Friday, June 10, 2011

KALO RASA DIRI TU TAK MAMPU, JANGAN LAH NAK BERLAGAK


Aku pasti, kebanyakan dari kita bukan lahir dari keluarga yang senang. Mesti ampa pon ada pengalaman yang ayah ampa ada yang sampai jual tanah punya nak sara ampa masuk Universiti.


Tapi apa ampa buat?? Bila dapat pinjaman PTPTN ampa habiskan dengan beli barangan branded sebab nak sama naik dengan kawan-kawan. Ikut kawan-kawan punya perangai sedangkan ampa tak mampu.


Aku tak malu nak mengaku kalo dulu, aku hanya ada baju baru bila tiba hari raya. Seluar jeans hanya akan dapat bila tiba hari raya. Itu pon seronok tak sangka dah.


Tak semua orang dilahirkan dengan hidup senang, siapa pon kita, apa yang penting sekali kita kena sedar diri. Jangan disebabkan kawan-kawan kita semua anak orang kaya, kita pon nak berlagak jadi kaya juga sedangkan tak mampu.



Antara tempat yang menjadi pilihan orang berduit



Kadang-kadang aku rimas dengan orang yang suka dok cerita pasal barang branded ni, macam bangga pon ada, menunjuk-nunjuk pon ada. Pastu ada plak pengikut yang teringin nak pakai barangan branded tapi tak mampu, mungkin sebab tu juga la ada yang sanggup melacur.


Yang penting sekali ingat asal usul, ingat mak bapak, jangan guna duit mak bapak hanya untuk memenuhi keinginan sendiri. Ingat tu. Ukur baju di badan sendiri.


Tepuk dada tanya hati

13 comments:

  1. salam jumaat :)

    suka entry GKSB kali ni sangat-sangat. peringatan buat diri cik amna dan semua yang lain. apa pun, kita mesti lihat asal usul kita. segala kemewahan dan kebahagiaan tu juga pinjaman daripada Dia. kena ingat selalu ;')

    ReplyDelete
  2. p bundle ja lah senang,,
    branded2 semua,,
    harga pon murah2 ja,,
    :)

    ReplyDelete
  3. ahhh setuju. kdg2 pelik dgn manusia yg baru pakai beg ratusan sebulan, pastu jual semula kt blog. ehh pelik eh. byk duit dorg. x syg duit kot beli, jual, beli, jual. huhu


    entry tu nk pinjam silakan. jgn lupa cdt. :)

    ReplyDelete
  4. Sifat suka menunjuk tu ada dlm setiap individu cuma didikan dari awal / rumah dan pengaruh persekitaran akan membentuk keperibadian masing2. Bak kata pepatah bapak borek anak nya pasti ber 'DNA' kan rintik :D

    ReplyDelete
  5. yup ! setuju tu..
    melacur.. tak kot..tp kalau ikat perut tu mungkin.. tp bila usia dah meningkat nie.. lebey2 lagii dah practical.. memang akan byk mengubah diri kita akan persepsi barangan branded ni..

    kalau ikut cara aku..
    kalau teringin beli barang branded.. mesti kene tahan nafsu.. sebab ko akan dpt satu barang tu jer.. !! kesian tak??

    kadang2 beli barang branded bukan sebab nak berlagak.. tp sebab tahan lama dan cantik.. tu jer!!

    yang berlagak tu.. sebab ada penyakit hati tu.. hahaha

    ReplyDelete
  6. tu dia...betul2 stuju dgn pdpt anis ni..
    kay U mmg byk blagak..dia xtau duit tu duit yg kena bayar..kakaka

    ReplyDelete
  7. memang ramai student cam tu.. handset kalah lecturer yg gaji beriban~ hhuhu

    ReplyDelete
  8. btl2..jgn nak berlagak ngan brg2 branded je..beli macam2 sampai xingat dunia. time nk byr htg PTPTN mula2 glabah..

    ReplyDelete
  9. setuju!!!

    fara bukan jeles cume rimas... huhuhuhu

    ReplyDelete
  10. huh..sob-sob =="

    fyza pun penah jadi macam tu jgak... Konon2 nak pergi window shopping utk jln2 ujung minggu ja, skali "terbeli" jugak... adesss =="

    ReplyDelete
  11. smuanya bergantung pada lifestyle anda sbnarnya.

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi