Tuesday, March 15, 2011

MULUT MACAM LOJI TAIK??



Bila sebut pasal kawan mesti ada pelbagai tafsiran mengenai kawan.

Ada macam-macam jenis kawan sebenarnya. Dan ampa sendiri mesti tahu apatah lgi kalau sememangnya ampa mempunyai ramai kawan dan suka berkawan.

Aku mungkin tidak sempurna untuk menjadi seorang kawan yang baik tapi aku tahu macam mana caranya untuk berkawan.

Tapi aku heran, memang heran sangat-sangat bila ada seseorang yang mungkin kita anggap sebagai kawan, tergamak untuk melaga-lagakan orang lain.

Pada kita, kita dah tahu situasi kawan kita itu Si A sememangnya tak baik dengan kawan kita sorang lagi si B. Memang mungkin dah tak dapat nak diselamatkan lagi tapi wajarkah kita sebagai kawan-kawan kepada mereka berdua membuat sesuatu yang lagi menambahkan pergaduhan dan membuatkan hubungan sebuah persahabatan yang memang teruk menjadi lebih teruk???

Dimana pemikiran kita sebagai seorang yang mempunyai akal fikiran yang waras???

Tergamak melaga-lagakan orang lain???

Aku memang tak nak masuk campur pasal ni cuma aku terfikir begini rupanya perangai manusia yang sebenar-benarnya di hadapan kita baik tapi di belakang???

Mungkin benda ni hal antara depa sahaja cuma ni adalah pandangan aku. Aku tak peduli apa yang orang nak kata dekat aku.

Tapi bila ia melibatkan kawan-kawan aku rasa sedih. Semua kawan-kawan aku, tak ada yang lebih tak ada yang kurang, semua aku anggap sama ja. Aku baik dengan semua walaupun mungkin di belakang aku mungkin depa tak anggap macam yang aku anggap mereka.

Aku rindu kawan-kawan aku yang dulu. Masa 1st year dulu. Dimana tak ada langsung masalah, tak ada langsung rasa dengki atau iri hati tapi bila ada manusia yang bermulut celaka yang mungkin mulut manis di depan tapi belakang macam loji taik beginilah jadinya.



11 comments:

  1. lumrah kehidupan dan adat dalam berkawan. macam-macam jenis ragam manusia yang kita jumpakan.

    ReplyDelete
  2. oittt.......... biasala lumrah kehidupan..ada pasang surutnya..mcm mna cra kita nk hndle 2 ja yg penting =)

    ReplyDelete
  3. sabar2...manusia mmg tak semua prefect,tp kita boleh jd prefect kalau kita bijak mengunakan akal fizikal dan mental.tp bila berkawan harus mencari kawan yang bukan kawan makan kawan,bg efa la kan kalau org yg suka melaga-laga org ni baik buat tak taw ja...bila dya dah serik duk melaga-laga org ni dan 1 day kita buat taktaw baru dya fhm kenapa org jauhkan diri darinya

    ReplyDelete
  4. ok, ak senyum saja baca catatan ko nih cik gksb...

    ReplyDelete
  5. Donia, dik..donia...dunia ni mmg penuh dengan orang orang sebegitu...

    ReplyDelete
  6. org mcm ni memang dah tak dianggap kawan dah.. paling tak suke bila org yg ade tak puas hati ngan kite dok pakat ajak kwn dia yg lain tak puas hati kat kite jugak.. mcm budak2 main aci kawan tak kawan.. huhu~~

    ReplyDelete
  7. lumrah dunia anyss...
    sini pun sama...
    dok meroyan ngn akak lam FB lagi...

    ReplyDelete
  8. hishh..tak baek melaga2 kan orang.. tinggalkan jer kalau ade kawan macam tuh..
    layak ke jadi kawan?

    ReplyDelete
  9. biasa ah tu kan?:) hati2 la dlm memilih kawan.

    ReplyDelete
  10. lumrah kehidupan sekarang..
    kat mana2 pun sama

    http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/apa-bestnya-bila-dah-keje-dan-ada-duit.html

    ReplyDelete
  11. bersabarlah..
    manusia memang macam tu...

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi