Monday, October 19, 2009

NOSTALGIA DI BATU BERTANGKUP EDISI 2~ Dodol Oh Dodol



Perhatian ini bukan blog gay ok?? Korang jangan ingat tersilap masuk blog pulak. Hehe.. Pic di atas hanya gimik semata-mata oleh dua orang jejaka yang ketandusan kasih sayang haha..

Ok la nak sambung cerita. Malam tu kami menginap kat Kg Batu Bertangkup. Tdo kat dewan UMNO kg situ. Ada gak yg tdo kat rumah keluarga angkat. Ada gak yg merungut sebab terpaksa tdo dlm dewan tu. Maybe yg tak biasa hdp susah merungut la bg aku yg gds kg ni no hal punya la janji da tmpt nk tdoq.

Malam tu program buat dodol ngan ketupat. Mak cik kat kg ni gak yang sediakan bahan nak buat dodol. Budak-budak perempuan lain tolong balut ketupat. Tapi asyik buat ketupat betina ja last2 dgr ceta kena halau hahaha....

Aku tak terlibat buat ketupat ni sebab masa tu aku p jd fasilitator kat sek.. Selamat.. Hahaha.... Pic kat bawah ni mak cik sedang dok adun tepung. Guna air tangan tu yg sedap sangat tu hehe.. Sempat la gak aku tanya cm na nak buat dodol. Pasni sapa nk blajaq mai jumpa aku kih3..


Orang perlis kata "kucai jangan tak kucai"
kucai maksudnya kacau






Bukan main kusyuk lagi aku kaco dodol. 1st time beb.. Lenguh tangan-tangan huhu..
Pastu aku dok melawak dengan depa "tgk kurus dh lengan aku"
hahaha...



Bergilir-gilir la kami dok kacau dodol tu. Silap-silap leh patah lengan sebab liat sgt hahaha... Poyo jer beb. Kalo ada peluang jangan lepaskan peluang nak merasa suasana mengacau dodol tu mcm mana yerk.




Ni si Faiz ni kusyuk ja dia dok mesin nyoq.
Sapa yang tak tau nyoq tu maksudnya kelapa ok?
Hari ni kita belajaq bahasa utara.






Ni la rupa dodol yang hampir nak masak. Sedap wa cakap lu.




Macam-macam pengalaman yang aku dapat masa p program ni. Pada yang lain tu aku tak tau la kan. Bergantung niat masing-masing. Pada yang asyik dok merungut yang tu tak kena yang ni tak kena apa yg depa dapat tak tau la kan.

Pada yang tak biasa hidup susah ataupun merasai suasana kampung tu sepatutnya belajar merasai dan enjoy dgn persekitaran bukannya duduk dlm dewan pastu merungut macam-macam.

Walaupun aku ni orang kampung aku pulak yg terlebih excited bila tengok sawah padi dan merasai suasana kat kg tu sampaikan ada kawan aku tegur hg ni orang mana??? Aku pon siap melawak lg "ooh i orang kl i xpnh tgk bnda-bnda cm ni, ni ape ni (sambil tunjuk sawah padi) lalang ker?? Berderai tawa budak-budak tu hehe...

Saja nak mengada-ngada sket siap ckp KL lg hehe.... Aku pon tak tau napa excited sgt maybe sebab suasana tu mengingatkan aku masa zaman kecik-kecik dulu. Apa-apa pon aku enjoy dgn cara aku yg tersendiri.

Cuma pesanan aku tak kira la kita ni datang dari ceruk mana bandaraya ke kampung ker pandai-pandai la bawa diri di tempat orang dan pastikan mulut jangan celupar sangat yerk huhu..



9 comments:

  1. Terima kasih untuk tidak bersetuju.

    Anis,superman kacau dodol la..Hebat..Ada panggil dia ke?Hahahaha
    Meriahnya..Hebat gaya cik anis kacau dodol?Hehehe

    ReplyDelete
  2. wei..aku nak dodol...pos bley x??

    ReplyDelete
  3. bab kacau2 memang hebat la...

    nak kecoh2 buat apa? tu la lain kali kena ikut jadual asal, jangan main buat je..

    maklum la orang bandar masuk kampung..yg separuh kampung & separuh bandar tu tak usah citer la..

    ReplyDelete
  4. TSR@REMY,

    Hahaha...

    hebat la sangat kan??? kah3...

    yg lagi hebat bla superman pon mai kacau dodol

    tu lg hebat hahaha..

    ReplyDelete
  5. ~0~,

    pos laju ke ekspress???

    kena tambah rm3 kalo cm tu

    hahaha..

    ReplyDelete
  6. syukri,

    hahaha...

    nama pon gds kg separa bandar kn??

    tp kalo duduk bndar pon yg tau bawa diri pon ada berbanding org yg xbndar sgt tp prasan bagus

    nyamfahh aii org cm tu uollsss..

    ReplyDelete
  7. ada lgi ke jejaka yg ketandusan kaseh syg..alahaiii..

    ReplyDelete
  8. alah buat akk leleh la tgk dodol
    very the suke taw
    mmg fenat kayuh dodol tu
    kahhhhhhhhhhhhhhh

    kagum tgk mkcik tu kucai bahan nak buat dodol
    kahhhhhhhh terkangkang u..hiksss

    ReplyDelete
  9. suasana kampung memang best..
    banyak kenangan..

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi