang-kadang hampir-hampir membuat kesabaran aku tercabar. Hampir-hampir membuat aku memuntahkan amarah yg hanya terpendam dlm diam. Dan hampir-hampir ini membuatkan aku semakin penat.

Aku juga penat dengan diriku. Sering memikirkan tentang orang lain dulu baru diriku. Mementingkan diri orang lain melebihi diriku. Apa yg paling memenatkan adalah orang tidak pernah menghargai apa yg aku lakukan dan mereka terus dengan sikap mereka yg mementingkan diri lalu menjadikan diri mereka itu manusia plastik dan ego!!

Ada masalah sikit mahu lepas tangan pada orang lain macam masalah yg wujud itu hanya dia seorang yg hadapi. Lari dari masalah tapi tak pernah nk berusaha untuk selesaikan. Tension! Penat! Macam dia seorang saja yg tension, yg penat. Macam dia seorang saja yg ada kerja nak diuruskan tapi orang lain tak ada???

Gila arhh!!!

Lepas tangan macam tu saja?? Arghh!! Pengecut!! Tak berani nak hadapi kenyataan sedangkan baru sedikit di uji! Tak pernah merasa untuk susah sedangkan ada orang lain lagi yg lagi susah. Itu adalah sifat manusia yg pengecut dan mementingkan diri sendiri!!

Penatkan dikelilingi oleh manusia yg seperti ini?????

Hey!! Sedarlah.. Kau ingat dunia ini kau saja yg punya?? Kau ingat kau hidup di dunia ni hanya semata-mata diri kau seorang?? Sedar lah...Kau hanya menumpang kerana satu hari nanti kau tetap akan mati. Dunia ini bukan milik kau seorang jd berhentilah mementingkan diri seolah-olah dunia ini kau saja yg punya.

Buang sikap ego kau. Kau fikir dengan ego kau, kau boleh bawa motor ego dengan sifat egois kau tu?? Lupakan saja. Orang hanya akan semakin membenci diri kau. Dan menyebabkan diri kau dicaci dan dihina oleh manusia-manusia plastik yg hanya tahu bercakap-cakap di belakang.

Aku sudah penat.

Aku mahu tidur.

Semoga mimpi indah aku tidak dicemari oleh manusia-manusia plastik seperti ini.

11 comments:

  1. Nasib baik aku tak penat baca... panjang jugek nih... hik hik

    ReplyDelete
  2. Yeah..
    aku nampak bunga..
    thanx pamerkan eh..

    *manusia plastik ni kadang xyah layan ar.
    juz ignore jer kowt..
    tgo ar.. u pulak yg penat..
    dia tentu xfikir u..
    dia xtau p0wn yg u penat..
    so, utk mengelakkan u terus penat, u biar jer dorang ngn ke'plastik'an dorang..

    *Happy Valentines Day, friend!

    ReplyDelete
  3. hhmm btol kate awk tu sy pun setuju
    psl sy pun menghadapinya benci dinuatnye
    ble ade org cm tu...
    nyusahkan hidup org len,,,
    cm de org je nk idup kat dunia ni...
    org len sume tolak tepi..
    padahal de xsedar bila da susah baru terhegeh2 cari org yang de slalu susahkan tu
    hhhhmmmm tu la dunia plastik

    ReplyDelete
  4. Salam... betul tu memang ramai org yg semacam ni kat keliling kiter.. depan ckp lain blakang ckp lain... prggghhh

    ReplyDelete
  5. cuitnazz: kamu pon penat gk ke???

    Biar ramai manusia yg plastik di sekeliling kita tp jgn kita yg turut menjadi manusia plastik...

    LOL: welcome.. ;)

    kadang2 xleh nk ignore sgt sbb kena amik ksh jga lau x kita ni leh diibaratkan sbgai pnting diri wlpn kdg2 diri kita yg terluka tp "hdp kan ibarat roda"?? xslamanya akn di atas..

    biar diorg dgn ke"plastik"an diorg sbb xslamanya boleh mnjdi plastik sbb bila dh kena bakar nti cair gk..hehe..

    ReplyDelete
  6. nonna manis: dunia tak plastik yg menjadikan plastik itu manusia plastik itu sndiri..

    ReplyDelete
  7. Plastik ek???Xenviromental friendly la plastik nie. Kalo orang camtu kita bakar leh x?

    ReplyDelete
  8. ~o~ : bleh2...bleh sgt2..

    *tingat lak ms kck2 dlu ska bakar plastik n tgk plastik tu cair kena api..huhu...

    ReplyDelete
  9. aku doa kn mimpi indah ko x dicemari manusia plastik k....





    p/s....ko ade mimpi nyanyi lagu dangdut x??

    ReplyDelete
  10. adin: makaseh...

    * aku mimpi ko dgn aku duet lagu dangdut memori daun pisang...ahakz...

    ReplyDelete
  11. Salam Singgah..

    kadang2 hidup x indah pun..
    Biasa le tu cik

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi