Tuesday, August 24, 2010

MACAM MANA NAK BEZAKAN LOGHAT UTARA PULAU PINANG, KEDAH DAN PERLIS?






Salam Ramadhan..

Hari ni GKSB nak cakap sket pasal loghat-loghat utara dan apa bezanya. Selalu orang negeri lain mesti ingat orang utara yang tinggal di Kedah, Perlis dan Pulau Pinang sama ja loghatnya. Tapi sebenarnya banyak bezanya.

Ini adalah berdasarkan pengalaman GKSB yang pernah belajar di Perlis masa sekolah menengah dulu, dan kini belajar di Pulau Pinang tetapi telah dibesarkan di Kedah. Memang tak keluaq dari utara lagi pun, ntah-ntah kahwin nanti pun dgn orang utara gak opsss...

OK, jom kita terjah macam mana orang Pulau Pinang cakap.


PULAU PINANG

Pernah tengok Anak Mami The Movie?

Kenal dengan Pak Piee??



Orang Penang cakap lebih kurang ni lah.

Ada juga yang berdarah kacukan dengan mamak atau lebih dikenali sebagai anak mami, loghat depa cakap ada sket-sket cam mamak.

Tapi selalunya anak mami ataupun yang mempunyai darah kacukan ni segak-segak belaka. Macam yang kita selalu tengok kat tv tu depa xdapat lari dengan barang kemas.

Tapi budak-budak sekarang jarang-jarang pakai barang kemas mungkin kerana faktor umur dan juga persekitaran.

Kat Pulau Pinang juga terkenal dengan nasi kandar. P jalan mana-mana pon mesti jumpa dengan nasi kandar. Tapi tekak GKSB tak leh terima sangat nasi kandar ni.


................................................................................................

PERLIS


Orang Perlis pulak sangat la senang nak dikenali. Orang Perlis suka cakap meleret-leret. Depa ni cakap sepatah-sepatah dan jelas-jelas tapi meleret-leret sket hehe..


Dan ada sesetengah tempat tu kalau kasut depa panggil kasuit, pulut panggil puluit. Jangan terkejut kalau ramai orang Perlis yang pandai cakap Siam. Duduk pun dekat sempadan Siam.


Kalau kat Perlis ni tempat yang paling terkenal adalah Padang Besar.

Kat sini banyak barang-barang yang murah kita boleh dapat. Kalau orang luar datang kalau tak borong banyak memang tak sah. Rugi kalau sapa tak pernah datang sini lagi.





...........................................................................................................

KEDAH


Akhir sekali adalah Kedah iaitu tempat GKSB dibesarkan. Nak kenal orang kedah ni senang ja sebab dia cakap utara yang biasa-biasa saja. Tapi bergantung kepada tempat asal daerah mana.


Kalau datang dari Baling, Sik atau pun Kuala Nerang cara cakap pon pekat la sket lebih macam nak siam sikit.


Masa GKSB sekolah kat Perlis dulu ada juga kawan-kawan di asrama yang asal dari Baling tapi control cakap supaya tak terkeluar sangat bahasa daerah depa tu. Ada juga yang kena "paku" kalau cuba cakap luar hehe...


Kat Kedah banyak juga tempat yang menarik tapi GKSB sangat sukakan pemandangan dari Gunung Jerai. Kat atas sini boleh nampak pemandangan kat bawah tu yang memang sangat cantik.

Sekarang ni pulak kat atas Gunung Jerai dah buat Chalet yang baru dan sangat sesuai untuk sesiapa yang ingin honeymoon ataupun bawa family sebab suasana yang sunyi dan sejuk.

Harga pon ok, tak ada la mahal sangat.



Siap GKSB boleh pegang Pulau Bunting lagi hehehe..



Cantik kan???



So senangkan nak cam yang mana 1 orang Penang, Kedah dan Perlis? Siap dapat tahu tempat-tempat yang menarik lagi.

Apa-apa pon jom cuti-cuti Malaysia =)


Gambar adalah sumbangan google dan N3 ini adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian GKSB.



20 comments:

  1. hei orang utara..

    saya utara jugak..
    Loghat baling memang sangat pekat..haha

    sama macam loghat perak, dimana loghat bota adalah paling pekat sekali bagi loghat perak..haha

    www.life-around-research.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. ateeee~~~ gitu ghopenyeeee..tapi same je teman dengor...lantakle dari mane punnn.

    ahahaha

    ReplyDelete
  3. TAK PADAT LA PENJELASAN..LG BGUS KLU EXPLAIN LEBIH...

    ReplyDelete
  4. ASHRAQ,

    haha..baling memang pekat loghatnya..

    bota?? perghhh mau xpaham nanti...

    ReplyDelete
  5. HEMY,

    haha..tu tak dengar betul2 tu...

    kena korek telinga lebih sket keh3...

    ReplyDelete
  6. org kelantan pndai ckp siam gak..ehhee

    ReplyDelete
  7. hiro~

    tapi kalau orang kedah cuba cakap kelantan pon bunyi siam juga

    hehehe..

    ReplyDelete
  8. macam samer jerkkkk munyiknyerrr....

    agak-agak oghang selama Kedah dan selama Perak ckp loghat aper..??taukah saudari dimana letaknyer selama kedah dan selama perak...

    hahahaha...tak pasal2 ko plak yang kener mikir...

    ReplyDelete
  9. shi3la,

    hahaha...malas plak nak pk..

    keh3... =P

    ReplyDelete
  10. baru mama tau ade beza rupermnyaaa...rs cam sama jek...hihih

    ReplyDelete
  11. baru hang tau..hehe, dulu pi jalan gak kat perlis ngn penang,la ni duk blk kedah ja maklum la kpg sana..

    ReplyDelete
  12. nak tau penang dengaq depa sebut R lah
    aku dkt shah alam nih lidah aku jadi penang
    hahahaha

    dkt kedah jadi kedah

    P/S : Digi Sayang Aku Agaknya! Hahaha

    ReplyDelete
  13. Life Kami,

    kampung sendiri juga yg best kan?

    ReplyDelete
  14. hans,

    hg aku tengok cam ada iras2 mamak ja..

    patut lancaq ja sebut RRRRRRRRRRRR...

    ekeke..

    =P

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi