Saturday, December 19, 2009

AKU SETIA, KAU PERCAYA KE?


Kesetiaan dan kepercayaan sesuatu yang kita sangat pentingkan dalam hidup kita. Namun sejauh mana kita boleh melakukannya. Kalo bercakap soal kesetiaan mungkin kita boleh setia tapi dalam soal kepercayaan senang ke nak percaya?

Bencikan kalo ada orang yg mempermainkan kepercayaan kita kepadanya. Bencikan kalo orang menipu kita? Aku selalu tanamkan dalam diri aku kalo kita tak suka orang buat kita macam tu jadi janganlah kita buat mcm tu kat orang lain. Tapi kalo kita terpaksa hadapi juga mungkin tu salah satu dugaan utk kita.

Bukan senang nk pupuk kepercayaan jikalau kita pernah dikhianati. Lebih-lebih lagi oleh orang yg kita penah sayang. Tapi semua tu tak menjadi hal jikalau kita tidak terbawa-bawa dengan kisah lalu. Sikap berhati-hati perlu tapi jangan sampaikan dalam diri kita penuh dgn syak wasangka.

Bila dalam diri kita penuh dengan syak wasangka apa pun yg orang lain buat kita akan pandang sinis. Lebih tepat lagi kita dh jatuhkan hukuman tanpa mengetahui hakikat sebenar. Perkara-perkara mcm ni akan membuatkan timbulnya pergaduhan.

Jadi apa jalan terbaik yg boleh dilakukan???

Yang penting skali jangan bersikap "judgemental" iaitu bersikap menilai dan menghukum seseorang itu dengan fikiran kita yang penuh dengan syak wasangka. Itu yg paling penting.

Kalo kita dh fikir macam tu, dh tanamkan dalam diri macam tu apa pun penjelasan dan kebenaran yang ingin orang lain sampaikan dh tak bermakna. Apa yg penting kita mendengar, memahami baru menilai.

Tepuk dada, tanya hati....


16 comments:

  1. cam penah bc la n3 ni..kahhhhhhhhhhh
    dek...rindu nk tgk gmbor korg rmai2 tu...
    ngan budak2/roomate tu..hahahaha

    ReplyDelete
  2. kak el cute,

    yeke pnh baca? sy baru tls rini hehe...

    pic ramai2 kt org g berjimba kt pantai n gunung jerai tu ke kak?

    hehe...

    ReplyDelete
  3. jangan letakkan sepenuh kepercayaan.

    tinggalkan sedikit..

    ReplyDelete
  4. kdg2 ap yg kita nmpak xsemestinya betul
    sntiasa fikir positif elak syak wasangka
    tp kdg2 pula adalah lebih baik menipu dripd berckp benar...
    sekadar memberi pndpt =)

    ReplyDelete
  5. aku suke judge dreed...

    aku percaya kamu dik....hahahha

    ttuk dada aku xsuka...aku suke pok amai2...hahahhaah

    ReplyDelete
  6. si tedi,

    ye tinggalkan skit utk diri sndiri..

    pendek kata jgn pcaya org lain 100 %

    ReplyDelete
  7. amirah,

    lebih baik jujur dr menipu..

    kalo menipu byk yg buruk dr baiknya....

    =)

    ReplyDelete
  8. ~0~,

    pok amai2...belalang kupu2..
    tepu bg pandai...
    abg upah.... tetttt.....

    kih3....

    =P

    ReplyDelete
  9. Salam TUan Rumah.....

    Sy dtg nak baca. :)
    Nice blog!!!

    ;) http://zymasaad.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum. Dengan hormatnya saya menjemput anda bertandang ke blog saya dan blog isteri saya http://www.teacherrahila.blogspot.com kerana di sana mungkin ada mutiara yang anda cari selama ini. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  11. aku dh follow ko, follow blk eh..anywy nice blog

    ReplyDelete
  12. i dh lama tak masuk blog u.busyyy :((

    dlm mencari kawan baik,teman hidup bg sy kesetiaan paling penting :)

    ReplyDelete
  13. sokong, lebih baiklah bersikap sederhana

    ReplyDelete
  14. btol tuh aku sokong..dlu ak slaloo judge org suka ati aku je but skang da insap sket kot hehe

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi