Tuesday, December 27, 2011

CINTA SEORANG BLOGGER #4



Klik Link di bawah untuk membaca kisah terdahulu.


Cinta Seorang Blogger #1


Cinta Seorang Blogger #3






Gambar Hiasan : Google




“Morning mama” Sapa Ari pada ibunya Puan Latipah.


“Amboi, sejak bila pula kita jadi mat saleh ni? Cuba bagi salam pagi-pagi ni, sejuk juga hati mama mendengarnya” Tegur Puan Latipah pada Ari.


“Sory mama, Assalamualaikum mama.” Cepat-cepat Ari memberi salam bila ditegur ibunya.


“Waalaikummussalam. Ha macam tu la. Kata nak jadi ustaz Amirul kena la macam ni selalu.”


Sengaja Puan Latipah mengusik Ari yang digelar Ustaz Amirul seperti dalam Drama di TV3 oleh adik-adiknya kerana terlalu suka memberi nasihat kepada mereka.


Ari tersengih dengan usikan Puan Latipah. Tidak berniat untuk membalas usikan tersebut.


“Ari, sejak dua menjak ni mama tengok kau gembira lain macam jer? Muka pon berseri-seri. Ada apa-apa ker?” Puan Latipah cuba merisik perubahan sikap anaknya itu.


“Mana ada mama. Ari macam biasa la. Macam dulu-dulu juga.” Ari cuba menafikan telahan Puan Latipah.


“Yela tu tak ada apa-apa. Ke dah jumpa calon menantu mama? Elok sangat la tu. Umur dah 28 tahun. Dah boleh jadi bapak orang pon. Kalau dah kahwin, merasa juga mama nak menimang cucu. Nak harapkan adik kau tu, sekolah lagi. Tak kan la diorang plak yang nak kahwin dulu Ari? Malu kau nanti.”


Puan Latipah memulakan bebelannya. Entah berapa kali Puan Latipah menasihati Ari supaya mencari calon isteri. Walaupun dia tahu hati Ari pernah terluka tapi sampai bila nak menangisi kelukaan itu?


Ari tersenyum bila mendengar bebelan ibunya itu. Sudah acap kali Puan Latipah bertanya soal itu malah sudah boleh dihafal dialog ibunya itu.


“Tengok tu, dia boleh senyum sorang diri plak” Puan Latipah hairan melihat tingkah laku Ari.


“Mama, jangan risau. Insyaallah bila sampai jodoh Ari, Ari akan pastikan mamalah orang paling gembira dalam dunia ni. Ari akan cari seorang isteri yang macam Mama, pandai jaga hati papa, penyayang, pandai masak, lemah lembut…..can…"


“Dah-dah. Pandai la kau nak bodek mama ye” Puan Latipah memotong percakapan Ari. Malu dengan usikan anaknya itu seraya menarik hidung Ari.


Ari memeluk mamanya. Mereka tersenyum bahagia. Dalam hati Ari, dia tahu mamanya risaukan Ari. Tapi mencari jodoh bukannya seperti memilih baju di kedai, bila berkenan ambil dan bayar.


Kita tidak tahu siapa jodoh kita. Adakalanya kita mengejar orang lain tanpa kita sedar, jodoh kita rupanya hanya ada di depan mata. Tiba-tiba wajah Mira terbayang di depan mata Ari. Petanda apakah ini??


bersambung..........



NOTACIKGADIS: Disebabkan ada yang meminta supaya memanjangkan lagi kisah ini, GK akan cuba menjana idea (tudia ayat) untuk bagi panjang lagi. Kalo panjang lagi dah tak jadi cerpen la kan? So jadi apa plak??




9 comments:

  1. aik nama mak jiran sme ngn nme mak ai la

    ehem2 bunge2 cintaaaaa

    ReplyDelete
  2. haha.. macam nak dapat agak dah sapa sumber inspirasi GK pasal cerpen yg ala2 novel ni.. ^_^

    ReplyDelete
  3. Jiran? Jiran sapa Iffah ni? Dia knai Ari dlm cite ni ka?

    ReplyDelete
  4. aku kenai ARI tu...dgq kata dia RETISS jugak.hahahaha

    ReplyDelete
  5. terima kasih tinggalkan komen...

    akan cepat2 buat sambungannya

    =)

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi