Saturday, December 24, 2011

INSAN TERPILIH


Terkelu sat bila tengok entry Katek dimana GKSB jadi blogger pilihan untuk blog dia. Masih ada yang sedar ke yang GKSB ni ada blog?? #EHH??


Nak tahu apa kata Katek pasal blog GKSB boleh la ke SINI


Jadi disini GK nak jawab segala persoalan yang Katek bangkitkan. Antara bait-bait ayat katek dalam blognya:


"Ha, kalau nak tips berblog, tengok la blog Cik GKSB ni ha… Simple, kemas, teratur. Cuma kalau kita tengok, dari bulan Julai kebawah, sehari lebih dari satu entry kot kan. Tapi start bulan Ogos sampai ke bulan sekarang, macam dah tak banyak entry. Macam selang2 hari dia buat entry. Kenapa eh? Haaaa, itu tuan punya blog kena jawap sendiri"


Pertama sekali memang GK akui GK dah tak serancak dulu untuk menulis dan update blog. Kalau dulu dalam sehari habis sikit 2 entry sehari akan di update. Ada saja benda yang nak dicerita.


Mungkin masa tu sebagai seorang pelajar laptop adalah sahabat paling baik untuk kita. Segala-galanya laptop adalah antara komponen paling penting dalam hidup kita selain telefon bimbit.


Tapi bila dah habis belajar, masa untuk kerja. Adakalanya kerja yang tak tentu masa menyebabkan masa untuk update blog dah kurang. Apa yang difikir masa tu DUIT, DUIT dan DUIT. Kerja ada, duit pon ada. Tarak kerja, tarak duit, mengerti??



Kampung ku~Yan, Kedah {sumber gambar}



Dan tanpa sedar feel untuk menulis itu semakin kurang. Adakalanya terpaksa duduk dihadapan laptop perah otak nak tulis apa. Bila berada dalam keadaan itu samalah seperti kita memaksa diri untuk menulis dan hasilnya ia bukan datang dari hati. Kepuasan itu dah tak ada.


Dan GK perasan, ramai rakan-rakan blogger yang seangkatan dengan GK sejak GK mula-mula bertapak dalam dunia blog dah jarang update blog malah ada yang hilang terus dari dunia blog ini.


Sayangkan??


Sekarang ni GK dah bertukar kerja dimana ada masa untuk blog ini di upate. Kadang-kadang idea plak tak ada. Dari dok merapu tulis benda yang tak tau hala baik tak payah update. Mungkin dari segi komen, tak ramai yang komen di blog GKSB tapi GK tahu ramai yang lebih suka jadi silent readers.


GK sendiri seorang silent reader =)


Kalo masih ada yang konsisten update blog dia baguslah. Bila tengah rancak dan semangat nak update ni, update la sekerap mungkin sebab mana tahu sampai satu masa ampa akan rasa apa yang GK rasa, feel itu dah tak macam dulu. =P


Biasalah dalam hidup seseorang ada jatuh dan bangun dia. Sama juga dengan contoh masa muda dan tengah kuat ni la kita pulun dok kerja bila dah tua jalan pon dok terketar-ketar dah tak larat nak buat apa dah.



Sumber: Google



Cuma satu nasihat GK, jadilah diri sendiri bila menulis tapi tak bermaksud jadi diri sendiri tu ampa bebas nak tulis apa sampaikan orang lain plak naik menyampah dengan ampa yela dah diri sendiri suka kondem orang dalam blog pon kondem sana sini, itu salah satu contoh GK bagi.


Jadi diri sendiri tu cari identiti sendiri jangan terikut-ikut dengan gaya orang lain bila menulis. Kalo misalnya entry GK, dari segi penulisan orang akan tau dah GK ni berasal dari utara. Dok ampa-ampa. Tu nasib baik tak guna kami lagi sebagai ganti diri hehe...


Dan untuk Katek, terima kasih kerana memilih GKSB sebagai blogger pilihan Katek. =) Teringin jumpa Katek di dunia sebenar (cewah...macam dok planet lain plak kan?) =P









12 comments:

  1. hahahhaa...ok dh paham....
    sebenarnya keadaan kita sama....
    dulu time belajar bukan main sehari ber entry2...skrg satu hari 1 entry aje....

    p/s : sama2 ^.^

    ReplyDelete
  2. saya juga merasi seperti apa yang GK sarakan.. dulu suatu masa memang rasa gila nak updte blog banyak sangat nak tulis.. but sampai suatu masa ada idea nak menulis cuma mood nak menulis pulak xdak.. n sekarang sampai suatu masa yang lain, nak menulis pun jenuh nak fikir apa yang nak dikongsi kan.. :-) mungkin genre blog MO akan berubah tak lama lagi.. mohon beri pandangan

    ReplyDelete
  3. itulah kan, nadh pn sama. susah nak hapdet cam dlu dah. :D bz qeja kot. :P apa pn smoga sukses la cik GK, kami tau ampa. sifu kami. :D

    ReplyDelete
  4. Todia todiaaaaa. Entry paling panjang bulan ni. haha :)

    ReplyDelete
  5. GK kan pemes..TTM lg pemes!!hahahha

    ReplyDelete
  6. @javanese

    boleh tengok dekat tips dan tutorial di blog GKSB

    =)

    ReplyDelete
  7. @puteri katek

    ok la ada gak 1 entry sehari, GK dh banyak selang-selang hari hehe

    ReplyDelete
  8. @muslimah optimis

    genre berubah? wow...menarik tu... boleh kita sama-sama kongsikan nanti

    ReplyDelete
  9. @epol

    hahahaha..... sekali dah lepas gian menulis amik hang...panjang berjela hehe

    ReplyDelete
  10. @frame & lenses

    sibuk sibuk nadh pon selalu jer berupdate hehe....

    sifu?? wow...tinggi sgt penghormatan tu

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi