Friday, March 25, 2011

APOM KA APAM???



Ampa suka makan apom tak??

Ia sejenis kuih tradisional yer kawan-kawan.

Ada 3 jenis apom.


1. Apom balik.



Memang sedap kalau makana time panas-panas.

Kalau yang garing sket lagi sedap. Rangup ja...

Tapi sekarang ni isi di dalam dia orang buh sket ja.... Kadang-kadang aku tengok ada la secoet ja kot.

Selalunya depa buh jagung dan gula. Memang mabeless la..




2. Apom lenggang



Sebab masa buat kena melenggang kot sebab tu nama dia apom lenggang hehehe....

Aku suka makan apom ni.




3. Kuih apom



Yang ni lagi sedap kalau makan masa breakfast. Tapi kalau tak pandai buat, dia akan jadi masam atau rasa dia lain.

Susah nak cari orang yang pandai buat kuih apom ni.

Arwah tok aku sebelah umi, pandai buat kuih dulu. Siap buat meniaga lagi. Memang sampai sekarang aku boleh ingat lagi rasa arwah tok aku buat.

Kalau sekarang ni memang susah nak cari rasa yang sedap macam tu lagi.


So inilah 3 apom iaitu nama yang sama tapi berlainan jenis.

Kalau kat bandar susah nak cari ketiga-tiga apom ni kecuali la kat pasar malam.

Apom manakah menjadi pilihan ampa??



Notacikgadis: pic google

17 comments:

  1. auw auw.. apom ka apam?? bukan apam ke?? aarghh lantak lah yg penting 1st dan last sedap.. yg 2nd tue xpenah nmpk plak.. mane ade jual.. habaq mai kat cek.. nak jugak rasa.. HUHUHU

    ReplyDelete
  2. mak kite pandai buat kuih apam! geram bila tgk kuih tu kembang lepas kukus :D

    ReplyDelete
  3. gambar pertama tu kan, sy panggil apam balik tp kat kota bharu diorang panggil apong..

    ReplyDelete
  4. Apom balik spesel plus telur...ada juai kt tg dawai Kedah...

    Apom lenggang tak suak sangat...bole lah...

    Apom yg putih tu...pon tak berapa, tp banyak pantangnya masa nak buat tu...

    semua tu mmg sempoi la...GKSB , kau mmg mengigatkan kpg halaman ku di sana (Sp). TQ.

    ReplyDelete
  5. heeehe. apam balik feveret kiter.. ;p

    ReplyDelete
  6. suka apom balik tak da jagung satu hehe sedap...

    ReplyDelete
  7. kami suka semua apom..sedapp dan yg penting kenyang..

    oh satgy mlm ada pasar malam,nak kena p caqi apom nie..hee

    ReplyDelete
  8. apam balik!!~sedap nyee,,

    mak saye reti buat apom yg ke 3 tu,,siap wt mniage lg,,hehe,,sedap jugak,,mkn sgn kelapa,,kan3,,^_^

    ReplyDelete
  9. saya panggil apam. suka apam balik. lepas beli terus balik..hihihi

    ReplyDelete
  10. salam kenal...

    apam balik tu feveret pakcik tu...

    ReplyDelete
  11. orang panggil apom lar..tak caya rujuk kamus bahasa..hahaha

    ReplyDelete
  12. OE suka tiga2...
    kalau yang manis OE suka...
    lagi2 yang nombor 3 tu...
    kalau pergi rumah atok sedara OE, kalau dia ada buat, dia letak satu pinggan, orang lain tak boleh sentuh punyalah...
    semua OE punya...
    sedap...
    (n_n)

    ReplyDelete
  13. salam...
    kita suka apom gebu....hehehehe

    ReplyDelete
  14. semua sedap....nak semua leh x??hahaha

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi