Thursday, April 5, 2012

KEBENARAN MEMANG MENYAKITKAN KER?





"Cik, betul ker kadang-kadang kebenaran itu menyakitkan??" Tanya seorang klien kepada aku.


"Yup, kadang-kadang kebenaran itu memang menyakitkan tapi itulah kenyataan yang kita kena terima", jawab ku.


"Jadi tak semua perkara la kita boleh jujur yer?" soalnya lagi.


"Jujur biar bertempat, dan jujur juga perlu sesuai dengan situasi dan keadaan. Jujur tapi jangan sampai terlalu jujur, tu dah jadi lurus bendul dah tu..."


Tersenyum dia mendengar jawapan ku sambil mengangguk-anggukkan kepala.


Untuk deal dengan penagih bukan perkara mudah. Banyak perkara yang kita perlu ambil kira dan paling penting sekali adalah kena kuat dari segi mental. Sebab kadang-kadang akan ada masa kita akan rasa stress tapi itulah cabaran yang harus aku tempuhi.


Seronok sebenarnya bila dapat kenal diorang dengan lebih dekat. Sedikit sebanyak menghakis tanggapan kita mengenai diri penagih itu. Apa yang aku tahu setiap orang berhak mendapat peluang untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik.

=)



12 comments:

  1. kebenaran mmg menyakitkan. tapi yg sakit itu lah ubat. :D

    ReplyDelete
  2. sebenarnya bila kita jadi kekuatan orang lain akan ajar diri kita jadi kuat... :)

    ReplyDelete
  3. beri peluang utk baiki diri.. :)

    ReplyDelete
  4. cik gadis ni seorang counselor ke?

    ReplyDelete
  5. yes. menyakitkan kdg2 sampai nak keluar air mata ni =.=

    tapi dgn kebenaran tu jgk kite dpt ubah dr yg buruk kpd yg baik :)

    ReplyDelete
  6. betul.. xsalah nk jujur tapi biar bertempat..>,<

    ReplyDelete
  7. yup . kebenaran memang menyakitkan . kadang2 , sukar untuk kita ungkapkan sebuah kebenaran kan ?

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi