Wednesday, October 12, 2011

CUBA JATUHKAN ORANG LAIN HANYA KERANA NAMA???




Manusia tak kan lari dari ada sifat mazmumah. Dalam diri tu kalo tak banyak, sikit mesti ada perasaan iri hati pada orang lain. Tapi bergantung pada diri kita macam mana jenis iri hati tu,


Walaupun pengalaman aku tidak la sebanyak pengalaman orang lain yang lebih berpengalaman tapi dah cukup untuk aku kenal watak-watak begini yang ada pada manusia.

Contoh:


  1. Dia tak boleh tengok orang lain lebih dari dia, mesti nak lebih lagi. Tapi jika dia lakukan dengan cara positif, usaha sendiri, kita boleh amik perkara ini sebagai satu rangsangan dia untuk mencapai apa yang dia idamkan.

  2. Dia tak boleh tengok orang lebih dari dia, mula la nak jatuhkan orang lain, guna pelbagai cara nak buruk-burukkan orang lain, cakap tak nak kalah, diri dia yang paling hebat padahal.....non-ado.

  3. Guna cara mudah nak naik, nak dapat nama sampai pijak kepala orang lain, menganiayai orang lain.


Aku pasti ampa semua pernah jumpa dan merasai situasi macam ni. Aku fikir, aku tak kan bertemu dah orang macam ni, tapi aku silap. Sekali lagi aku terkena. Memang kita akan marah, sakit hati, tapi aku cuba tenang kan diri dan berfikir, biar Allah yang balas semua ini. Biar Allah yang tunjukkan kebenaran kerana dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.


Hanya mampu berdoa, kerana doa orang yang teraniaya insyaallah pasti makbul.




14 comments:

  1. pernah alami, tapi takde la sampai teruk2.. skrg perasan gtu2 jela :(

    ReplyDelete
  2. bese la tuh. dah nama pon dunia :D

    ReplyDelete
  3. org begini ada dimana2.. mungkin jugak kita.. itulah manusia.. -_-"

    ReplyDelete
  4. Sabar ja. Hari ini kita yang kena, esok2 mana kita tau dia pulak yang terkena. Dunia ini kan pusing terbalik. Sebenci-benci orang pada kita, benci juga kita pada orang. Begitu jugak sebaliknya.

    Kalau boleh elak, elak la eh. Jangan kita pulak yang buat kat orang, tak elok tu. :)

    ReplyDelete
  5. semua org takkan terlepas dari sifat iri hati..

    yg membezakan iri hati tu positif @ tidak..

    iri hati yg positif kita akan berusaha untuk memajukan diri sendiri atas usaha sendiri tanpa menjatuhkan orang lain..

    iri hati yg negatif macam yg anyss cakap kat atas tu le..

    ape2 pun, banyak2 kan bersabar eh..kat dunia ni memang ramai orang yg macam tu..

    ReplyDelete
  6. buat ilek je...usah dulik org cenggitu...org cengitu xkan maju dik oi...


    dunia kerja tu yg akan anda hadapi....

    nasihat: wat bodo je...

    ReplyDelete
  7. salam kenal..kak fiza pun dari aloq setaq tau..
    mmg dh alami menda cam nih..kdg2 tension tp kena sabar..ingt pembalasan Allah bukan saja di akhirat tp di dunia akan terima balsannya

    ReplyDelete
  8. ramai je mcm ni..
    nk2 kalau nak lebih dr org. hishhh..

    ReplyDelete
  9. @EPOL

    memang tak elok...sebab tu hanya mampu berdoa...

    ReplyDelete
  10. @jedi

    terima kasih atas nasihat tu.. selalu gak buat camtu..tp kalo dapat peluang memang fire habis-habisan

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi