Thursday, May 10, 2012

DAYUSNYA LELAKI BILA.....

Gambar Hiasan



"Kau pernah pukul perempuan?? Memang kau dayus."


Selalu lelaki yang suka pukul perempuan sering dikatakan sebagai dayus. Tapi tahukah kita apa maksud dayus sebenarnya?? Disini aku kongsikan apa yang sebenarnya dayus itu yang aku petik dari SINI


Dayusnya lelaki apabila:


1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber'dating' dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa 'spoting' yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.



Adakah kita tergolong dalam kalangan ini?? Bagi isteri dan anak-anak perempuan mari kita elakkan suami dan juga bapa kita tergolong dalam golongan DAYUS.


Semoga kita berusaha untuk menjadi insan yang lebih baik.







6 comments:

  1. haish mcm2 versi lah depa ni =.=
    makin ramai jejantan dayus sekarang. ini serius. huu~

    ReplyDelete
  2. jangan sesekali harapkan ayah/suami/abang yang pantau keadaan kita sebaliknya kita sendiri yg kena jaga semua tue dengan sempurna, kita yg perlu pimpin diorang masuk syurga bukan kita yg tolak diorg masuk neraka kan..

    *muhasabah diri kan :)*

    ReplyDelete
  3. errr...mcm mn nak buat ni..

    muhasabah diri..

    ReplyDelete
  4. zaman sekarang ni, kena pandai bawak diri. kena ada komitmen dgn status. keperibadian pasangan tu kan ke bukti keberkesanan tanggungjawab psgn jugak..

    * lelaki yg waras selalunya bersebab bila dia marah. yg tak waras je yg naik angin tak tentu sebab. )

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi