Wednesday, April 1, 2009

BILA BERBICARA TENTANG HATI DAN PERASAAN

Semalam aku berbicara dengan si mata cokelat (SMC). Lama. Celcom kan bg hadiah befday call free selama seminggu. Jadi jangan lepaskan peluang borak lama2 yerk?

Nak kata berbicara dari hati ke hati tu tak ada la sangat cuma semalam aku tanya dia beberapa soalan.

Aku: Dia suka perempuan yang macam mana??
SMC: Kalo ada jodoh la, kalo la ada orang nak cari yg macam ustazah sket.
Aku: Ooo.. ok.
SMC: Kalo dia, boleh tak berubah jadi macam tu?
Aku: Hmm....diam dan berfikir. Insyaallah kalo sampai seru.
SMC: Jangan sampai seru nak mati dah. Hehehe....
Aku: Jahat...Hehe..
SMC: Hehe..Boleh tak berubah jadi macam tu?
Aku: Better be my self. Jadi diri sendiri.


Aku memang bukan macam ustazah. Aku tidak bertudung labuh. Dressup aku dengan jeans. Bukannya selalu pakai jubah atau baju kurung. Bagi aku, cukuplah sekadar memakai pakaian yang sopan dan tidak menjolok mata mengikut keselesaan sendiri.

Pada pendapat aku, kebaikan seseorang itu bukan dinilai dari cara pemakaiannya dan juga tidak boleh dinilai dari segi luaran. Apa yang penting dalaman seseorang. Kalo berjubah pon tapi dalam hati penuh hasad dengki dan iri hati kat orang lain tak guna gak.

Dont judge book by its cover. Jangan menilai buku dari kulit luarannya kerana belum tentu isi dalam buku tu berkualiti untuk dibaca. Dah memang manusia selalu menilai seseorang dari segi luaran. Tak semestinya cantik seseorang itu cantik juga di dalam dan tak semestinya hodohnya seseorang hodoh juga dalamannya.

Kadang-kadang cantik saja tak guna tapi tiada ilmu. Tidak tahu untuk berfikir. Sebab itu ramai gadis cantik sering memanipulasikan kecantikkan mereka ke arah yang tidak baik. Dan aku bersyukur menjadi aku. Biar rupa sederhana tapi ada ilmu untuk dimanfaatkan dlm kehidupan.

Aku juga tidak sempurna. Walaupun cuba untuk menjadi sempurna tapi berbalik pada hukum alam "mana ada manusia yang sempurna".

Aku suka menjadi diri sendiri. Jangan menjadi hipokrit. Terima la diri kita seadanya kalo nak orang lain terima kita seadanya. Jangan cuba untuk menjadi diri orang lain. Jangan menjangkau kemampuan diri sendiri jika kita tak mampu.

Si mata cokelat selalu berpesan kat aku "jadi diri sendiri, pedulikan apa orang lain nak cakap janji kita tahu mcm mana diri kita". Sebab aku tahu dia macam mana. Dia memang selalu menjadi diri dia dan aku terima diri dia seadanya walaupun dia pernah cerita tentang kisah silam dia.

Dia selalu tanya tak malu ke berkawan dengan dia? Tak malu ke keluar dengan dia? Dia selalu merendah diri. Bagi aku, aku kenal dia, aku tahu siapa dia dan sejujurnya aku tak pernah terfikir langsung yang aku ni malu untuk berkawan dgn dia. Mana ada manusia yang sempurna kan??

Janji aku selesa berkawan dengan dia, suka dengan sifat kelakar yg ada padanya walaupun kadang-kadang dia ni berangin juga itupon kalau tak cukup tidur. Tapi aku dah faham sangat perangai dia, bila time dia letih tu jgn la dikacau.

Kadang-kadang bila difikirkan balik kelakar juga, aku orang kedah dia orang terengganu. Macam ayam dengan itik lagaknya bila bersembang hehe...Selalu perbualan kami terganggu disebabkan dia tak faham dengan pekat kedah aku dan aku tak fhm dgn pekat ganu+kelantan dia tu.

Aku: Kita ni macam itik dgn ayam kan bila bercakap. Orang ayam dia itik.
SMC: Tak nak dia itik orang ayam.
Aku: Ah tak da, tak da dia itik orang ayam. Bunyi itik sket. QUACK QUACK..
SMC: hehehe...


Hehehe..tah apa-apa kan kami berdua ni. Memang ngan dia tak kering gusi aku dibuatnya. Keja gelak jer. Dia pon sama.

Tapi dia memang kawan yg paling best. Kawan jer ker?? No komen. Untuk lebih2 tu entah la. Dia kan nak yg ala-ala ustazah gak. Aku ni ustazah gak tapi ustazah rock jer hehe....Ada ker? Karang marah lak ustazah-ustazah bila baca. Ampun yerk??

Kesibukan sering memisahkan kami. Jarak juga menjadi penghalang suatu ketika dulu. Apa-apa pun kalo dah takdir jodoh aku dengan dia aku terima sebab itu namanya JODOH. Tak kirala kalo bukan dengan si mata cokelat pon. Aku tak harap pape pon kt dia berkawan lebih baik kan?

Cuma aku mencari seseorang yg kelakar baru rumah tangga bahagia. Seseorang yang sanggup susah dan senang bersama ku. Sentiasa berada di sisi aku saat-saat aku memerlukan dirinya.

Kerana orang yg sanggup berada di sisi kita saat kita memerlukan adalah orang yg takkan meninggalkan kita seandainya suatu hari nanti kita ditimpa kesusahan.

Dan last sekali jom layan lagu KEKASIH YANG TAK DIANGGAP BY KERTAS. Kalo buka blog aku kena line ok bleh ar layan lagu ni. Ni lirik dia kat bawah. Jom layannnn....





aku mentari...
tapi tak menghangatkanmu...
aku pelangi...
tak memberi warna dihidupmu...

aku sang bulan...
tak menerangi malammu..
akulah bintang...
yang hilang ditelan kegelapan...

selalu...
itu yang kau ucapkan padaku...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

aku sang bulan...
tak menerangi malammu..
akulah bintang...
yang hilang ditelan kegelapan...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba bersabar...
kuyakin kau kan berubah...

ohhhh....ooo..oo..

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba bersabar...
ku yakin kau kan berubah...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba bersabar...
ku yakin kau kan berubah...

huuuu..huuu.... hu...hu... hu..hu..hu..



**Lagu tak ada kena mengena dengan entry..


2 comments:

  1. Wahahaha..
    banyak hoo unsur2 jiwang..
    negehehe..
    memang lagu xder kaitan..
    haha..
    mmm, lagi parah kalau hang kena ngn Sabah kan?
    itik dan ayam jugak..
    hohooo..

    aku doakan agar Gadis bertemu ngn insan yang mencintai Gadis sepenuh hati..
    Mata Cokelat Gadis memang lawak hoooooo..

    ReplyDelete
  2. LOL: Kalo dpt sabah lg nda paham bah...

    hehehe....

    Makaseh LOL. Terharu la plak bila ada orang doa macam tu... sob..sob...

    hehehe..

    ;)

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi