Saturday, December 29, 2012

HIDUP DALAM DRAMA

Don't play-play yer.. =P
Assalamualaikum...

Ada yang tengah kecewa ke sekarang?? Atau ada yang mengecewakan orang?? Apa pon ia jangan senang-senang nak mainkan hati dan perasaan orang kalau ampa sendiri tak nak dimainkan.

Kadang-kadang aku lihat hidup ni macam dalam drama. Tapi bukankah kehidupan itu diangkat menjadi drama? Bezanya dalam drama ada pelakonnya tapi dalam kehidupan realiti, kita yang menjadi pelakonnya.

Dalam hidup kita kena banyak sabar walaupun adakalanya kita hilang sabar.

Sekian, dua tiga patah coretan dari blogger pencen =P



Saturday, December 8, 2012

DI BALIK TABIR SEBUAH PERJALANAN


Assalamualaikum...

Penat. Satu perkataan yang menggambarkan perasaan aku sekarang ni. Penat dengan kerenah manusia sebenarnya. Teringat aku entry yang pernah aku tulis sewaktu aku masih bergelar student. Ada yang tinggalkan komen bahawa zaman student adalah zaman yang terbaik bila dah masuk kerja banyak cabarannya...Dah terbukti, memang betul pon. Dan banyak perkara yang tak seronok kecuali bila dapat gaji itu memang seronok.=)

Ketepikan soal itu jom masuk soal yang berkaitan dengan sesuatu di balik tabir. Baru-baru ni err baru lagi ke? Ok la hampir sebulan yang lepas (kejap jer kan) aku menghadiri perkahwinan makcik ni kan?? Ada la sesuatu yang aku belum cerita lagi dalam entry yang lepas-lepas.

Masa aku sampai kat umah kiera tu, kiera dengan mas sambung siapkan pelamin yang tertangguh . Bab menghias memang aku tak berapa pandai sangat, apa yang aku pandai adalah masuk dapur. Jumpa dengan mama kiera dan kak long dia, tanya ada apa-apa yang boleh tolong tak? 

Tapi diorang cakap tak ada apa-apa, siap jamu aku makan lagi ada la.. (tu yang syok sangat masuk dapur tu hahaha) Mama tanya sapa nama? Nama sebenar bla bla.... tapi diorang ni panggil GK. Mama tanya GK tu apa? Aku cakap Gadis Kampung tergelak mama dengar hehehe.... Biasa la blogger kan ada saja nickname nya haha...

Apakah???


Masa hari akad nikah haritu memang banyak air mata yang tertumpah. Paling sebak bila saat pengantin perempuan bersalam dan memeluk mama dan papa. Nangeeesss wehh.... tapi pelan-pelan amik tisu lap air mata, malu cheq kalau nangess sama.. I kan machooo... hahaha...

Apa-apa pon aku nak ucapkan terima kasih pada family kiera dan kiera sendiri dengan layanan yang kami terima memang sangat terbaik. Dah rasa macam keluarga sendiri pula terutamanya layanan mama pada kami..Rindu kat mama... Hukhuk sedih pula rasanya....

Bab makanan masa kenduri memang sedap lebih-lebih lagi air asam dan ikan bakar masa hari akad nikah tu. Sampai resdung menyerang la hahaha.... Makan tak hengat dunia sebab terlampau sedap,dan akibatnya malam tu menggaru-garu hidung dan masa dah sampai kat as, umi ngan adik aku terkejut sebab muka ngan hidung bengkak. 

Bersama-sama pengantin dengan sebahagian geng blogger yang hadir

Dan sampai sekarang masih teringat lagi suka duka masa  kenduri hari tu. Dah macam gathering pula hehe... Harap-harap kenduri aku nanti pon akan ramai macam tu... ;) 





Wednesday, November 21, 2012

IMPIAN



Assalamualaikum....

Dalam hidup ini, pasti ada sesuatu yang kita ingin lakukan. Impian kita akan membuat kita berusaha untuk mencapai impian kita itu.

Tapi dalam perjalanan untuk mencapai impian itu, pasti akan ada onak dan ranjau yang kita kena hadapi. Bermacam dugaan yang kita hadapi sebelum kita mencapai kejayaan. Sekiranya kita berjaya menghadapinya insyaallah pasti kejayaan akan menjadi milik kita.



24 tahun baru dapat merasa =P


Apa yang pasti, cabaran yang paling besar datang adalah dari diri sendiri. Sama ada kita dapat hadapi umpat keji orang atau tidak. Dan aku sendiri turut menghadapinya. Sekarang aku masih berusaha cara nak mengatasi umpat keji orang.

Nasihat dari orang yang berpengalaman kepada aku "kau pedulikan kata-kata orang...kau buat jer keja, apa pon orang minta tolong kita buat... apa orang luar nak cakap jangan amik peduli..sebab apa orang bercakap? sebab kau buat kerja..yang lain hanya tahu bercakap..tapi ada dia buat kerja???"

Itu kata-kata nasihat dari seseorang yang berpangkat tinggi yang aku pasti banyak pengalaman yang menjadikannya seperti sekarang...

Seorang sahabat pula mengingatkan aku "bila kau jadi pegawai nanti, tolong...tolong ingat anak-anak buah. Kena pandai ambil hati mereka..Jangan jadi seorang ketua yang hanya pentingkan diri sendiri sahaja."

Alhamdulillah... Rasa bertuah bila ada mereka yang sentiasa mengingatkan aku dan itu menjadikan aku seseorang yang akan berusaha untuk  mencapai impian aku



VIDEO WEDDING NADH & KIERA



Kalau entry sebelum ini berkisarkan majlis perkahwinan Nadh & Kiera  entry kali ni ada video khas untuk mereka....Jemput tengok





RALAT: Terdapat kesalahan ejaan yang tidak disengajakan..

Thursday, November 15, 2012

CORET-CORET SEPANJANG MAJLIS PERKAHWINAN PASANGAN BLOGGER NADZRI & SYAKIRA



Alhamdulillah akhirnya ikatan dua hati selamat disatukan pada 10-11-12 antara pemilik blog INI dan INI iaitu Nadzri dan Syakira. Apa yang istimewanya ialah mereka merupakan ahli group Kami Blogger Utagha (KBU) yang aku kira hubungan mereka juga bermula dari KBU. 

Sebagai mak KBU, opkos la aku tak kan lepaskan peluang untuk menghadiri majlis perkahwinan mereka ini. Jadi aku akan coret kan serba sedikit apa yang berlaku sepanjang majlis perkahwinan mereka dengan tapisan hehehe...

PELAMIN

Aku sampai kira-kira dalam jam 7 lebih macam tu. Pukul 4.30 ptg bertolak dari KL. Ada plak tragedi yang berlaku masa tu di mana beg galas aku putus dan beg aku tertinggal masa aku OTW nak pegi dekat syakira... terpaksa patah balik..nasib baik masa tu belum lagi naik kereta....Kalau tak jenuh nak patah balik.

Sampai jer rumah kiera, Kiera dengan Mas terus siapkan pelamin yang mana tertangguh. Aku tolong tengok je sebab bukan kepakaran aku bab hias-hias ni haha... Cuma tolong susun bantal boleh tegha tu?? =P

Akhirnya dalam kul 1.00 pagi kalau tak silap, siap la pelamin ni... 





HARI AKAD NIKAH

Majlis Khatam Al-Quran dimulakan pada pukul 9.00 pagi kemudian bersambung dengan marhaban dan majlis berendoi sehingga jam 12.30 tghri.





Habis jer khatam Al-Quran siap-siap mekap pengantin untuk akad nikah. Sebelum tu aku tanya sapa yang mekap untuk akad? Kiera cakap kami nak pakai lipstik dengan bedak ja. Aku pun "hang toksah dok mengarut mai dok sini. Foundation ada? Bedak ada? Blusher? Celak? Eyeshadow?"

Lepas tu baru la cik kak sorang ni p cari barang-barang yang aku minta tu dan mula la sesi menyolek oleh mak andam bidan terjun ni. Sebelum mekap kiera dh gitau awal-awal dah, tak nak mekap tebal-tebal. 

Masa nak mekap jenuh sabar sebab kiera asyik risau ja takut aku terlebih mekap dia sampaikan aku cakap dekat kiera "rasa macam nak lempang ja bagi ampa pengsan senang kami nak mekap" hahaha

Dan hasilnya walaupun tak la pandai sangat, janji tuan punya badan berpuas hati sudah la hehe... Dan nasib baik la Nadzri sang suami berpuas hati kalau tak takut gak kalau tak menepati piawaian...huhuhu...






Mas, Kiera dan Cik GKSB






Dan sekali lagi aku rasa bertuah sangat bila menjadi saksi saat mereka diijab kabulkan dan saat mereka menyarungkan cincin =) (Padahai kalau aku tak ada kompom gambar ni lagi cantik kata mereka =P) 





Semasa penyerahan mas kahwin





HARI KENDURI


Aku celik-celik mata ja terus pegang pen marker tulis papan tanda untuk kenduri. Dengan muka tak basuh, nasib baik tak ada air liur basi hahaha... Tengah sedap tidur dok dengar suara kecoh-kecoh Mas dengan Iffah yang tengah nak buat papan tanda, terus aku celik mata n cakap "mai nak tulis" hahaha tak senonoh betoi.


Time nak makan time tu juga mak andam sampai. Kelam kabut si Kiera ni nak pegi mekap sampai tak sempat nak makan. Kena paksa gak makan takut nanti tak pasal-pasal pengantin pengsan plak masa kenduri hehe....

Dan hasilnya....


Tadaaaa.....





Alhamdulillah berjalan dengan lancar. Tergambar kegembiraan kat muka pasangan ni kan?






Ehem ehem sapa ni?? Ce teka... Yang pasti nama kat FB ada "II" hahaha









Semasa diarak untuk makan beradap. Pengapit Naim dan Mastora yang juga ahli KBU (nak juga mention tu)




Barisan blogger yang terdiri daripada 2 groups iaitu group Kami Blogger Utagha dan Blogger Perak yang turut menghadiri majlis ini.





Sepanjang majlis kenduri ni berlangsung boleh dikatakan macam gathering antara 2 group plak iaitu BP dan KBU yang bergabung. Walaupun baru kenal, dah macam bertahun kenal. Al-maklum la semua jenis mesra alam punya orang hehehe...

Semua jenis bergambar sampai tak hingat sebenarnya kami ada kat rumah orang..rumah kenduri plak tu keh3... Bergambar sakan dengan pengantin sampaikan pengantin cakap "bagi peluang kat kawan-kawan lain  plak bergambar dengan pengantin" hahaha....

Apa-apa pon, aku rasa happy sangat bila kenduri ini bukan sahaja menghimpunkan blogger tetapi turut menyatukan silaturahim sesama insan..mana tau ada yang berjumpa jodoh sesama blogger lagi lepas ni hehe..


Dan inilah ucapan dari kami khas untuk pengantin yang tetiba ada slang Ganu hahahaha...




Apa kata pengantin pula??






Dan untuk pasangan blogger ini, GK ucapkan tahniah kerana telah selamat menjadi suami isteri... Alhamdulillah dengan segala dugaan yang ampa berdua lalui akhirnya Allah permudahkan segalanya. 

Untuk Nadh, jaga kiera baik-baik, kami tau ampa mampu jadi suami dan imam yang baik kepada kiera dan kiera, jadilah isteri yang sentiasa mendamaikan hati suami ampa.... Alhamdulillah selesai sudah perjalanan ampa....dan yang pasti perjalanan baru ampa sebagai suami isteri pula yang bermula...

**lap ayaq mata



Salam sayang dari



Sunday, November 4, 2012

AMBIL MUDAH




Ada sesetengah perkara yang aku tengok dan aku tak berapa nak berkenan dengan sang lelaki ni. Kenapa aku cakap macam tu?? Dalam beberapa perkara mereka ni suka ambil mudah. Betul kan kaum perempuan sekalian??

Kadang-kadang bagi mereka dalam beberapa keadaan itu adalah perkara remeh tapi bagi perempuan pula perkara remeh itulah yang kita kena ambil tahu. Suka sangat pandang remeh dalam semua perkara.

Memang sifat perempuan untuk menghalusi tentang sesuatu perkara tetapi lelaki lebih suka ambil mudah atau senang cerita malas nak amik tahu.

Cuba ampa jangan pandang remeh tentang sesuatu perkara kerana perkara remeh tu la yang akan menjadi masalah besar jika tidak diberi perhatian yang sepatutnya.

Jadi ubah cara ampa berfikir dan cuba mengambil berat tentang sesuatu perkara biarpun ampa rasa remeh sebab tak rugipun kalau ampa amik tahu kan?






Saturday, November 3, 2012

MENERIMA SEADANYA


Assalamualaikum...

First of all selamat hari ulang tahun blog yang ke-4. Bermakna sudah 4 tahun blog ini wujud. ;) Sebenarnya entry pertama adalah pada 24 Oktober 2008. Tapi boleh plak aku terlupa kan? hehe... 

Terima kasih pada mereka yang menjadi sahabat GKSB sama ada kenal dalam dunia maya ataupun dari dunia maya ke dunia realiti.

4 tahun bukanlah satu masa yang singkat. Agak lama juga aku berkecimpung menjadi seorang blogger ni. Seiring dengan masa juga, penulisan aku pun menjadi matang sama gak macam umur aku yang makin bertambah ni hehe...(tapi maintain awet muda hokey....)

Tahun depan, tak lama lagi pun tinggal sebulan ja lagi akan masuk tahun 2013. Bertambah lagi umur (insyaallah) dan pastinya akan merubah hidup aku iaitu dari single kepada berdua (insyaallah jika diizinkan Allah). Semoga dipanjangkan jodoh kami.






TERIMA SEADANYA

Dalam hidup aku, aku selalu inginkan seseorang yang menerima aku seadanya. Tapi keinginan dan perbuatan adalah sesuatu perkara yang berbeza. Kita inginkan seseorang yang boleh terima kita seadanya tapi belum tentu kita boleh menerima orang lain dengan seadanya.

Jujur aku katakan yang aku sendiri sebenarnya tidak mampu untuk melakukannya. Bila aku sedar perkara ini ia membuatkan aku sentiasa berfikir dan apa yang mengejutkan aku sedar jika kita sendiri tidak mampu untuk melakukan mengapa kita sendiri perlu mempunyai keinginan begitu??

Hubungan aku dengan seseorang pernah tidak berjaya disebabkan aku rasa dia tidak dapat menerima aku seadanya. Dia membuatkan aku menjadi bukan diri aku sebenarnya. Bila hubungan itu tidak berjaya ia membuatkan aku mulai mempunyai keinginan untuk mencari seseorang yang boleh menerima aku seadanya.

Syukur aku telah berjumpa dengan seseorang yang sayangkan aku tanpa syarat. Iaitu menerima aku seadanya. Tapi dari segi lain pula, aku pula inginkan dia menjadi seperti yang aku inginkan dan bukannya menerima dirinya seadanya. Bukankah ia tidak adil??

Dan bila aku sedar keinginan dan perbuatan adalah sesuatu perkara yang berbeza, aku cuba membuka minda aku luas-luas cuba berfikir di luar kotak. Kadang-kadang dalam hidup ini tak semua perkara kita akan dapat, tak semua perkara akan jadi seperti yang kita inginkan. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Bertuahnya aku bila si dia sangat memahami diri aku. Bila aku suarakan tentang apa yang aku rasa, jawapan ini aku yang terima "Abang dok cuba buat yang terbaik untuk kamu....". Saat itu aku sedar mengapa aku mengharapkan sesuatu yang mustahil sedangkan dia dah cuba buat yang terbaik untuk aku??

Jadi kesimpulanya menerima lah orang lain seadanya jika kita inginkan orang lain turut menerima kita seadanya serta berbincanglah dari hati ke hati jika ada masalah kerana kadang-kadang bila kita terlalu banyak berfikir, syaitan akan mengambil kesempatan untuk menghasut perkara-perkara buruk berada dalam pemikiran kita.

Salam sayang dan senyum mau maneh 

from Cik GKSB


Monday, October 29, 2012

BELAJAR DARI PENGALAMAN

Assalamualaikum...

Salam Aidil Adha untuk anda semua dan selamat mula bekerja. Dah lama juga aku tak update disebabkan kekangan masa. Kerja aku sekarang ni memang menuntut ketahanan mental yang tinggi. Boleh dikatakan juga selepas balik dari kerja aku akan berkurung dalam bilik dan tidur awal. Itulah rutin harian aku.





Kalau dulu aku agak aktif untuk menulis blog, sekarang ni mungkin dah jarang dah. Dan insyaallah sedikit masa lagi aku akan cuba untuk aktif balik macam dulu. ;)

Banyak sebenarnya perkara yang terjadi dalam hidup aku yang memang aku ingin kongsikan dengan ampa semua tapi apakan daya, adakala kehidupan realiti sememangnya tidak sama dengan dunia maya ini. Ada sesetengah perkara biar saja ia kekal di dunia realiti.

Cuma banyak perkara yang aku belajar dan setiap perkara yang berlaku itu aku ambil ia sebagai pengalaman hidup untuk cuba memperbaiki diri lagi. Dan percayalah bila kita ditimpa kesusahan kita akan kenal siapakah kawan atau sahabat kita yang sebenar. Percayalah...

Dan sebelum aku mengundur diri dan entah bila lagi aku akan update blog yang semakin hari semakin suram dari berita-berita sensasi (sensasi la sangat) aku ingin menyusun 10 jari untuk memohon maaf sekiranya aku ada membuat salah atau menyebabkan ada yang terasa hati dengan aku. 

Sekali kita bergelar manusia kita tidak akan pernah lari dari membuat kesilapan tetapi dari kesilapan itu kita akan belajar untuk memperbaiki diri supaya menjadi lebih baik... ]

Senyum Mau Maneh =D



Saturday, October 20, 2012

PERTEMUAN



Assalamualaikum....

6/10/12 hari tu bertemunya 2 buah keluarga untuk saling mengenali antara satu sama lain dan berbincang perkara berkaitan anak-anak mereka. Dan alhamdulillah segalanya dipermudahkan. ;) 

Dengan kehadiran 2 buah kereta dan turut dihadiri oleh tok dan tokwannya serta emak saudaranya alhamdulillah kedua-dua buah keluarga telah memberi restu. Dan feedback yang aku dapat dari umi aku adalah bertuahnya aku sebab dapat bakal mak mentua yang baik macam tu. Insyaallah mudah-mudahan kebahagiaan akan terus mengiringi hidup aku.

Sekarang ni menanti untuk langkah seterusnya. Tapi setelah berbincang mungkin tahun depan yer insyaallah.  Tahun ni dah tak sempat, lagipun aku manyak bz ma...Jadi sapa yang tak sabar nak makan nasi minyak aku tu, sila sabar dulu kalo tak tahan gak masak sendiri nasi minyak keh3...

Doakan kami yer ;)


NOTACIKGADIS: Psttt.....tak sabar nak pergi kenduri blogger bertemu jodoh dengan blogger bulan Depan =P



Sunday, October 7, 2012

NOVEL REVIEW: PROJEK MEMIKAT SUAMI



HARGA
Semenanjung : RM21.00
Sabah/Sarawak : RM24.00

SINOPSIS:


NAWWAL HUSNA, baru sehari pulang ke tanah air selepas tamat pengajian, dia dikejutkan dengan berita peminangannya. Demi ummi dan babah, Husna bersetuju dengan permintaan itu meskipun dia tahu sangat sukar untuk bersama dengan lelaki yang memang tak sukakan dia.

“Jangan menyesal, little girl. Awak ingat taktik awak tu bagus sangat? Awak nak sangat kahwin dengan saya? Okey, saya akan bagi tahu mama yang saya setuju. Cik Nawwal Husna, awak akan jadi isteri saya. Awak ingat awak dah menang? I promise you, for every day of our married life, you will regret what you have done today.” – Zahrain Alimin

Hidup berumah tangga dilayari berbekalkan nasihat dan petua dari kakak-kakaknya,yang lebih dikenali sebagai Master-ji dan Side-kick.

“Buat apa kalau Puan Sri berkenan, tapi tuan punya badan tidak!” – Nawwal Husna

“Una tak pernah terfikir ke, kalau Puan Sri boleh berkenan kat Una, kenapa Una tak buat anaknya pun berkenan kat Una?” - Najla

Berjayakah Nawwal Husna memikat suaminya si mamat ketul ais beku, Zahrain Alimin? Bolehkah ketul ais beku ini dicairkan?

“Sayang... Abang tak tahu bila abang jatuh cinta dengan sayang, sebab abang sibuk sangat hendak membenci sayang. Benci, benci, benci, tup-tup, in love. Bila jatuhnya pun abang tak tahu,” - Zahrain Alimin

Apabila mereka sudah menemui cinta itu, wujud pula penghalang dek rasa cemburu dan fitnah. Berjayakah mereka mempertahankan rasa cinta yang baru hendak bercambah? Ikuti cabaran dan usaha Nawwal Husna untuk membina rumah tangga bahagia!



.............................................................................


Secara keseluruhan, novel ni menarik dan sangat sesuai untuk pasangan suami isteri atau pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga. Tajuk pon projek memikat suami memang banyak tips yang dapat membantu pasangan suami isteri. 

Dari segi penceritaan, ia mengajar kita supaya tidak mudah berputus asa terutamanya dalam memikat hati suami. Apa pon dugaan yang melanda, sabar dan usaha adalah kunci kepada kebahagiaan. Selain itu, taat pada ibu bapa dan doa ibu bapa adalah ubat yang paling mujarab sekali.

Tapi bagi aku, novel ini memang tak sesuai bagi mereka yang berumur bawah 18tahun sebab ada unsur-unsur yang 18sx ke atas. Mungkin tidak terlalu ketara, tetapi banyak plak babak-babak 18sx tertentu yang diselitkan.

Secara keseluruhannya, novel ni tidak sesuai untuk semua peringat umur tetapi bagi pasangan suami isteri novel ni ibarat bonus kepada mereka kerana banyak tips untuk menyerikan rumah tangga.


Untuk novel ni aku bagi 3/5 bintang.




Sunday, September 23, 2012

BAGAIMANA NAK PASTIKAN DIA MR RIGHT??



Assalamualaikum...

Amboi kemain tajuk nak gempak-gempak gitu.... Tetiba rasa nak berkongsi cerita dengan ampa semua macam mana aku nak pastikan dia mr right aku atau dengan bahasa yang dipahami dia adalah bakal suami yang anda cari.


Mungkin dari setiap kita pasti dah tetapkan ciri-ciri yang kita mahu untuk cari suami dan pastinya yang baik-baik saja yang kita nak dari pasangan termasuklah mahukan pasangan yang boleh membimbing kita. Bagi aku semua tu adalah kemestian dan kalau aku masukkan dalam list yang aku cari macam agak klise kan? Jadi mungkin aku elakkan untuk berbicara mengenai itu kerana yang pasti semua orang inginkan suami yang mempunyai didikan agama yang kukuh.


Penyabar

Itu yang aku dapat simpulkan mengenai diri dia. Sebab dalam hidup kita, ciri yang paling penting adalah mesti lah penyabar. Bagi aku penyabar adalah kunci kepada sifat-sifat yang lain. Bila dia seorang yang penyabar pastinya dia boleh sabar untuk hadapi dugaan yang melanda dalam hidup. Cuma jangan mencabar kesabaran orang yang penyabar ini. Bila sekali dia hilang sabar, buruk padahnya.





Memahami

Bila seseorang itu memahami diri kita, keadaan kita, insyaallah segalanya dipermudahkan. Orang yang memahami boleh dibawa berbincang mengenai segala jenis perkara dalam banyak situasi. Kalau ada masalah pun kita tahu pada siapa kita mahu berkongsi kerana dia seorang yang memahami dan pastinya dapat memberi kata-kata nasihat dan semangat pada kita.


Pandai Ambil Hati

Tak romantik tak apa janji pandai ambil hati. En TTM memang tak romantik langsung hahaha... Tapi kelebihan dia adalah pandai mengambil hati. Bila aku marah dia tahu cara bagaimana nak bagi aku cool. Bila aku merajuk, dia tahu cara nak handle rajuk aku. Biarlah dia tak romantik janji pandai ambil hati =)


Berani dan Bersungguh

Cara nak tahu seseorang itu bersungguh dengan kita atau tidak, dia memperkenalkan kita dengan ahli keluarganya iaitu ibu bapanya. Dia membicarakan soal perkahwinan dengan kita dan mengambil tahu mengenai keluarga kita. Kalau dia langsung tak pernah buat semua perkara tersebut atau mengelak bila anda membicarakan soal ini, baik ampa cepat-cepat angkat kaki dan cari seseorang yang lebih bersungguh-sungguh untuk memperisterikan anda.






Jujur

Kejujuran mungkin perkara yang kita susah nak tahu kebenarannya tapi ia sesuatu yang kita dapat rasainya dengan hati. Apatah lagi bila kami duduk berjauhan begini sudah pasti kejujuran adalah perkara yang paling bernilai sekali. Dan setakat ini, alat mengesan kejujuran aku masih lagi berfungsi dengan baik dan boleh mengesan seandainya  dia berlaku tidak jujur pada aku.


Serasi

Sangat penting kerana kalau tak serasi percayalah banyak masalah akan timbul. Banyak pergaduhan akan berlaku. Setakat ini aku serasi dengan dia dan paling penting dia menerima aku seadanya. Dan aku sentiasa berdoa Allah panjangkan jodoh kami dan mempermudahkan apa yang telah kami rancangkan. Tapi seandainya jika takdir kami tidak berkehendakkan begitu, mohon Allah redhakan hati kami menerimanya. Mohon kawan-kawan semua doakan jodoh kami berpanjangan dan berbahagia sampai akhir hayat kami.


Apa yang aku tulis ini bukan berniat nak menunjuk dan jauh sekali nak mengatakan kononnya dia yang terbaik. Tapi apa yang aku kongsikan ini berdasarkan apa yang aku alami dan pengalaman aku yang mungkin boleh menjadi panduan untuk kawan-kawan yang masih lagi tercari-cari atau tertanya-tanya adakah si dia Mr Right anda. Aku harap, sedikit sebanyak dapat membantu kawan-kawan untuk menentukan adakah dia yang anda ingin berkongsi hidup. Kalau anda masih ragu-ragu, buatlah Istikharah dan memohon petunjuk dari Allah.






Saturday, September 22, 2012

SENDIRI

Assalamualaikum....


Aku ramai kawan dan juga ramai kenalan. Tapi disebaliknya diri aku, aku lebih suka bersendiri. Senang kerja. Maknanya kalau kita nak buat apa-apa kita tak terikat komitmen dengan orang lain.


Kita tak payah nak susah-susah nak tunggu orang kalau nak buat apa-apa, tak perlu nak fikir nak kena jaga hati orang. Kalau aku buat begitu atau begini mungkin dia akan terasa hati kalau aku tak ajak, itu salah satu contoh. Dan sebab itu juga aku lebih suka bersendiri dalam beberapa keadaan. 


Dulu aku ada sahabat yang sangat baik. Yang saling berkongsi cerita dan segalanya tapi hanya kerana salah paham dan campur tangan orang lain, aku hilang sahabat. Sedih. Siapa tak sedih kalau hilang sahabat yang paling kita sayang.


Oleh kerana itu juga, biarlah aku tiada sahabat dan hanya ada kawan dan kenalan. Kerana nak mencari sahabat yang betul-betul sahabat sangat sukar. Atau mungkin aku juga tidak mampu untuk menjadi sahabat bagi orang lain kerana aku susah nak percaya orang.


Kebanyakan orang yang berada disekeliling hanya baik dihadapan, tetapi dibelakang kita?? Cukuplah dikhianati oleh kawan sendiri. Yang penting kita jaga diri kita sebaiknya. Berusaha untuk menjadi seseorang yang tidak bercakap buruk mengenai orang lain, tidak merungut dengan apa yang telah ditentukan dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diberikan.

;)






Monday, September 17, 2012

PADANG BESAR: SHOPPING TIME




Assalamualaikum....


Semalam aku pergi Padang Besar dengan En TTM. Kemain lagi 2-2 orang gila shopping. Dah lama sebenarnya tak datang Padang Besar ni. Semalam ramai la juga kebanyakan pengunjung, ada yang baru balik dari Langkawi dan ramai juga aku tengok muka-muka students IPTA kat Perlis ni.


Boleh kata inilah kali pertama aku shopping dengan bersungguh-sungguh kalau tak sebelum ni asyik teman En TTM ja, dah la dia ni jenis cerewet, mesti nak pusing 1 Padang Besar tu dulu lepas tu baru beli.


Tapi semalam 2-2 orang sama ja. Yang bestnya dia jadi perunding imej kononnya la haha... En TTM ni kalau dia tak suka memang dia cakap direct jer, memang menanah gak la telinga kalau dengar tapi "i ok jerr".... =P



En TTM


Pernah sekali dia tegur pasal baju aku, sampai sekarang aku tak pakai dah baju tu. Huhuhu.. Simpan kemas dalam almari. Dan sejak aku dah makin mengembang ni banyak dah baju yang agak kecik dan sendat, nak pakai pon tak selesa. Kalau pakai mau kena tegur lagi pe dengan En TTM...


So dia la yang tolong pilih baju dan buat pertama kalinya dalam hidup aku beli baju warna hijau. Padahal tu la warna yang paling aku tak suka tapi tu la warna kegemaran En TTM. Tapi maybe sebab aku rasa cantik kot so aku beli juga. Dalam pada tu sempat lagi dia cakap dia nak aku pakai warna yang ceria-ceria sikit bukan warna yang kusam-kusam.. ohmai.....berdarah hati weh bila kena tegur camtu tapi "I okey jerrr"...


Nak beli kasut pon macam tu juga. Kemain lama pilih, ada aku berkenan dia tak berkenan, ada dia berkenan tapi aku plak tak berkenan. Dia suruh try pon aku mati-mati tak nak sebab tak berkenan. Kebetulan ada plak orang lain yang try kasut yang En TTM berkenan tu. Nampak cantik plak bila budak tu pakai. Terus aku amik juga kasut tu, yang penting En TTM bayar hahaha....=P


Konon nak try jer, tapi En TTM kata pakai terus la... hehehe...2 pasang kasut beli sekali. Satu aku pilih dan En TTM pon kata cantik satu lagi En TTM yang pilihkan untuk aku. Selalunya kalau nak beli apa-apa kalau aku kata cantik ja terus dia amik. Hairan gak aku. Tapi mungkin citarasa kami sama kot. Bila kena dekat aku, rupanya aku ni lagi cerewet dari dia wakaka....


Seronok plak dapat shopping gitu padahal aku paling malas nak berjalan pergi shopping ni. Maybe sebab ada orang tersayang teman kot hahaha **muntah darah** Sempat juga aku rembat 2 helai baju untuk walid dan adik aku.


Masa nak balik tu baru sedar 2-2 orang dah terlebih belanja hohoho.... **tepuk dahi** Lepas ni tahun bila nak jumpa plak pon tak tau la. Hubungan jarak jauh cenggini la -_-"


Sabar jer la...











REVIEW: SUAMIKU TAK ROMANTIK TAPI AUTISTIK

Harga RM 30


Novel ni dah lama aku beli cuma baru nak review. Harap dapat membantu ampa yang masih tercari-cari novel apa yang akan menjadi salah satu koleksi ampa plak ;)


Sebelum tu jom baca dulu sinopsis yang ada di belakang buku ini.


Sinopsis

NURA ALIA seorang gadis periang yang telah jatuh cinta dengan Syed Azmi, seorang anak Datuk yang kaya dan handsome! Walaupun dia tahu Syed Azmi seorang womaniser, Nura Alia yakin bahawa lelaki itu pasti akan meninggalkan gelaran itu demi cinta mereka bersama.

Akhirnya, dari cinta ia berubah benci! Syed Azmi juga hampir-hampir meragut kesucian Nura Alia. Nura Alia menyimpan dendam kesumat pada lelaki itu.

“Aku bencikan kau, Syed Azmi! Kau memang lelaki tak guna!” -NURA ALIA

Demi menjalankan rancangan membalas dendamnya, Nura Alia akhirnya nekad untuk menjadi babysitter kepada abang Syed Azmi yang autistik, Syed Azwan a.k.a Boboy, budak tak cukup seringgit yang sengal! Dalam terpaksa dia rela melayan setiap kerenah Boboy.

“Boboy! Boboy memang suka menyusahkan akak, kan?! Eee… geramnya aku!” -NURA ALIA

Selama tujuh tahun, BOBOY hidup di dalam dunianya sendiri. Dunia kanak-kanak autistik yang sengaja diciptakannya demi menyembunyikan sejarah silam. Sejarah silam yang membuatkan dia menyimpan rasa bersalah sehingga ke hari ini.

Namun, semuanya itu berubah apabila Nura Alia hadir dalam dunianya. Hati Boboy berdegup lagi. Dalam diam, dia menyayangi si babysitternya itu.

“Kita minta maaf sebab selalu menyusahkan kakak. Kita sayangkan kakak!” BOBOY

Tapi, tiada siapa yang dapat menghalang suratan takdir. Nura Alia dan Boboy akhirnya bersatu dalam sebuah ikatan. Pada saat cinta semakin bersemi, muncul pelbagai halangan yang menggugat rasa cinta yang baru hadir itu. Masing-masing masih menyimpan banyak rahsia. Rahsia yang mampu mengundang rasa kecewa dan duka dalam hati mereka berdua.

Rahsia siapakah yang bakal terbongkar dahulu? Apakah nasib ‘cinta’ yang baru bersemi dalam hati mereka itu? Adakah dari cinta sekali lagi ia akan berubah menjadi benci?

“Maafkan abang, sayang. Selama ni abang dah tipu Lia. Abang sebenarnya bukan Boboy yang autistik. Abang masih Syed Azwan yang normal. Abang…” -SYED AZWAN


...........................................................................................................




Dari segi jalan cerita sangat menarik. Demi nak balas dendam pada mulanya tanpa sedar dendam tu menjerat diri Lia sendiri apabila terpaksa berkahwin dengan Boboy aka Syed Azwan yang ada penyakit autistik. Persoalannya macama mana dia boleh berkahwin dengan Boboy sedangkan dia autistik?? Sanggup ke Lia terima suami yang autistik??


Bagi Boboy pula terlampau banyak rahsia yang disimpan daripada keluarga dan isterinya Lia. Dia normal tapi berpura menjadi autistik. Mengapa dia sanggup berpura menjadi autistik sedangkan dia normal?? Apakah sebab yang membuatkan Boboy aka Syed Azwan sanggup melepaskan segalanya dan menjadi autistik??? Sampai bila dia harus merahsiakan perkara itu sedangkan dirinya mencintai isterinya Lia? Adakah Lia dan keluarganya boleh menerima kebenarannya???


Syed Azmi muncul dan menambahkan lagi ketegangan apabila segalanya terbongkar apakah situasi ini boleh diterima oleh ibu bapa Syed Azmi dan Syed Azwan? Lia tersepit antara dendam dan kasih sayang. Apa yang akan terjadi bila segalanya terbongkar???


Ini adalah serba sedikit jalan cerita dan persoalan-persoalan yang aku ketengahkan untuk para pembaca. Kalau nak tahu setiap jawapan persoalan tersebut perlu dapatkan segera Novel ini. Secara keseluruhannya novel ni memang best kerana jalan cerita yang menarik dan lain dari yang lain.


Selain itu ada babak-babak lucu Boboy yang autistik yang banyak menguji kesabaran Lia. Sangat menarik ;)


Kesimpulannya dari 5 Bintang aku bagi 4 Bintang. ;)





Tuesday, September 11, 2012

BLOGGER PENCEN YANG HANGINNN





Assalamualaikum....


Boleh kata tahun ni, tahun yang paling kurang aku update blog... (macam dah bertahun-tahun plak ada blog padahai........) Rasa macam blogger pencen pon ada...(Ingat ayam pencen ja ka ada?? Blogger pencen pon boleh).


Senang ceta, sibuk. Tau saja la bidang kerja aku macam mana kan kadang-kadang tertekan juga la tambah banyak keja pula sekarang ni. Dah tugas. Memang tak boleh merungut bab kerja ni.


Cuma baru-baru ni ada budak baru pindah sewa bilik dalam rumah aku. Rumah aku rumah flat, beza keluasan bilik tu tak la banyak beza sangat. Aku yang cari rumah dan tuan rumah dah serah rumah sewa untuk aku jaga. Dia sewakan RM 600 termasuk mesin basuh dan peti ais serta dapur.


Tuan rumah cakap ikut aku la nak atur macam mana cuma dia sewakan RM600. Kalau ikutkan hati aku boleh ja nak letak harga sewa bilik mahal dan boleh cover sewa aku sama tapi aku tak la kejam sangat nak buat macam tu. Aku decide sewa sama rata RM200 cuma yang berbeza saiz bilik dan of course la aku ambil bilik yang paling besar sebab aku yang cari rumah tu.


Budak ni baru jer masuk. Tapi dah complain macam-macam. Siap ajar aku lagi rate sewa yang sepatutnya dan buat aku hangin dia cakap kalau aku ni berperikemanusiaan mesti aku sewakan bilik ikut rate harga yang dia bagitau tu.


Berperikemanusiaan hotak hang! Time tu aku dah melenting dah last sekali aku cakap kalau tak puas hati pergi cari rumah lain, aku bagi tempoh sampai hujung bulan ni! Lepas tu dia boleh cakap dia tak kata pon tak puas hati.

Dah cakap aku ni tak berperikemanusiaan la apa la macam aku ni dah bunuh orang pulak. Siap mengajar aku lagi. Pertikai harga sewa rumah. Ingat aku ni budak-budak ka?? Nak mengajar aku plak. Bila aku suruh pindah boleh plak cakap bukan dia tak puas hati. Tahu plak takut. Cakap berbelit.


Dah awal-awal hari tu dah cakap sewa rumah macam mana kalau tak nak tak payah duduk. Bila dah duduk banyak songeh plak. Dah la baru masuk banyak plak cekadak! Pergi cari rumah lain la. Hanginn ja aku.....


Sekarang ni tunggu masa ja. Hujung bulan ni kalau dia tak nak pindah agak-agak ada barang nak kena lempar dari tingkat 15 tak??




Sunday, September 9, 2012

"KALAU NAK BUAT BENDA BAIK MEMANG BANYAK DUGAAN TAPI KALAU NAK BUAT BENDA JAHAT...."





"
Kalau nak buat benda baik memang banyak dugaan...tapi kalau nak buat benda jahat tu cepat ja dia jadi..kita nak buat benda baik, insyaallah Allah akan permudahkan...yang penting kita kena la kuat, kalau kita sama-sama kuat insyaallah kita boleh hadapi semua ni" kata En TTM pada aku....


Memang banyak dugaan dan tekanan. Tekanan tu datang dari orang sekeliling yang asyik bertanya pasal soal jodoh dan soal perkahwinan. Soal kahwin ni bukan perkara kecik. Banyak benda nak kena amik kira terutamanya soal perbelanjaan.


Selalu orang cakap bersederhana sudah la.. Tapi yang cakap tu pon tak kahwin lagi.... Nak nasihat orang kemain lagi. Bagi yang dah kahwin diorang akan cakap walaupun sederhana banyak juga yang habis nanti. Diorang ada pengalaman diorang tahu la. Yang tak ada pengalaman ni plak yang lebih-lebih.


Alhamdullillah la aku berjumpa dengan lelaki yang matang. Bila membabitkan soal ini, dia banyak memberi nasihat pada aku. Memang aku akui ada situasi tertentu akan memberi tekanan pada kami tapi selalunya kami akan berbincang mengenai ini.


Kadang-kadang family ok ja, yang kalut lebih orang yang langsung tak ada kena mengena. Itu yang buat kita rasa nak marah kadang-kadang.


Orang asyik bertanya bila lagi...bila lagi...aku ni perempuan soal macam ni bukan ditangan aku. Macam tu juga situasi yang En TTM alami. Selalu dia jawab "kad dah lama tempah, siap bila tak tau lagi... ampa tunggu ja la kad..." ayat tu akan buat kawan-kawan dia terdiam dan tak tanya lagi.


Benda macam ni tak elok kita nak persoalkan. Jodoh ni kalau dah sampai masa akan jadi. Kita pon jangan la selalu sangat nak bertanya dekat orang lain bila nak kahwin. Sebab semua tu Allah dah tentu dah bila...cuma kita ja yang tak tahu, apa yang boleh kita buat berusaha,



NOTACIKGADIS: Jangan tanya aku bila tapi tolong doakan segalanya dipermudahkan.





Tuesday, September 4, 2012

RAYA CARA KAMI


Assalamualaikum...

Last aku update mengenai raya adalah dalam entry Tragedi Raya #1


Seterusnya time berjimba bersama adik-adik dan sepupu sepapat + anak buah. Lokasi yang dipilih adalah sawah padi. Kalau orang utara ni panggil bendang ja.


Ampa tengok tak ombak rindu?? Latar belakang sawah padi dan gunung tu? Lokasi tu kat kampung aku la kat Yan, Kedah. Belakang tu Gunung Jerai.


Kononnya nak pergi kat sana la. Tapi kena masuk dalam lagi. Tapi kami pilih lokasi yang kat luar ni..janji nampak juga sawah padi dan gunung jerai ;)


Layan kan saja gambar kami ni





Pose gaya comel =)





Nak terbang la kekononnya...




Sweet jer kan?? =)


Bukan senang nak berkumpul ramai-ramai macam ni. Bila dah ada peluang ini sajalah aktiviti yang kami boleh buat.


Lain kali boleh buat video gangnam style plak keh3...







Sunday, August 26, 2012

KENANGAN TAK MUNGKIN MENJADI SEJARAH




Semasa aku start menulis entry ini jam menunjukkan 4.33 am. Perkara yang berlaku sebentar tadi membuatkan diri susah untuk tidur.


Bila disebut pasal kenangan sudah semestinya ia sesuatu memori yang tak mungkin kita lupakan. Malah tak pernah sikit pon aku melupakan kenangan itu biarpun aku menafikannya. Kenangan tak mungkin akan menjadi sejarah. Maafkan aku kerana berkata begitu.


Kau dan aku sama-sama tahu mengenai hakikat itu. Tapi aku, aku terpaksa berkata begitu.. Maafkan aku =,( Akan ku simpan kenangan itu dalam hati aku kerana tempatnya memang disitu. Masih ada ruang yang aku khaskan untuk kamu disitu.


Inilah keputusan yang terbaik untuk aku dan kamu. Mungkin pelbagai anggapan yang kamu lemparkan pada aku. Tapi percayalah ini yang terbaik untuk kita.








Saturday, August 25, 2012

DELETE




Assalamualaikum...


Okeh ada entry yang telah di delete. Entry segmen untuk bride to be tu.. Disebabkan kekangan masa untuk update blog dan promote segmen tu, kira cancel jer la...


Macam tak adil plak... Kalau buat segmen opkos la perlukan masa untuk selalu promote, blogwalking dan update blog. Tapi disebabkan kekangan masa aku tak dapat buat semua tu.. bak kata Yuna..ini tidak adil tidak adil bagiku....


Kalau nak kata update tu boleh kira sangat berapa kali aku update blog dalam sebulan. Ketiadaan internet dan ketidakupayaan untuk menaip entry atau lebih senang tiada ruang dan peluang.


Sekian...







TRAGEDI RAYA #1


Assalamualaikum....


Perghhh.... lama tak update blog... Mood raya katakan.... hew..hew.... hew... Tapi mood raya aku telah dicemari disebabkan kena masuk kerja awal di kala orang lain masih lagi enak berbantalkan lemang, bermandikan ketupat....ohmaienglish....


Boleh kata masih ramai lagi yang sedang bersenang-lenang dengan cuti panjang yang diambil dan ramai lagi yang belum update pasal raya kan? Meh aku update dulu pasal raya kali ini.


Tahun ni geng-geng pecah yang dianggotai oleh sepupu sepapat aku yang duduk kat KL ni semua balik kampung. Boleh dikatakan meriah la raya kali ini.


Tapi ada plak tragedi di pagi raya yang berlaku. Bukan tragedi oktober tapi tragedi air tak ada. Hoho... Letih sangat agaknya bila pukul 3 pagi baru boleh tidur pagi tu aku terbangun lewat. Hamik hang ayaq tak ada. Semua sepupu aku dah siap mandi dah.


Nak tak nak terpaksa drive keta pergi rumah kat dusun walid aku. Ajak habis sapa-sapa yang tak mandi lagi tu maksu, makchaq, sepupu semua ikut sekali. Dengan muka sememeh drive keta sambil cover line sebab ramai dah yang otw pergi sembahyang raya.


Misi akhirnya berjaya. Tapi dengan baju raya belum iron lagi memang tak sempat la nak pegi sembahyang raya... Ohmai.....


Ok la malas dah nak cerita tengok gambar sudahh... =)



Dari kiri: No 5, no 3, umi, no 6, no 1 dan no 2

(saja malas nak tulis nama, tulis anak keberapa pon jadi la =P)



dari kiri: akak comel, bangah, umi, adik, ijat, apit



My hero


Tahun ni tak ada gambar family sebab tu bersepah jer gambar. Ada yang ada dan tak ada. Nak buat macam mana pakat tak sporting...Kelam kabut nak p beraya umah orang. kecewa T_T



Dan yang terakhir...


Nak tahu cerita lanjut?? Next entry ok....Nanti tak ada idea plak nak tulis banyak-banyak hehe...




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi