Tuesday, November 2, 2010

BETULKAH ZAMAN KANAK-KANAK ITU INDAH?

Perghhh... Mengamuk sakan aku.

Itulah jadinya bila tahap kesabaran dah habis.
Dah lama memendam rasa sekali meletup..

Uishh...

Dah dah.
Tak payah cakap pasal tu lagi.
Jom aku nak bawa ampa kembali ke zaman kanak-kanak.

Indah sangat ke zaman kanak-kanak?

Ingat lagi tak keropok yang harga 20 sen dalam tu balut dengan surat khabar bila buka-buka dapat hadiah. Pastu dapat keropok yg masuk angin?

Ingat lagi tak kita main tikam-tikam bukannya tikam orang tapi beli kad pastu gores kadang2 dapat hadiah duit?

Aku selalu beli benda alah ni, apa nak jadi la kecik2 dah berjudi hahaha..

Ampa ingat lagi tak ceta Gaban, Power Rangers, dan macam-macam kartun lagi yang aku dah tak ingat.

Yang aku ingat aku suka main power rangers dengan adik-adik aku dan aku suka jadi power rangers pink sebab dia comel. Kuning selalunya negro so aku tak suka hehehe..

Masa tu kami cuma 3 beradik. Selang setahun pulak tu.

Sah-sah la aku ni akan jadi pembuli adik-adik aku.

Sebab aku kan kakak?

Hahaha...

Apit, aku, nang (nama timangan masa kecik)



Umi aku suka sangat meraikan befday anak-anak dia.

Selalu ja aku dapat hadiah time befday aku.

Adik-adik aku pon macam tu.

Dari kecik aku duduk dengan tok n tokwan sekali dengan mak sedara aku masa tu.

Sesekali je aku balik rumah family aku. Tu pon kadang2 nangis nak balik kampung balik.

Masa kecik-kecik aku rapat dengan apit, adik aku yang putih sekali.

Kami ada permainan yang kami cipta sendiri.

Kami namakan main sotong.

Masa tu katil double-dacker (betoi tak ejaan dia?)

So kami akan dok atas katil n adik aku akan jadi sotong pastu kalo tertangkap akan jadi sotong balik. Sebab apa nama sotong aku pon tak tau hahaha..

Aku suka geng ngan apit sebab dia tak kasar. Nang kasar. Tapi bila besar apit yang paling kasar, asyik bergaduh dengan dia sampai pernah dia hempuk helmet atas kepala aku bongok punya adik.

Hahaha..

Masa kecik-kecik kalau kami gaduh aku akan duduk atas depa sambil pukul-pukul. Bila dah besar, depa tinggi dari aku siap depa cakap "masa kecik-kecik bleh la hang buli kami"

Hohoho.. Jahat gila aku masa kecik-kecik dulu.


Kak yong, aku n kak ngah

Kami pon ada kenangan. Ni sepupu aku yang paling rapat.
Depa pernah duduk dengan tok aku juga sebab masa tu umi depa sambung belajaq.

Walaupun aku paling muda, aku la kepala segala rencana nakal kami.
Bila apa-apa aku yang kena marah. Hampeh betoi.

Dengan depa la juga kami terjun sungai sama-sama siap kena lintah lagi. Euwww geli weh.
Dengan depa 2 la juga kami terjun parit mandi hujan.

Dan pernah sekali aku terjun titi sekali dengan basikal masuk dalam sungai
Hahaha...

Bodoh betul. Macam mana boleh jatuh.

Dah la pinjam kasut raya kak yong, sekali tenggelam dalam lumpuq.
Tak pasal-pasal ja kena ganti balik.

Pastu balik dok teriak (nangis) sebab terjatuh dalam sungai sekali dengan basikal terjunam dalam tu. Hahaha...

Banyak kenangan kami bertiga. Sekarang ni Kak ngah dah pon kawen dah ada anak sorang, langkah bendul kak yong.

Kak yong tak kawen lagi sebab katanya nak jadi andartu hahaha...





Mungkin masa ni, zaman kanak-kanak aku masih indah.
Tapi selepas tu hanya Tuhan saja yang tahu.



Comel tak aku masa kecik2?

Haha..

Ampa ada tak cerita masa zaman kecik-kecik dulu?

Kongsikan...


22 comments:

  1. zaman kanak2 mmg indah...byk bnd yg kita wat dl tp dh xble buat skung..antaranya ....panjat pkk, mand parit, lau wat skung kompem kene leter 7 hr 7 mlm ngan mak...:))

    ReplyDelete
  2. aku rindu gaban dan suria perkasa hitam

    ReplyDelete
  3. hihi sonok nya klu leh ulg lik zaman knk2..knk2 xper pk mslh cm org dewasa. hnya reti main jer.uhh sonok beronok2..hihi

    ReplyDelete
  4. zaman kanak-kanak la seronok. xde masalah

    ReplyDelete
  5. alalala comelnya :)

    maksu suka main konduktor bas masa kecik2 :)

    ReplyDelete
  6. Mak su,

    hihi...

    macam2 kan kenangan kita masa kecik dulu

    ReplyDelete
  7. comelnya anyss masa kecik rasa nak tarik2 pipi je..hehe

    ReplyDelete
  8. Life kami,

    nak tarik pipi sekarang ni pon boleh

    hihihi

    ReplyDelete
  9. bila bercerita tentang keropok dibalut dengan surat khabar berbahasa cina, lepas tu keropok lemau, dan dapat hadiah, betul2 mengimbau kenangan lama laa sis.. hehe~

    Jom singgah ke laman blog saya, Pesona Akasia. Hanya klik di SINI

    ReplyDelete
  10. entah naper, wa rasa sebak baca entry ni? hahahahhaha ...

    ReplyDelete
  11. kakak memang suka buli adik..dush3

    ReplyDelete
  12. best,, tp ak x nak ulangi nyer lagi.. x mo da spm and pmr semua

    ReplyDelete
  13. alalala... comelnya dia... kuci2... hikhik

    ReplyDelete
  14. salam tuan tanah..
    comey la TT mse kecik..huhu
    sy ingt lg main tikam kat kedai.. hari2 tlg mak kat gerai dpt duit upah g main tikam..duit habis dlm 7-8 ingit sehari.. tapi dapat hadiah bru nilai dlm3-4 inget jew.. dan satu hari yg malang bapak ikut sy(tanpa sy sedar) ke pot sy main tikam. habis kena cepuk kat situ gak.. siap ngan untei kedai tu sekali kena marah dek bapak..(huhu cian untei tersebut) skrg dah insaf x main tikam atau judi(da besau pe)just main poker kat FB je..huhu..

    Sy selalu teringt cara sy berfikir mse kecik dlu...
    1-Alangkah best lau da besau xyh g skola (malas bgun pagi g skola)
    2-Nmpak mcm cool je bapak n kwn2 dia isap okok (in the end skrg sy merokok)
    3-Seronok jd org besau (dewasa) dpt beli apa je kita nak (dah dewasa bru tau x semua kita nak mampu kita beli)

    +_+ dan realiti nyer bila dewasa sy rse lbh mudah jadi kanak2 sbb x byk masalah..just bgun g skola..lik skola mkn..mlm tido..dah dewasa mmg2 kita kena pk..duit,kerja,sosial,life dan segala macam masaelah(ayat citer dlu2) but in t' other side.. xnka jadi kanak2 lik.. so for t'best let time go around u.. nikmati hidup.. do ur best for your own LIFE!!!!

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi