Sunday, July 12, 2009

LARI ATAU SELESAIKAN


AKU:Apsal tukar no telefon?
SI A :Saja nak lari dari dot dot dot…
AKU:Kenapa lak?
SI A:Bergaduh ngan dia, hari-hari dok nangis pasal dia.
AKU:Kenapa nak lari dari masalah? Kenapa tak berani nak hadapi masalah?
SI A:(Senyap tiada jawapan)

Perasan tak ramai orang yang suka lari dari masalah dari terus cuba selesaikan masalah yang dihadapi. Atau anda sendiri yang suka lari dari masalah dari menghadapi masalah tersebut.

Aku hairan kenapa ramai yang suka lari dari masalah dari terus selesaikan masalah sendiri.

Kenapa nak lari dari masalah? Takut nak hadapi? At least cuba selesaikan masalah sebab kalo lari dari masalah hati pun tak kan tenang masalah pula yg bertambah.

Bila masalah bertambah tak kan nak lari lagi?? Dasyat la kalo ada orang yang boleh lari dari masalah pastu terus masalahnya hilang. So kat dunia ni tak ada la manusia yang ada masalah.

Tapi bila dah namanya manusia tak terlepas dari masalah. Mana ada manusia yang tak ada masalah betul tak??? Betul betul betul (versi upin ipin). Hehehe…

Apa yang paling baik kalo ada masalah cuba selesaikan selagi termampu. Kalo tak dapat menanggung masalah seorang diri cuba luahkan dengan orang yang anda percayai at least anda akan berasa lega sedikit sebab beban yang anda pikul sorang diri dapat dikongsi dgn orang yg paling anda percaya.

Kepada orang yang selalu menjadi tempat orang berkongsi cerita dan masalah itu tandanya orang percaya dengan anda so jgnlah rasa terbeban sebaliknya berbanggalah kerana orang percaya pada anda jadi janganlah hilangkan kepercayaan diorang pada anda yek??

So pesan aku kalo ada masalah jangan lari dari masalah tapi cuba hadapi masalah dan selesaikan. Jangan jadi penakut dan pengecut yang kalah sebelum berjuang yek kawan-kawan. Anggaplah tu sebagai satu cabaran yang menguji kecekalan anda.

Tepuk dada Tanya iman, fikir-fikirkan lah. Selamat beramal…

Salam manis dari Gadis Kampung Separa Bandar.

23 comments:

  1. macam kena aje kat idung saya n3 ni, betul apa yang di perkatakan. lari dari masalah bukan jalan selesaikan masalah...uh uh

    ReplyDelete
  2. keputusan di tangan kita...

    lakukan yg terbaik utk diri kita

    =)

    ReplyDelete
  3. Hadapi!

    naper nak lari???
    LOL pun heran gak..
    napa harus nak lari?
    juz face it and it will over!

    Haha...
    Soal hadapi dan lari nie, LOL sangat 'sakit hati' coz dulu LOL pernah berhadapan ngn org yang lari dr prob dan LOL sangat kecewa..

    LOL seringkali bertanya, "kenapa mesti nak lari..? Its ur prob. Then face it!"

    Kepada teman2 semua, hadapi setiap masalah dan jangan pernah coba untuk mejauhinya kerana sejauh mana anda pergi, serapat itu masalah menghantui anda.

    LotsOfLove,
    -Pearls-

    ReplyDelete
  4. LOL,
    2 la pasal..ngah sakit ati gak ni...

    sakit ati kat seseorang yg suka lari dr masalah tp xnak selesaikan....

    wat org jiwa kaco jer....

    ReplyDelete
  5. tak pernah lari pong... tapi masalah tu yg suka kejar aku ni ha. maka terpaksa la lari daripada masalah tu.

    ReplyDelete
  6. lari??? acara 100m ke 200m ke 400m ke 800m ke 1500m ke 3000m ke 10000m ke? he he he

    ari pun xgune sbb last nanti kena hadapi gak!

    ReplyDelete
  7. yup betul tu dik.. lari dari masalah memang tak blh menyelesaikan keadaan. lagi bertambah parah ada la.. makanya walau apa jua.. tetap kena hadapi kan.. :D

    ReplyDelete
  8. kata2 mudah untuk diungkapkan,tapi nak buat dlam bentuk perbuatan la yang amat susah tuk manusia lakukan...
    tapi apa bole buat,nak seribu daya,taknak seribu dalih...
    tapi bila fikirkan balik,berat mata memandang berat lagi mahu memikul...
    huuuu~

    ReplyDelete
  9. dengan kat alin jgn cari masalah hehehehee

    ReplyDelete
  10. rasenye2 macam ada tempias2 kat saya gak nih....
    setiap penyakit ada penawarnya...
    setiap masalah ada penyelesaiannya...

    ReplyDelete
  11. Musibah kita adalah kita tidak berdaya menghadapi hari ini dengan akal dan kebijaksanaan...

    ReplyDelete
  12. VV,
    Ko lari setempat untuk kurus kan???
    hahaha......

    ReplyDelete
  13. CUTEMIUT,
    Btol tu kak,
    napa tah ramai suka nak lari dari masalah dri hadapi masalah itu..sepatutnya cuba selesaikan

    ReplyDelete
  14. JAWAHIR,
    Btol tu...so ingat pesan akak sebelum ni yek??
    jadikan panduan dan iktibar utk diri...

    ReplyDelete
  15. ayie,
    btol tu kata2 awk...
    so jangan cari penyakit yerk...
    hehe...


    Razak,
    senang cerita lemah dari segi akal dan fizikal

    ReplyDelete
  16. saper kan insan itu?

    hehe..

    sila bantu dia..

    she/he need ya!

    ReplyDelete
  17. LOL,
    huhuhu...

    tah la...

    LOL kenal kot..kih3...

    ReplyDelete
  18. salam perkenalan...

    terima kasih mem follow saya

    tengok profile gadis...tekejut gak , biar betul umur tu...

    anyway...semoga ceria selalu

    ReplyDelete
  19. a kl citizen,
    hehehe....
    terkezut eyh???
    kih3....

    tq....

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi