Thursday, October 14, 2010

KERANA KETIDAKSEMPURNAAN ITU ADALAH KEBAHAGIAAN BAGI KITA



Ampa pernah tak rasa rendah diri dengan kekurangan diri ampa? Contohnya kalau ampa berbadan gempal, berkulit gelap, dan ampa rasa tak ada apa yang menarik mengenai diri ampa. Aku selalu berasa rendah diri sebab aku memiliki semua elemen tersebut.

Bukannya aku tidak bersyukur dengan apa yang telah Tuhan kurniakan tapi ini adalah perasaan yang pasti setiap orang ada.

Malah aku akui, aku sebenarnya adalah seorang yang sangat pemalu. Walaupun pada zahirnya bila aku bersama dengan kawan-kawan aku ibarat mak cik-mak cik yang suka bercakap tapi hakikatnya aku adalah seorang yang pemalu. Ramai kawan-kawan tak percaya. Tapi itulah aku disisi yang lain.

Orang melihat aku sebagai seorang yang mempunyai keyakinan yang tinggi apabila berdepan dengan ramai orang sedangkan hakikatnya aku berperang dengan perasaan sendiri untuk kelihatan yakin dihadapan orang.

Aku lebih suka memakai T-Shirt yang ditutupi dengan sweater dan memakai jeans ke kelas berbanding perempuan lain yang cantik-cantik memakai baju kurung atau lebih bergaya dari aku. Aku tak suka menarik perhatian orang dan adakalanya bila aku bergaya sedikit ke kelas orang akan rasa pelik.

Lebih baik aku kekalkan diri aku yang sekarang dari perlu menjawab soalan-soalan yang berbaur perli. Salah ke aku pakai baju kurung ke kelas? Perlu ke setiap masa aku pergi ke kelas dengan "pakaian rasmi" aku tu jer?

Oh aku lupa, manusia selalu memandang perkara remeh itu sebagai sesuatu yang besar.

Entahlah.

Aku berasa rendah diri kerana aku rasa aku semakin gemok sekarang. Aku rasa yang aku tak layak untuk seseorang yang bagi aku seorang lelaki yang bergaya, kurus, berkulit cerah dari aku dan semestinya sedap mata memandang.

Aku takut untuk mengambil risiko itu kerana aku selalu sedar siapa aku. Aku pernah dicemuh semasa sekolah dulu kerana rupa paras aku. Orang pernah menggelar aku dengan panggilan yang bukan-bukan masa sekolah dulu dan semua tu sangat menyakitkan hati aku.

Pengalaman itu menjadikan aku seorang yang tidak kisah apa yang orang nak cakap pasal aku, nak kutuk aku atau bergurau kasar sebab aku dah mangli. Aku anggap semua tu gurauan namun ada batasnya.

Namun, apa yang aku dapat simpulkan, tak perlu untuk merasa rendah diri dengan kekurangan yang ada pada diri kita, kerana di sebalik kekurangan tersebut pasti ada kelebihan yang kita sendiri tidak tahu tapi ada orang lain yang lebih nampak kelebihan diri kita itu. Bersyukurlah dengan apa yang telah dianugerahkan.




Rendah diri itu bagus, tapi jangan sampaikan orang lain merendah-rendahkan diri kita.



33 comments:

  1. nina pun pernah juga rasa mcm tuh...
    sedihh kan bila kita alami perkara sebegini...

    but, just trying to think positive..

    jgn mudah mengalah...
    maybe kita ada kekurangan dari segi itu, tapi mana tahu, tuhan ada kurniakan kita the other side, yg kadang kala kita pun tak sedar...
    kan.. kann...

    ReplyDelete
  2. nina,

    betol tu...so kena cari kelebihan untuk menutupi kekurangan

    ReplyDelete
  3. mmg terkena dbtg hidung echah..hahha...sllu rndh diri :(

    ReplyDelete
  4. setuju dengan ayat kaler merah tu :)

    ReplyDelete
  5. saya ada perasaan sedar diri... saya tau saya rendah.. tapi tak semestinya saya rendah diri... haha

    ReplyDelete
  6. awak.cantik tu subjektiflah. yg penting hati baik tahu? saya pun tak cantik.dgn muka yg akan keluaq pimple stiapkali resdung melanda,ia amat memalukan.tapi just be who you are and jgnlah cuba jadi org lain. confident je. sebab semua yg tuhan jadikan semuanya lawa.

    ReplyDelete
  7. pidut rendah,so rendah diri la kan??
    erk,orang kaya..banyaknya hp..heehehe

    Post Terhangat...

    4 Benda Lelaki Jangan Pakai

    ReplyDelete
  8. jgn biarkn diri kite mudah diperlekeh oleh org ramai . sume org ade kelebihan dan kekurangannye :)

    ReplyDelete
  9. wehoo..
    nobody perfect gksb !
    once day ..
    anda akan tahu 'kisah di sebalik kesempurnaan mereka'

    sebenar nya itu semua hanyalah mainan 'sykologi'

    jng pedulikan sgt owg

    ReplyDelete
  10. sy pon pemalu jugak..
    dulu lagi la pemalu nk mampos sebab dulu sy sgt kurg keyakinan diri..
    skang nie okla skit... dh tak berhingus sgt dh.. hehe..

    ReplyDelete
  11. Semua orang ada kelebihan dan kekurangan.. bagi mereka yg menghina orang lain sebenarnya diri mereka lebih hina..

    ReplyDelete
  12. dear.....apa yg kamu cakap di atas..itulah yg berada dalam kotak fikiran akak..ha'ah MEMANG PERASAAN RENDAH diri MENGGILA betahta dalam diri nieh...huhuhu....suke menyendiri dan bila tgk org lain kurus, chantik..berasa diri nie kerdiL sngt.....maLUuuu sngt...
    tapi tuhla, kita jew yg rasa lebeih-lebih tp, org yg menilai...sebaLIknya...apa-apapn selagi HAYAt dikandung badan buat yg terbaik ...untuk diri sndri...RUPA PARAS bukan UKURAN di sana nanti...=)))

    ReplyDelete
  13. mata aku lebam macam paka celak..aku takrendah diri malah aku rasa dri aku sgt berpuake..jadi pttnye org lain rendah diri dgn aku sbb aku puake

    ReplyDelete
  14. cantik tu subjektif kot .
    jgn la rendah diri

    ReplyDelete
  15. cantik tu subjektif kot .
    jgn la rendah diri

    ReplyDelete
  16. Semua ada kelebihan dan kekurangan masing2. tiada yang sempurna.

    ReplyDelete
  17. the imperfections make us perfect.
    jgn jd mcm lelaki tua,anak dan keldainya. ikut cakap orang bukan deme bagi kita makan yedak?

    ReplyDelete
  18. Takpe.. satu jari menunding kearah orang, empat jari lagi menunding ke arah diri sendiri..

    ReplyDelete
  19. aku pun ada rasa rendah diri...... tapi makin lama makin banyk ilmu, makin banyak pengalaman, rasa rendah diri tu makin ilang...... =)

    ReplyDelete
  20. jgn amek peduli dengan ape org nk cakap
    saye pon dulu xde lgsg konfiden nie
    alhamdulillah sknk da ok sket
    mgkin sebab sknk nie da independent kot
    xde kawan kawan nk lepak lepak
    sknk ni idop sorg sorg je
    ni la kalu sambung master sorg2
    hehe

    ReplyDelete
  21. aku ada rasa camtu..

    jongang la..itam la..
    tp aku tak kisah..lantak la org nak ckp apa..

    ReplyDelete
  22. hello!hello!
    saya tag anda

    http://akudidiari.blogspot.com/2010/10/cik-anita-songeh-giveaway.html

    ReplyDelete
  23. dulu masa saya masih muda dalam umur sebaya GKSB saya pun sangat rendah diri

    tapi makin tua makin yakin pada diri

    ReplyDelete
  24. Pidut: kaya ke? kayap jer ni
    hahaha..


    Nurza: jangan biarkan orang pijak kepala kita..


    de'din: mungkin......


    nurayuni: woha....

    ReplyDelete
  25. solihin: pemalu sampai nak mampos? jangan la sampai mampos hehe..


    life kami: saya setuju!!


    nid's: betul tu..kadang2 kita jer pk lebih2 tp orang lain sebaliknya


    hentakbelipat: hahaha...pon boleh..

    ReplyDelete
  26. rainbow: tapi saya memang rendah hehe....


    PKH: Berusaha untuk jadi sempurna walaupun tak mungkin akan sempurna


    siti: yup..tahu cerita tu..


    pala: suka pepatah tu

    ReplyDelete
  27. sofia: pengalaman mematangkan kita


    sukamakan: belajar untuk berdikari itu bagus dari mengharapkan orang =)


    cdot: janji bahagia... =)


    tasha: tq


    a kl citizen: bukan tua, tapi makin berpengalaman hihi

    ReplyDelete
  28. saye follow kamu ya..nice entry..selamat berkenalan

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi