Saturday, January 16, 2010

NAK JUAL ANAK KER???

Assalamualaikum....

=)

Okayh hari ini aku nak gebang-gebang pasal sesuatu yang semua kita akan lalui terutamanya yang bujang-bujang. Nak cerita pasal wang hantaran.. Ehem.. al-maklum la umur pn dh bertambah kena la ceta gk psl benda ni hihihi...

Sebenarnya apa yg aku tahu wang hantaran ni digunakan untuk persiapan kenduri sebelah perempuan betul tak? Kalo slh tlg perbetulkan al-maklum la tak ada pengalaman. Huhu...

Dan sekarang ni kalo kita perhatikan wang hantaran dah mencecah berpuluh-puluh ribu terutamanya artis-artis la kan... Wang hantaran ni mengikut tahap pendidikan seseorang ke? Sekarang aku tgk kalo yg kelulusan SPM pun rm 8ribu.. mahal gila kowt..

Perkara ni pasti akan membebankan lelaki-lelaki yang terpaksa kerja keras nak cari duit utk kahwin sebab tu ada kes yang sampai sanggup berhutang along atau buat loan sebab nak kahwin. Tapi dalam masa yg sama itu kan memang tanggungjawab lelaki utk mencari nafkah.

Time aku nanti tak tahu la berapa mak bapak aku nak letak janji bakal suami aku nanti berkemampuan sudah... kalo tak, kahwin lambat la aku sementara tunggu bakal suami cukup duit nak kahwin hahaha... Gatal nak kawen ke aku ni kui3...

Bukan gatal, cuma perkara ini kita jarang-jarang terfikir. Kadang-kadang ada mak bapak yg sengaja letak harga hantaran tinggi sedangkan anak dia tu bukan la bagus tera mana pun..

Ada 1 kes tu kawan aku cerita, kawan dia nak bertunang tapi mak bapak tak suka budak laki tu tapi dah nak halang tak boleh sebab anak dia nak sangat kahwin dgn laki tu so diorang letak sampai 9ribu utk wang hantaran.

Lelaki tu dh la keja biasa-biasa ja.. Perempuan tu pn biasa-biasa ja, duduk plak kat kampung bknnya bandar sampai hantaran 9ribu tp dh laki tu nk gak terpaksa la keluarga diorang setuju.

Bila kita tgk kes ni apa yg kita dapat lihat?

Ada pulak orang tua-tua dulu kalo nak letak harga hantaran ikut anak dara tu, kalo dia jenis rajin, pandai memasak, mengemas maka tinggilah harganya. Macam-macam plak cara yg depa tengok sebelum nk tentukan harga hantaran.

Aku plak nanti cm mana erk? Pak we ku dok tanya dh nanti aku ni brapa la.. Berbelas-belas ribu pa? Ish2...da ka plak... Setakat aku ni apa la yg ada sangat sampai nak harga hantaran mahal2 ni.. Janji rm 10 ribu dalam tangan sudah la hahahaha... =P


10 comments:

  1. salam...
    cakap bab wang hantaran ni....patut padan dah le.....moga tuan blog dicepatkan jodohnya...

    ReplyDelete
  2. zaman sekarang ikut peringkat stadi seseorang awekz tue, hehe

    ReplyDelete
  3. pak long,

    salam,

    insyaallah kalo dh sampai seru kawen la sy hehe

    ReplyDelete
  4. wang hantaran? ikut kemampuan la kot. lg satu tgk la mcmana ank dara tu. kalau selama neh parents dia jaga baik, kasik pelajaran tinggi2, takkan nak kasik murah-murah je kot. neh bkn masalah jual. cuma, ye lah. salah satu cara menunjukkan ank dara dia tu bernilai dan dihargai la. lgpn kita akan serahkan hidup kita kt suami plak pasneh kan. terbayar ke semua tu dgn harga wang hantaran tu? bukan nak berkira. tp itulah kenyataannnya. hahahaha.

    ReplyDelete
  5. aku bagitahu kawan laki aku hantaran aku 20ribu.sepaya diorang takut mau kawin dengan aku.haha

    ReplyDelete
  6. otak ketat,

    betul gak tu...

    tapi dlm masa yg sama ada laki yg susah hati takut xberkemampuan...

    so diorg kena la keja kuatkan? dh tanggungjawab diorang...

    hehe..

    ReplyDelete
  7. vv,

    ko nda takut ka bt gitu??

    ko mahu kawen lmbt ya? kui3...

    ReplyDelete
  8. GKSB,
    ..i letak wang hantaran sendiri.
    Kalau kawen tahun ni maka RM10,101, tahun depan RM11,111, lagi depan RM12,121..
    Hahaha..

    Soal waNG hantaran ni gua tak reti.
    yang penting dia berkemampuan.
    kalau tak, jangan mimpi nak kawen ar.
    huhu..

    ReplyDelete
  9. haha btul tu.tp kn mas kahwin dh naik.rs mas kahwin lg penting dr hantaran.mcm sy.mak tunang sy yg tetapkan harga.then dia suruh bincang nk kurang ke nak naik.mestila nak naik haha :P

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi