Sunday, September 6, 2009

CIK GADIS KAMPUNG SEPARA BANDAR MELAPORKAN DARI TEMPAT KEJADIAN....

Assalamualaikum semua. Aku sudah balik... Yeehaaa..... Memang sangat teruja dan best sgt ke kg orang asli kat RPS AIR BANUN,GERIK PERAK. Sangat la teruja ok sebab aku tak pernah lagi tengok kehidupan masyarakat orang asli secara real..

Kami pergi under Kelab Kerja Sosial dengan 3 biji bas. Ramai glerr kan? Dengan kerjasama TV3. Dengar cerita untuk rancangan singgah sahur. Tunggu tengok je la kan...

Dan haruslah bergambar sana sini. Disebabkan aku tak bawa kamera terpaksa la mencapub guna kamera org lain hahaha... Yang pasti semua kamera ada pic aku muahahaha.... Sekarang ni jom layan pic yg sempat aku amik dgn nset aku. Pic teda la ok sgt yerk..


PEACE UNTUK KORANG.

MUKA SEMANGAT JER NI

HIKHIK





WITH SHIMA MY CLASSMATE


Sampai-sampai jer kt sana pastu semua pergi masuk dapur tolong-tolong nak masak untuk berbuka puasa. Aku lak wat pe??? Aku pergi layan kanak-kanak orang asli hehehe.. Bukan tak berminat nk tolong masak tp dh terlampau ramai sgt kt dapur semua nk tnjuk rajin kn hehe..

So aku pun amik keputusan nk g layan kanak-kanak orang asli kat sana. Masa tu ada sesi bercerita dan ada buat aktiviti sket kat budak-budak tu. Aku join sekali la.. Bab-bab cm ni memang aku berkenan sgt la kan hihi...

Agak teruja gak la tengok rambut diorang. Hehehe...Semua kerinting dan berwarna perang. Perang asli ok? xmain la nk kaler2 rambut ni. Tapi ada sorang jer rambut lurus. Budak-budak ni sangat la baik dan mendengar kata.


SEBAHAGIAN KANAK-KANAK ORANG ASLI

YANG TEKUN MENDENGAR CERITA


Lepas tu kami buat aktiviti suruh diorang ni beratur pastu g jenjalan pusing kampung diorang. Masa beratur tu dari umur yg 2 tahun hingga ke atas. Kecik-kecik jer.. Tak nangis pun. Lasak lak tu.


Kalo nak bandingkan dgn budak2 biasa jauh panggang dari api. Manja la kot. Diorang ni sangat berdikari dan yang lebih tua akan jaga yg kecik-kecik walaupun budak tu bukan adik diorang. Jarang-jarang sekali kita dapat lihat budak-budak skrg wat cm tu. Gaduh lg ada la kot..

Petang sket dh siap semua, aku ngan kawan-kawan pun berjalan-jalan pusing kampung tu. Tak ada la banyak sangat rumah. Tak sampai 20 buah rumah pon. Tapi penghuni dalam sesebuah rumah tu boleh kata kan lbh dari 5 orang.

Siap ada sungai lagi. Masa g sungai budak2 tu apa lagi berlari-lari terjun sungai walaupun air cetek jer. Ada la atas sket buku lali aku ni. Air tak sampai lutut pon. Tapi budak-budak tu mandi terjun kepala dulu. Fuhhh...Dasyat beb.. Budak-budak yg umur 2, 3 tahun lak tu.


HA NI SAPE PLAK??

NI LA TOK BATIN

HAHAHA..




TAK ADA LA.

NI CLASSMATE AKU, FAZLI.






TAK DAPAT MASUK TV, AMIK PIC NGAN KETA PON JADI LA.

KIH3..






KANAK-KANAK ORANG ASLI




Sebenarnya banyak lagi pic. Nanti aku post lagi dlm N3 yg akan datang. Ok kengkawan?? Nak kena mengumpulkan pic dari kamera-kamera lain yg aku dok mencapub kih3...Pic ni dari nset cokia aku jer...Tahu apa itu cokia??? Lu pk la sendiri..

=P



26 comments:

  1. pehhhhh.. banyakknyerr gambar dik oiii.. haaa.. sekali upload, memacam aderr.. :)

    ReplyDelete
  2. wah dah nak jadi anak tok batin plak ye

    ReplyDelete
  3. errr...
    kenapa tak masuk dalam van tu huhuhu
    kira masuk tv jugaklah tu huhuhu


    oh anak2 org asli pun dah tak asli
    macam dulu lagi...

    dorang pun dah canggih huhuhu

    ReplyDelete
  4. Fazli jadi batin?Hahahaah..Memang sesuai pun..hahaha

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,
    Menarik sungguh n3 ini. Tentunya Satu pengalaman baru yang sukar diperolehi.

    ReplyDelete
  6. ckLah pernah buat program Baktisiswa di kampung ni. Duluuuulah....memang tempatnya sangat semula jadi......dan amat damai....


    Bagi yang sukalah...
    Menarik pengalaman kau ni....
    Lepas ni, ada peluang pergilah ke pedalaman Sarawak pula....lagi menerujakan...

    ReplyDelete
  7. wahhh...sonoknye dia...ahaks...

    ReplyDelete
  8. wahhh besh nyer
    xpernah2 ag masuk sna nie
    huhuhu..
    leh masuk tv ker?
    laaa jeles nyer..nak femes gak
    huhuh

    ReplyDelete
  9. Hai ... cik gadis kg separa bandar ...nak panggil aper ek kat awak..

    Bez gak tour u guys kali ni.
    Hari tu, tv3 dah ada dtg buat liputan game bola budak asli RPS Banun ni...
    Ada yg belajar kat sek kiter ...

    nama kite Azlina . YM kiter ni azlin773 .
    emel kite azlin773@yahoo.com
    Kiter ngajo kat SMK Sultan Idris Shah II, Gerik.

    nanti leh lah kontek-kontek yerk...amik cos aper belajar???

    ReplyDelete
  10. tgu gak sabtu ahad kat tibi kot2 msok tibi ke ape..kahhhhh

    ReplyDelete
  11. Sonok tuuuuuu...

    Terhingin gak nak tengok org asli..Kat mana eh??

    ReplyDelete
  12. sis nita,

    tahu xpe...

    ni belum msk lg pic kat kamera org lain..

    hehehe...

    ReplyDelete
  13. ber_uwang,

    kalo bleh bkn nk jd ank tok batin jer menantu tok batin pon bleh tau

    hahaha...

    ReplyDelete
  14. NAQEEB L,

    memang canggih..astro pon ada taw...

    mcm2 ada...

    ReplyDelete
  15. ABU LUQMAN,

    waalaikummussalam...

    memang pengalaman baru yg tak kan dapat dilupakan..

    ReplyDelete
  16. CKlah,

    insyaallah....

    teringin gak nk p pendalaman sarawak..

    ReplyDelete
  17. yoro,

    nk femes ker??

    p panjat klcc kompom femes...

    hahaha...

    ReplyDelete
  18. azleena,

    hye..

    nama kita anyss..

    bleh pgl anyss yek..

    =)

    nti sy add ym..

    ReplyDelete
  19. el,

    kah3...berdekah-dekah...

    mesti akak tunggu dpn tb sambil makan kopok kan??

    ahakz..xposa kan???

    kih3...

    ReplyDelete
  20. arryani,

    akak tingin nk pegi erk??

    nti kita pegi sama2 erk dgn geng2 blogger skali..

    kat RPS AIR BANUN GERIK PERAK...

    ReplyDelete
  21. singah sahur...ek saye ada tengok...tp x nampak pon muke.....mmmm..owh..ade..ade...ade nampak...
    ooo..rupe-rupenyer awek yg x bangun sahur tu awak le yek..ha...ha....(saye gurau jer..)

    dok kat situ mesti x nak balik kan....ke nangis2 nak balik..

    biasa la budak2 kat situ..dah biasa camtu..lasak dari kecik..

    ReplyDelete
  22. ayie,

    dok c2 memang best...

    tp xsbr2 nk blk sbb xtahan dgn sejenis serangga yg nama dia agas.

    huh!! bisa sungguh...abes gatal kaki2 bdn suma..

    smpai sekarang pon asyik dok garu lg...

    kaki dh serupa org demam campak..

    bintik2 merah penuh..

    tp kalo ada kesempatan lg, pasti akan p lg...

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi