Monday, July 30, 2012

CUSTOMER ALWAYS RIGHT?? RELEVAN LAGIKAH


Hari ni terpanggil nak berkongsi pengalaman aku kerja sebagai cashier. Ini kisah customer yang aku agak memang agak kurang ajar. Bila dikatakan customer always right yang menjadi cogan kata setiap mereka yang terlibat dengan bidang pemasaran atau perniagaan apakah yang berada di fikiran kita?


Customer always right? Pelanggan sentiasa betul? Setujukah? Kalau kita sebagai pelanggan memang kita akan setuju tapi kalau kita berada pada tempat sebaliknya adakah kita akan setuju?


Bila dengar kisah kawan-kawan lain yang pernah kena lempar barang oleh customer dekat muka adakah customer always right itu masih boleh diguna pakai?? Setakat lempar duit itu selalu. Malah dah berkali-kali aku kena. Adakah maknanya mereka ada duit nak tunjuk yang diorang mampu beli sampai lempar duit ketika hendak membayar??


Sedangkan kami diajar untuk memberi baki duit dengan kedua-dua belah tangan kami. Adakah kami perlu dilayan begitu?? Kami diajar untuk menghormati pelanggan adakah pelanggan tidak perlu menghormati kami??


Baru-baru ni ada sorang makcik ni nak bayar dia letak jer duit bersepah-sepah dekat sebelah kaunter yang mana tempat kami letak barang bila diorang dah selesai bayar. Padahal aku dah tadah tangan untuk amik duit. Disebabkan tak dapat menahan rasa aku kaut semua duit yang dia letak tu sambil betul-betulkan duit yang telah dironyok dengan ucapan terima kasih sambil tersenyum.


Harap dengan cara itu membuatkan dia sedar supaya tidak memperlakukan begitu lagi. Macam-macam kerenah customer yang kita akan jumpa.


Kadang-kadang bila terlampau ramai orang kita akan stress sebab tiada langsung masa rehat terutamanya bila bekerja di bahagian market. Cara aku adalah ajak customer berbual, kalau dia banyak beli ikan, ayam aku akan tanya nak masak apa hari ni. Sampaikan ada yang berikan aku resepi hehehe.....



Gambar Hiasan. Nak Resepi? KLIK SINI


Penat memang penat tapi aku belajar banyak perkara. Aku gembira sebab aku belajar banyak ilmu kehidupan dan cara nak berdepan dengan manusia yang pelbagai ragam ini. Biarpun keja cashier ni hanya untuk sementara sebelum kontrak kerja aku sebelum ni disambung tapi aku gembira dengan kerja ini.


Cuma bila anda terbaca entry ini, aku harap anda jadilah seorang pelanggan yang baik. Kita tetap manusia yang sama biarpun berlainan pangkat dan darjat. Mati tetap masuk kubur ye dak?


Tepuk dada tanya hati.. Senyum Mau Maneh =) Kalau nak lagi maneh boleh KLIK SINI


NOTACIKGADIS: Lepas gian menulis. Boleh tahan panjang juga kan?




6 comments:

  1. cashier diajar tuk beri kedua-dua belah tangan, utuk hormat pelanggan. tapi seseorang yg jadi pelanggan tu x diajar.. that y jd kurang ajar.. ce ajar mereka pula..

    *sy xsblah mana2.. kalau sy jd cashier sy pun hangin dgn pelanggan yang buat mcam2..:)

    ReplyDelete
  2. sy ada pngalaman gak jd cashier kt giant mase lepas spm ..
    smpai bergaduh ngn customer.. hari tu hari ahad.. then dia nak cepat ..
    beli brg satu je pon ! pastu bising2 kat belakang .. customer len pn ckp xreti nak sabar ke.. pastu sy pn trus ckp ngn die..

    "abg nk cpt buka counter sendiri la"

    tiba2 die naik angin ... pastu membebel.. sorg2 .. die bg duit pn cmpak ..

    sy amek duit die buka mesin tu smbil hempas scan bascode tu .. pastu dia xpuas hati maki2 lg..

    time da settle jual beli tu.. sy sound dia lg, time kasih ea encik nan klw nak beli brg bwk cashier sendiri ..

    pastu dia xpuas hati lg.. dtg kt counter smbil ckp.. mana bos awk.. mana bos awk !

    time tula leader dtg slow talk slow talk ..

    time tu jugak customer len backup sy .. kata bkn slh sy.. customer tu yg xreti sabar...

    hehe.. mcm2 hal .. pngalaman berkje wlwpn sementara tp tu la yg dikenang ..

    ReplyDelete
  3. setahun lebih kami jadi cashier.. setahun lebih tue ajar kami jadi penyabar dan jugak ajar kami smpi jadi xde perasaan :)

    ReplyDelete
  4. ya customer memang banyak kerenah..
    ikut la cara saya..customer yg banyak songeh memang saya tak layan..haha..bapak kejam

    ReplyDelete
  5. ala itulah hidup

    kite kuli org bos

    die bgi duit kite dapat untung

    sume tu da jdi lumrah alam

    ReplyDelete
  6. kekedang karenah customer pun satu hal.

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi