Thursday, December 31, 2009

AZAM DAN NAFSU

Perghhh...tajuk tak boleh blah.... hehehe... Apa azam anda? Ke azam yang lepas-lepas pun tak tercapai lagi??? Ngeh3.... Azam aku untuk tahun ni alhamdulillah tercapai sudah.


Walaupun dalam tahun ni juga aku kehilangan arwah tok wan aku semua tu tak mematahkan semangat aku untuk meneruskan kehidupan ini.


So apa azam tahun baru aku plak? Jeng jeng jeng...Apa kaitan dengan nafsu??? Hemo2... Azam tahun baru aku adalah untuk kuruskan badan sampai berat aku mencecah 50 KG.. Sekarang ni tak payah tahu la kan berat berapa kui3....




Nak kurus mcm ni balik bleh??
Hihi...



Cuma nafsu aku yang suka makan ni lah kena dikawal hehehe... Itu no hal.. Kalo aku kurus sket agak2 ada ramai peminat tak? Kih3... Kompom pasni da orang akan susah hati hehe..


Dan azam aku nak ke kelas dengan membanyakkan memakai baju kurung kui3... Azam yang sangat bagus kan hehehe...


Ok tak? Mestila ok kan? Ayu gituuuuu.... Hemo2... Slalunya aku lebih selesa berseluar tapi memandangkn badan aku semakin berisi so agak seksi kot..Huhu.. Malu cheq nk gtau... ngeh3

So pasni kalo jumpa aku pakai baju kurung tegur-tegur la aku "ayunya........." hahahahaha... Poyo jer beb...

Dan pesanan khas untuk mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik, kakak-kakak dan abang-abang ataupun adik2 sila amik aku jadi menantu dan ipar anda ok? kih3.. =)





Gadis Melayu Terakhir

huahuahua....

Selamat tahun baru semua.... Semoga tahun baru ini membawa kebahagiaan dan kegembiraan kepada anda... =) Happy New Year... 2010..


Tuesday, December 29, 2009

HATIKU YANG TERCEDERA



Mungkin blog adalah tempat yang terbaik untuk aku meluahkan apa yang aku rasa. Sememangnya hati aku tercedera dengan seseorang. Aku mungkin adalah salah seorang yang sering cuba melakukan yang terbaik untuk pasangannya.


Tetapi di sebaliknya aku turut sering menjadi mangsa penipuan dan aku adalah orang yang jenis cepat dipermainkan. Mungkinkah aku terlalu jujur? Adakah salah aku menjadi jujur dengan orang dan ini tidak bererti yang orang boleh mempermainkan hati dan perasaan aku.

Adakah salah jika aku ingin jujur dan mengharapkan orang lain juga jujur dengan aku? Setiap kali aku ditipu secara perlahan-lahan kebenaran itu akhirnya aku tahu juga. Mungkin itu adalah antara kelebihan aku. Aku sangat mempercayai deria rasa aku dan ia tidak pernah menipu.


Adakah kesabaran aku selama ini tidak bermakna apa-apa? Adakah usaha aku untuk memahami dirinya tidak langsung dihargai? Aku jenis bukan yang mudah mengalah walaupun berkali-kali aku hampir berputus asa kerana bila aku sayang seseorang itu tidak mungkin aku akan lepaskan dengan sewenang-wenangnya.


Mungkin dulu aku tidak pandai mempertahankan kasih sayang dan selalu membiarkan ia pergi tetapi adakah kali ini setelah aku berkali-kali aku cuba mempertahankannya aku akan lepaskannya juga?


Aku masih ingat yang dia pernah berpesan jangan berputus asa tetapi adakah sekarang aku akan berputus asa? Aku juga punya hati dan perasaan yang perlu dijaga dan bukan hanya untuk menjaga perasaan orang lain. Aku juga ingin bahagia macam mana orang lain bahagia adakah itu salah?


Adakah apa yang aku lakukan selama ini tidak bererti apa-apa? Cukuplah.. "Ya Allah janganlah kau menduga aku dengan dugaan yang aku sendiri tidak mampu untuk menghadapinya. Berikan lah aku kekuatan untuk menghadapi semua ini kerana aku tahu aku hanya insan yang lemah yang sering alpa dalam mengerjakan suruhan-Mu"


Selamat Tahun Baru Sayang.....

**Hargai pasangan anda selagi dia ada bersama anda dan bila dia mengambil keputusan untuk pergi dia tidak akan sesekali menoleh ke belakang lagi...


Friday, December 25, 2009

BILA DAH SAYANG......


Assalamualaikum....


Salam hari minggu dan Merry Christmas pada yang menyambut Christmas hari ini.... Pada rakan blogger Lots Of the Love dan juga Remie, my best frenz, Merry Christmas.


Hari ni adalah hari terakhir aku berpraktikum. Pelbagai aktiviti kami rancang untuk budak-budak tu. Memang happening dan enjoy hari ni.. Budak-budak tu pun bagi kerjasama kat kami memang best dan sempoi...



Antara aktiviti yang kami lakukan untuk budak-budak tu adalah sukaneka. Gambar kat bawah ni diorang tengah lawan pecahkan belon dengan menggunakan kaki. Riuh rendah dengan sorak dan jeritan diorang bila kena kejar. Aku plak sakit perut gelak kan telatah diorang kih3..





Dan petang plak diadakan persembahan oleh pelatih-pelatih di Asrama Akhlak ini. Lakonan yang lucu memang mencuit hati. Aku gelak sampai keras perut-perut hehe.. Bila sampai sesi karaoke plak memang tak menang tangan semua berebut-rebut nak menyanyi.

Tapi disebabkan masa yang singkat, tak semua orang dapat melakukan persembahan karaoke. Bila last sekali, aku nyanyi lagu Salam Terakhir dendangan Sudirman bersama-sama Hanna dan Ida. Apa lagi meleleh air mata budak-budak tu sekali dengan aku menangis.

Sebak beb. Brutal-brutal aku pun hati taman beb... Memang sedih sangat tambahan plak bila tengok budak-budak tu menangis. Sampai yang datang jumpa aku tak bagi balik pun ada. Tapi nak buat mcm mana sebulan jer kami kat c2.

Masa mula-mula memang aku akui agak tertekan berada di situ tapi bila dh dapat sesuaikan diri hati pun dah sayang budak-budak tu rasa berat hati la plak nak tinggalkan diorang. Masa nak balik dan salam dengan diorang ada yang menangis teresak-esak pun ada. Pelok aku sampai tak mau lepas. Memang sedih sangat masa tu.


Tapi setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Nak ke tak nak berpisah itu pasti. Betul la orang cakap kita hanya perlukan sesaat untuk sayang seseorang itu tapi mengambil masa selama-lamanya untuk melupakannya dan aku pasti tak kan lupa sampai bila-bila kenangan ini.




Dengan geng otai yang memang happening





Sukaneka cari gula-gula dalam tepung




Apa-apa pun hari ni adalah antara hari-hari yang tak akan aku lupakan. Cuma aku berharap sangat diorang boleh berubah menjadi lebih baik dan tak kan lakukan kesilapan-kesilapan yang mereka lakukan dulu. Peluang sentiasa terbuka untuk seseorang itu berubah dan semua itu bergantung pada diri sendiri sama ada mahu berubah ataupun tidak... =)









Monday, December 21, 2009

KADANG-KADANG KEMBANG, KADANG-KADANG KEMPIS, CUBA TEKA APA DIA??


Seperti yang sedia maklum tarikh akhir aku berpraktikum adalah 25 hb ni iaitu jatuh pada Hari Krismas. Tapi tak kisah la bukannya aku sambut krismas pun kan. Di Kedah plak sememangnya Jumaat cuti, so tak kisah sgt la.


Hari jumaat ni kami dah rancang macam-macam aktiviti yang menarik dan happening. Budak-budak tu pun semangat berlatih berlakon siap request karaoke lagi. Yang nak berduet dengan aku pun ada.. Hahaha... Habis la runtuh asrama tu kalo aku menyanyi kih3...


Aku ngan kawan-kawan yang lain dah bincang nak buat jamuan sket untuk budak-budak tu. So, pakat bahagi la tugas. Aku plak cadang nak buat puding untuk budak-budak tu. Tadi p la shopping kat tesco beli barang-barang untuk masak nanti.


Aku p dengan adik aku, si puteri ngan affan. Puteri aku letak dia dalam troli tesco tu. Pastu naik escalator nak ke tingkat atas masa sampai tingkat atas ada sorang akak tu (akak la sebab dia nampak tua dari aku) tegur aku,


" kak, (dia panggil akak kt aku? huh!!) anak akak umur berapa? aku pun terus jawab "adik la" sambil aku geleng2 kepala kat dia.. Kawan dia kt sebelah dh gelak-gelak kan dia hehe..


Adik aku, Affan plak dok gelak kat aku...Hampeh tol la... Aku yang muda belia ni ada rupa orang dh kawen ke??? huh!!


Tapi nak buat macam mana, mak aku muda lagi tu yang tanpa disangka aku bleh dapat adik kecik tu kih3.... Beza umur aku ngan puteri 18 tahun.


Memang jauh beza kan? Sebab tu orang bleh ingat tu anak aku. So lepas ni kalo nk p jalan mana2 xleh bawa puteri dh jatuh la saham aku kih3.... Xda plak orang berani ngorat... Hahahaha... Gatai!!!... Gatai dlm blog ja xpa kan??? hemo hemo hemo...


Ni la puteri ku sayang dalam troli tesco



Tocang tu puteri yang suruh aku buat walaupun dia pn x ada rambut sgt

hehehe...



Ni plak gambar yang disangka mak budak tu...

kui3...


Budak DeMok =P



Sebut pasal demok ni tadi kat tmpat praktikal aku tunjuk la pic aku ngan member2 di USM kat budak2 tu.. Ada sorang tu tegur "kak Anis, gemoknya...." Pastu tengok pic lain plak, "kak Anis, awat kurus plak" pastu bila tgk pic lain dia kata lagi "La awat gemok plak" hahaha.... Depa pon pening tgk pic aku.



Nak wat mcm mana. Aku ni badan mcm belon kejap kembung kejap kempis hahaha... Memang berat badan cepat turun dan cepat naik. Cuma sekarang ni semakin menaik la.. Pasni bila aku dh start bz, harap bleh turun lagi la... hehe..


Kawan aku penah tegur bila baru-baru ni aku jumpa dengan dia "hang ni aku tak heran hg berisi nanti jumpa lagi kurus plak, pastu jumpa berisi plak...."

Hahaha.. Kn aku dh ckp... Cuma pasni jgn berat naik xturun2 dh la... huhu...




Saturday, December 19, 2009

AKU SETIA, KAU PERCAYA KE?


Kesetiaan dan kepercayaan sesuatu yang kita sangat pentingkan dalam hidup kita. Namun sejauh mana kita boleh melakukannya. Kalo bercakap soal kesetiaan mungkin kita boleh setia tapi dalam soal kepercayaan senang ke nak percaya?

Bencikan kalo ada orang yg mempermainkan kepercayaan kita kepadanya. Bencikan kalo orang menipu kita? Aku selalu tanamkan dalam diri aku kalo kita tak suka orang buat kita macam tu jadi janganlah kita buat mcm tu kat orang lain. Tapi kalo kita terpaksa hadapi juga mungkin tu salah satu dugaan utk kita.

Bukan senang nk pupuk kepercayaan jikalau kita pernah dikhianati. Lebih-lebih lagi oleh orang yg kita penah sayang. Tapi semua tu tak menjadi hal jikalau kita tidak terbawa-bawa dengan kisah lalu. Sikap berhati-hati perlu tapi jangan sampaikan dalam diri kita penuh dgn syak wasangka.

Bila dalam diri kita penuh dengan syak wasangka apa pun yg orang lain buat kita akan pandang sinis. Lebih tepat lagi kita dh jatuhkan hukuman tanpa mengetahui hakikat sebenar. Perkara-perkara mcm ni akan membuatkan timbulnya pergaduhan.

Jadi apa jalan terbaik yg boleh dilakukan???

Yang penting skali jangan bersikap "judgemental" iaitu bersikap menilai dan menghukum seseorang itu dengan fikiran kita yang penuh dengan syak wasangka. Itu yg paling penting.

Kalo kita dh fikir macam tu, dh tanamkan dalam diri macam tu apa pun penjelasan dan kebenaran yang ingin orang lain sampaikan dh tak bermakna. Apa yg penting kita mendengar, memahami baru menilai.

Tepuk dada, tanya hati....


Friday, December 18, 2009

HIJRAHKU

Salam Maal Hijrah.....

Dulu, aku mempunyai pelbagai azam dan matlamat yang aku ingin capai. Dan buktinya apa yang aku ada sekarang telah dapat aku capai. Walaupun tidak seperti mana yang aku impikan sekurang-kurangnya dapat juga aku kecapi.

Sekarang, aku hargai apa yang ada sekarang. Aku ada kawan-kawan yg sentiasa mengambil berat dan sentiasa ada di sisi saat aku memerlukan. Kawan yg sejati tak kan tinggalkan kita saat kita memerlukan dirinya. Kawan sejati juga tak kan sanggup tengok kita ada masalah.


Dalam berkawan tidak perlukan sempadan. Tidak perlu untuk memilih sama ada dia layak atau tidak untuk berkawan dengan kita. Siapa kita nak menilai orang dgn cara itu? Perlu ke mengikut "geng" untuk berkawan. Bagi aku tiada sempadan dalam persahabatan. Itu yg paling utama.


Masa akan datang, aku harap aku akan lebih kuat dalam menghadapi pelbagai perkara yang mendatang. Aku juga perlu lebih tabah untuk menghadapi segala kemungkinan dan apa yang lebih penting agar aku dapat membahagiakan orang sekeliling terutamanya org yg aku syg.


Jadi mari kita jalani hidup kita dengan penuh keceriaan... =)



Wednesday, December 16, 2009

KAD UCAPAN


Tinggal lagi seminggu je lagi aku nak habis praktikal kat asrama akhlak tu. Memang pada mulanya aku agak serabut kat tempat tu, lama2 bila dh dapat sesuaikan diri ok la... Cuma baru hari ini semasa sesi aku dengan klien membuatkan aku rasa aku ni betul2 sebagai pekerja sosial.

Kira berjaya juga la kaunseling yang aku bagi tadi. Harap-harap lepas ni klien aku dapat berubah dan sesuaikan diri apabila bebas nanti. Cuma apa yang aku nampak masalahnya adalah kurang keyakinan diri serta terlalu memikirkan apa orang kata.

Bagi aku, kalo kita nak tutup mulut orang ataupun halang orang dari bercakap pasal diri kita memang tak boleh. Apa yang kita boleh buat adalah pedulikan apa orang nak cakap pasal kita. Kalo nak kutuk sampai menjatuhkan diri kita buat apa nak dengar?? Lain la kalo teguran yang membina.

Cuma aku berpesan pada klien aku, kalo kita asyik fikir apa orang lain cakap tentang kita sampai bila-bila pun kita tak boleh nak lakukan apa-apa. Pasal dia tiada keyakinan diri dan selalu berfikir masalah, sbgai contoh kalo kita fikir kita ni bodoh dan hari-hari berdiri depan cermin cakap diri kita bodoh maka yg xbodoh pn bleh jd bodoh.

Apa yg penting fikir kita boleh lakukan dan kita yakin kita boleh lakukan tetapi yang penting berusaha untuk melakukannya. Lagipun klien aku lagi 20 hari nak bebas dari asrama tu aku cuma harap dia boleh berubah dan mulakan hidup baru.

"Jalan mesti pandang ke hadapan tetapi sesekali kena menoleh ke belakang untuk melihat perkara lama supaya kita dapat mengambil iktibar untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama lagi. " Hanya itu pesan aku kepadanya.

Dan aku dapat ceta dari dia yang budak-budak tu cakap aku garang. Tapi bila dia kenal aku tak ada la garang sangat. Baik jer...Hehehe... Tu la jangan menilai orang dari luarannya saja. Muka jer nampak garang tapi hati lembut. Orang ckp aku ni luar je nmpak brutal, dalam hati ada taman kih3....




Biasa la tu..hehe....Bila fikir balik, rasa berat hati plak nk berpisah dengan budak2 tu bila habis praktikal nanti...... Dalam kelas melukis baru-baru ni aku ada suruh budak2 tu buat kad ucapan utk kita orang. Macam2 diorang tulis. Ada yg kelakar, ada yg sedih...

Dan antara ucapan yg diorang bagi kat aku:

" Kak Anis, Izzati minta maaf kerana bagi kat anis marah-marah. Boring la kalo kak Anis tak ada.."

Si izzati ni memang nakal sket. Suka ganggu kawan-kawan lain. Selalu gak kena marah dgn aku sebab tak dengar cakap hehehe.. Tapi masa aku suruh buat kad ucapan ni dia diam jer xbyk cakap. Tak ganggu kawan2 yg lain dh. Buat kad ni mcm yg aku suruh. Maybe sedih kot nk berpisah.. hehe..ye la tak ada org nk mrh2 dh nti...

Ada 1 ucapan dr budak-budak tu buat aku tergelak besar...

" kepada kak Anis, kak Anis ni lucu la...comel kn.."

Hahaha...Lucu ngan comel kat mana xtau la aku... Tapi memang hepy dengan diorang ni. Diorang ni group 3, memang group 3 ni bermasalah sket tapi diorang ni la yg paling kelakar dan aku asyik gelak jer dengan diorang ni.

Si Izzati tu mmg lawak. Dia org penang dan dia slalu nyanyi lagu Dewi Kamala siap dgn gaya-gaya lagi. Memang lawak gila kalo tgk dia nyanyi. Kalo sapa org penang tau la kot lagu dewi kamala tu mcm mana kan? Hihi..

Ada 1 kad tu utk aku, Ida dan Hanna.. Siap tulis Kak Hanna-tembam, Kak hanis- comel, kak ida- keding haha.. Lawak la depa ni...


Apa-apa pun 25hb ni adalah hari terakhir kami bersama dengan budak2 tu. Dan banyak program yg telah kami aturkan bagi meraikan hari terakhir kami di sana. Tungguuu.. cerita selanjutnya....


Tuesday, December 15, 2009

KISAH MAT MOTOR




Sebuah cerita sedih, cam ni cerite nye... Pada suatu hari.. seorang lelaki nama nya Atan (bukan nama sebenar) bercadang nak pegi beli rokok...oleh kerana transport die cume moto jer..die pon pegilah naik moto. Tapi mamat ni ade satu hobi.. die ni suke benor bawak moto lelaju walaupon jarak kedai tu 100 meter jer dari umah die..maka si atan ni pon memulakan la pejalanan untuk ke kedai.

Sebelom kuar dari rumah, mak die pesan, "Atan, bawak moto bebaik. mak rase tak sedap ati jer la" Atan pon menjawab, "ala mak ni...Atan kan superman, takkan ader paper nyer. Lagi pon, Atan cume nak gi kedai sebelah tu jer..kannyer jauh sgt pon". Mak die pon menjawab, "suke ati ko lah tan..."

Kunci moto pon di pulas...vrommmmm(bunyi moto atan) dengan gaya supermannyer Atan bergerak dari umah. Tiba tiba sampai di suatu selekoh, seekor beruk yang entah dari maner munculnyer menyergah Atan. Apa lagi terperanjat beruk la si Atan....maka dia hilang kawalan ke atas moto nyer dan menyebabkan die terlanggar tiang lampu berdekatan. maka Atan pon jatuh terpelanting.. dan tidak sedarkan diri..

Secara kebetulan seorang pakcik (boleh jadik pangkat atuk la utk Atan) lalu di jalan tersebut..pakcik itu sungguh terkejut kerana melihat seekor monyet sedang cube mencurik helmet si atan lalu pakcik itu menghalau monyet tersebut. Tetapi helmet itu tidak dapat diselamatkan kerana telah di bawa lari oleh monyet itu.

Tanpa melengah kan masa, pakcik itu pon pergi kepada Atan dan memeriksa jantung dan nadi si Atan.."uihh nampaknye idup lagi budak ni.."tapi alangkah terkejutnya pakcik itu apabila mendapati kepala Atan sudah terpusing 180 darjah, makna nya dah terbalik......dan tanpa bertanya dan berpikir ape-apa pakcik tu pon terus membetul kan semula kepala Atan dengan menyentap balik ke 180 darjah..

Tibe-tiba pakcik itu mendapati Atan tidak bernafas lagi. Rupe-rupenye.. korang nak tau? Atan memakai jeket kulitnye terbalik. So memang la kepala die cam pusing ke belakang. Maka dengan tidak bersalah nya Atan mati di tangan pakcik tersebut.



Moral of the story:


"Mat Motor ......................jangan suka pakai jaket terbalik ;
"Makwe ...... cari pakwe yang ader kerete jer... hihi...


Monday, December 14, 2009

CINTA OH CINTA



Cinta oh cinta. Ada apa dengan cinta??? Cinta kadang-kadang mengasyikkan dan kadang-kadang menyeksakan. Membuatkan ketenangan tergugat dan membuatkan diri tidak dapat berfikir dengan rasional.


Kepala otak aku memang agak berserabut sekarang ni. Sekejap OK dan sekejap KO. Kalo nak berbual pasal LOVE ni memang sampai bila-bila tak habis. Entah la.. Tak faham... Aku kah yang sukar nak memahami atau aku kah yang sukar difahami???


Entah lah...


Hanya berserah pada takdir...


Saturday, December 12, 2009


Assalamualaikum....

Cik Gadis in da house... wassup wassup...

Sudah lama tidak update. Memang nak update tetapi masa sangat mencemburui aku. Sangat bz yek sekarang. Balik keja letih. Tdo pastu bangun buat report praktikal pastu tdo balik. Sekarang ni aku sudah tdo awal. Aktiviti yang jarang aku lakukan sejak bergelar student U hehehe..

Aku letih berulang naik motor. Al-maklum la agak jauh.. Dalam 30-40 minit juga la. Kalo ada hari nak laju 20 minit sudah sampai.. So amazing ok? Hihihi....

Dalam pada aku dok berulang tu macam-macam plak jadi, tayar pecah la, nak accident la.. Fuh lomah jiwa den. Dan yang paling mencabar sekali bila aku nak ke USM baru-baru ni nak jumpa pensyarah merangkap penyelia aku untuk praktikal sesuatu sudah berlaku pada aku.

Kami bertolak 3 orang dengan naik motor masing-masing. Tapi lepas tol sebelum nak naik jambatan Pulau Pinang, rantai motor aku putus. Masa tu aku sempat panggil kawan aku tapi dia tak dengar. Tinggal la aku sorang-sorang tepi jalan. Nak dijadikan cerita nset aku tak ada kredit. Huh...Gila tol..

Tunggu punya tunggu ada la sorang mamat ni bagi salam pastu tanya apa yang jadi? Aku pun gtau rantai putus. Pastu kawan dia 2 orang lagi berhenti. Lepas tengok motor aku dan tanya aku nak p mana aku pon gtau la nak p USM. Depa pn tawarkan diri nak tolong.

So, sorang budak tu naik motor aku pastu depa suruh naik motor dia. Kawan dia yang 2 orang lagi tolak dari belakang sampai lepas jambatan pastu p kedai motor depan USM. Lepas tu aku pon p topup call kawan aku Ida gtau apa yg jadi.

Sempat juga la bertukar no telefon dengan budak-budak yg tolong aku tu. Aku nak bagi duit memang tak mampu depa pon gtau depa ikhlas nak tolong. Cuma aku janji akan belanja depa minum bila-bila sebab tolong aku. Ada sorang budak tu cakap belanja minum tak penting kak tapi yg penting persahabatan.

Memang aku bersyukur sangat sebab depa ni sudi tolong aku. Kalo tak tak tahu la apa akan jadi kat aku dengan kredit tpon tak ada. Tapi selalunya memang kredit ada tapi nak jadikan cerita hari tu memang kredit tak ada. So lepas ni kena beringat la kena pastikan kredit sentiasa ada.

Apa-apa pun memang aku sangat berterima kasih pada budak bertiga tu. Kalo tak ada diorang tak tahu la lagipun niat depa ikhlas nak tolong walaupun pada mulanya aku turut meragui mereka tapi cepat-cepat aku hindarkan lagipun orang nak tolong kita. Alhamdulillah....


Sunday, December 6, 2009

DI MANAKAH PERANAN IBU BAPA?

Sejak aku praktikal di Asrama Akhlak ni, aku selalu berfikir kenapa umur budak-budak tu yang seawal 13 tahun sudah terjebak dengan pelbagai perkara yang negatif seperti masalah sosial.

Adakah kerana terlalu mahu berseronok sehingga pilih jalan yang salah. Setelah hampir 2 minggu aku bersama dengan penghuni-penghuni di sana serta bergaul dan menjadi pendengar yang setia kepada masalah mereka apa yang aku dapat rumuskan adalah mereka semua mempunyai masalah keluarga.

Dan apa yang kita dapat lihat di sini adalah peranan keluarga yang paling penting dalam mencorakkan kehidupan anak-anak. Masalah yang berpunca dari rumah menyebabkan mereka tersalah pilih jalan untuk menghilangkan tekanan mereka. Ibu bapa adalah tonggak sebuah keluarga kalo ibu bapa tidak memainkan peranan mereka macam mana nasib anak-anak mereka?

Dan yang paling sedih sekali ada ibu bapa yang lepas tangan terhadap tanggungjawab mereka. Bila anak sudah terjebak dengan gejala yang tidak sihat mereka sepenuhnya melepaskan tanggungjawab mereka tanpa sedar yang semua yg berlaku berpunca dari mereka.

Aku sedih bila ada ibu bapa yg lepas tangan bila anak dihantar ke asrama akhlak tersebut. Ada anak yg ingin bersekolah tetapi tidak dihiraukan dan hanya mengharapkan pihak pengurusan semata-mata jadi di mana tanggungjawab mereka sebagai ibu bapa? Si anak menangis bila dapat tahu ibu bapa tidak mahu menjenguk langsung dirinya. Jadi, tidak mustahil jika anak tersebut akan sekali lagi terjerumus ke jalan hitam.

Selain itu, pengaruh kawan menyebabkan mereka jadi begini. Kadang-kadang mereka salah pilih kawan. Mereka hanya pilih kawan hanya untuk bersronok dan tanpa mereka sedari kawan yg sebegitulah yg akan merosakkan hidup mereka.

Pada kebiasaannya mereka akan berkawan dengan orang yg senasib dengan mereka. Kawan-kawan yg sebegini selalunya lebih memahami diri mereka. Lagipun stigma masyarakat yg lebih suka menilai dari segi luaran membuatkan mereka lebih selesa bergaul dgn orang yg sama dgn mereka.

Aku sering bertanya pada mereka adakah mereka boleh berubah? Ada yg menjawab ingin berubah tapi tidak tahu cara dan ada yg cakap tidak boleh berubah. Mereka seolah-olah tidak yakin pada diri sendiri. Dan ada yg cakap mereka tidak tahu bila mereka akan berubah dan semua itu perlukan masa.

Aku yakin mereka boleh berubah cuma hanya perlukan masa dan pendorong untuk mereka betul-betul berubah. Lagipun tak kan selamanya mereka akan begini? Perjalanan hidup mereka masih jauh. Ada banyak lagi perkara dan cabaran yang akan mereka hadapi. Cuma mereka perlu berperang antara tuntutan nafsu mereka dan juga pemikiran mengikut akal yg logik.

Dan aku sering berpesan pada mereka " Cuba kamu semua fikirkan diri kamu 10 tahun yang akan datang adakah kamu masih ingin begini? Umur kita semakin bertambah dan bukannya makin berkurang. Selama hidup kamu adakah kamu fikir apa yg kamu buat sebelum ni adalah sia-sia? Kamu dh bazirkan banyak masa hidup kamu dgn perbuatan yg sia-sia adakah kamu nak sia-siakannya lagi? Fikirkanlah..."

Marilah kita sama-sama doakan supaya Allah tunjukkan pada mereka jalan yang lurus dan dibukakan pintu hati mereka untuk menerima hidayah. Semoga diri kita, kaum keluarga dan sanak-saudara kita tidak tergelincir ke jalan yang salah. Jangan pilih jalan hitam. Wallahualam.



"Semoga si kecil ini bila besar menjadi anak yg berguna dan terhindar dari perkara-perkara yg boleh merosakkan hidupnya amin..."


Friday, December 4, 2009

BETUL KE LELAKI SUKAR MELUAHKAN PERASAANNYA???

Betul ke lelaki lebih sukar mengungkapkan perasaannya jika nak dibandingkan dengan perempuan?Kalo sayang cakap sayang, kalo rindu cakap la rindu kenapa nak sorok-sorok kan perasaan tu?

Adakah kerana ego? Atau malu untuk meluahkan perasaan? Kenapa malu kalo itulah perasaan yang sebenarnya dirasai?

Kali ni aku nak korang yang berikan pendapat korang kenapa ada lelaki yang sebegini. Sekali-sekala aku nak tahu gak pendapat korang bleh kan? Hehehe... Sila berikan pendapat korang ye.





Kakak dan Adik






NOTACIKGADIS: Penat.....


Tuesday, December 1, 2009

RINDU DATANG BERSAMA SEMANGAT BARU




Assalamualaikum semua. Aku kembali lagi setelah dah lama menyepikan diri. Aku terpaksa pergi seketika untuk menenangkan fikiran. Terlampau banyak sangat perkara yang berlaku dan alhamdulillah aku boleh handle dah masalah aku.

Dalam hidup mesti ada pasang surutnya tak semestinya semua gembira jer kan? Alhamdulillah aku dh boleh biasakan diri dengan keadaan tempat tu. Dan buat masa ini semua berjalan dengan lancar dan seperti yang aku harapkan.

Macam mana keadaan korang semua? Rindu kat aku tak? Hehehe.. Rindu gila kat korang. Rindu nak baca cerita korang. Nanti aku terjah sorang-sorang ye? Thanks pada yang bagi kata-kata nasihat dan semangat untuk aku. Sayang korang... Muah Muah hehehe =)







Di tempat praktikal, sila abaikan pp ku yg makin chubby tu yerk..


=P


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi