Tuesday, June 14, 2011

"Hak masing-masing la weh. Suka hati aku la nak ikut ka tak, hang dok kalut apa??"






Dulu, kat sekolah kita kena ikut peraturan. Tak boleh pakai gelang, cincin, kena pakai tudung labuh, bagi lelaki pula rambut kena pendek dan kemas dan macam-macam lagi peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah.

Bila dah bekerja, ada pula peraturan yang ditetapkan di Jabatan masing-masing. Dari etika berpakaian sampai la disiplin pekerja.

Persoalannya kenapa peraturan ini diadakan????

Apa yang penting peraturan ni bukan saja-saja syok depa nak cipta, pasti ada sebab musababnya. Tapi ramai orang yang jenis tak reti nak ikut peraturan. Terutamanya di jalan raya. Langgar lampu isyarat merah, belok tak bagi signal, kesannya sampai ada yang excident, tak pon kena saman.






Kalo kita tak ikut peraturan, terima lah akibatnya, ni tak bila dah kena saman, nak maki-maki polis atau JPJ sebab kena saman. Orang macam ni bodoh sombong namanya. Kalo dah salah tak nak akui lepas tu nak marah-marah orang lain ye dak?

Dengan peraturan juga mengajar kita untuk lebih berdisiplin. Tapi ada plak yang jenis tak suka ikut peraturan. Ada saja nak dibangkangnya hatta peraturan tu dah terang-terang bagitau apa yang boleh di buat dan tidak. Tunggu kita ikut ja.




"Hak masing-masing la weh. Suka hati aku la nak ikut ka tak, hang dok kalut apa??"



Dialog macam ni kita dok selalu dengar sangat. Bila kita tegur ada plak yang kata hak masing-masing. Tapi bagi aku hak masing-masing tu macam tak relevan plak. Kalo dah sah-sah benda tu salah, kita ni tak boleh nak tegur la eyh sebab konon-kononnya hak masing-masing??

Kalo macam ni la keadaannya kalo ada orang yang dok berbogel keluar p jalan-jalan kita ni tak leh tegur sebab tu hak dia macam tu???

Kemon la.... Ubah sikit gaya pemikiran tu. Sebab tu la ada kes budak mati kena dera gara-gara jiran tak pernah amik tahu bila budak tu menangis bila kena pukul dengan ayah dia. Dah mati baru terhegeh-hegeh nak ngaku yang dia selalu dengar budak tu kena pukul.






Budak mati kena dera



Manusia ni memang macam-macam ragam. Itu aku akuinya. Tapi tak salah kalau kita terima teguran dan amik ia sebagai positif. Kalo nak orang ikut kepala kita ja memang tak boleh. Tapi tengok juga keadaan tu macam mana?? Kalo untuk kebaikan tak salah kita ikut??

Apa-apa pon tepuk dada tanya hati, fikir-fikirkan.





NOTACIKGADIS: Kalo yang tak boleh ikut peraturan lagi orang meluat.


***Pic sumbangan Google

15 comments:

  1. sebenarnya semua peraturan tu membebankan kite kan?tp..peraturan dibuat mesti la ada sbb..spy kita sentiasa berdisiplin...tuk kebaikan kite jg..btl x?

    ReplyDelete
  2. hang duk kalut apa..?? haha..

    hmm.. besa lah manusia.. susah bab2 nak ikut peraturan nih.. masing2 nak wat cara masing2..

    tapi kalau sampai menyusahkan orang lain.. memang jawabnya " kita bakor je orang tu" hehehe

    ReplyDelete
  3. sangat sokong cik Anggur salu d potong oleh reta2 yg busau tapi sayang nya tak dak lampu signal..pe jhal la beli reta mahai2 lampu signal tak dak...hoishhhhh

    ReplyDelete
  4. manusia mmg xsuka terikat dgn peraturan. adeh, mcm kena idung penyek sendiri



    Aku ikut jer apa abang ben suruh...

    ReplyDelete
  5. kalau dia cakap hak dia, cer kita plak buat dia tak selesa, sakit hati or mengganggu ketenteraman. nak dengaq apa dia cakap. hahahaha..

    bila ada orang cakap, peraturan dicipta untuk dilanggar, rasa geram je nak buat benda yang menyakitkan hati dia pulak..

    tapi, kalau kita pun buat benda sama menyakitkan hati, sama lah taraf kita dengan dia. so, hindarilah dari orang macam tu.. ambik iktibar..

    ambil yang baik, buang jauh2 yang buruk.

    dah terang2 orang cakap untuk keselesaan bersama.. mungkin dia tak selesa. maklum saja keselesaan dia lain dari manusia normal atau dengan kata lain.. orang ganjil.

    ReplyDelete
  6. Rukun islam dan rukun iman..pun satu peraturan..cuma tinggal bagaimana kita mengaggap peraturan itu untuk apa..

    ReplyDelete
  7. semua orang ada tanggungjawab kan.. dah besaq masing-masing pandai pikirlah kan..kita ni hidup bermasyakat.. huhu.. rules.. sampai mati kita masih berhadapan dengan rules.. tapi pelik manusia ni..undang2 manusia kadang-kadang ikut tapi undang2 Allah kadang2 ada yang buat tak tau ja..

    p/s: gambaq tu menakutkan la.. baru je dok mesej ngan member kata adik dia excident baru oerate buh besi kat muka..huhu

    ReplyDelete
  8. do i care ?

    cepok kepala baru tau !
    =)

    ReplyDelete
  9. orang yg tak ikut peraturan tu layak tinggal dlm hutan, suka hatilah nak buat apa kat sana....silap2 kena makan dgn rimau
    Bukan anti Gay, itu hak masing-masing

    ReplyDelete
  10. hang marah sapa lak nih weh?
    hahaha
    sabaq2
    peraturan adakala menyusahkan tapi xada peraturan pun menyusahkan
    jadi kita memang kena ikut peraturan :-)

    Penangan Superstar Rajnikanth Pada Pekerja - Pekerja Di India

    ReplyDelete
  11. sabar dunia nie pelbagai rencah...org kita mmg suke lawan peraturan

    ReplyDelete
  12. ramai orang tak tau apa itu "hak aku"
    dan "hak bersama"..
    depa tak tau beza nya..
    tu yang main cakap ja tu..

    ReplyDelete
  13. kat ofis cha pun ade peraturan.hihi
    nak masuk dlm company kene pakei shoe cover, kalo ta nak kene pakei la kasut esd tu.huhu

    p/s: tapi ade kebaikan juga menikut peraturan ni, kalau tak nanti takde sape ikut undang2, cth, kat jalanraya dan sbgnya :D

    ReplyDelete
  14. Peraturan untuk langkah berjaga-jaga dan peringatan,
    kalau kita rasa buat tu betul, tak salah pun.. :)

    ReplyDelete
  15. ezma paling sakit hati kalau jumpe driver yg selambe badak mencelah masuk tapi tak bagi signal... mentang2 keta dia besar dan mewah, igt boleh buat mcm tu saje.. kalo kene kat ezma yg ganas nie, ezma pegi potong balik kereta tu then buat mende yg same....padan muke! hahahaa

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi