Monday, March 19, 2012

BESAR DIRI




Aku tak paham sebenarnya. Tak paham dengan perangai manusia yang suka besar diri. Cakap tak nak jatuh. Konon diri tu yang paling bagus, konon diri tu la paling hebat antara semua tapi sebenarnya?? Habuk pon tarak.


Tapi orang yang macam ni selalunya tak lama. Tembelang dia kejap jer pecah. Dan tak boleh blah skali dia sendiri yang kantoikan diri sendiri tanpa dia sedar. Kesian kan??


Kesian sebab konon nak buktikan diri tu hebat, lebih pada orang lain tapi akhirnya diri sendiri membuktikan dia sebenarnya tak mampu pon.


Sama juga la dengan orang yang bermegah-megah dengan harta kekayaan. Betul ke dia kaya?? Kalau betul mungkin tu rezeki dia tapi adakah itu tiket untuk bermegah? Lagi kesian sanggup berhutang dengan orang lain nak tunjukkan yang diri tu mampu memiliki barang-barang berjenama, kononnya.


Masa zaman di Universiti dulu dah banyak kawan-kawan yang macam ni. Bila berkawan dengan anak-anak orang berada padahal diri tu sedang-sedang saja disebabkan nak sama tinggi dan kononnya layak berkawan dengan diorang sanggup berhutang untuk hang out sama-sama, makan di tempat-tempat yang ada classs....


Bagi aku, ukur la baju diri badan sendiri. Kalau mampu buat cara mampu, kalau tak, tak payah nak lebih-lebih sangat. Jangan nak bermegah-megah dengan kemewahan padahal hang terpaksa hutang orang sebab nak tunjuk yang hang ni orang berada.


Ada paham???




11 comments:

  1. sm selalu jumpa org macam nie..cakap bukan main tapi realitinya hanya bermegah dengan duit dari pinjaman org..

    dari hidup macam tu buat apakn..kalau selalu jew di hantui dengan hutang kadang2 diri sendiri yg jd tak tentu hala..^^

    ReplyDelete
  2. -angguk2-

    ayt kami selalunya
    -kalau kau rasa kau besar, ada orang lain yang lagi besar lagi dari kau-

    ReplyDelete
  3. kita sepatutnya sentiasa rendah diri

    ReplyDelete
  4. ramai je org yg suka besar diri ni kan anyss..kat mana2 je ade..kesian dgn org yg macam ni..takde jati diri..

    ReplyDelete
  5. @Phat

    orang yang rendah diri tak semestinya dia rendah kan ;P

    ReplyDelete
  6. btoi tu.. xperlu nak belagak2.. jadi ja dri sndri seadanya..huhu

    ReplyDelete
  7. huhh.. CK slalu jumpa org cm gini.
    mls nk ckp bnyak..doakn je la harap die brubh, dan CK tak jadi mcm nie.
    btw, tak updet pasal gath ke?? kui3.. :D

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi