Monday, September 17, 2012

REVIEW: SUAMIKU TAK ROMANTIK TAPI AUTISTIK

Harga RM 30


Novel ni dah lama aku beli cuma baru nak review. Harap dapat membantu ampa yang masih tercari-cari novel apa yang akan menjadi salah satu koleksi ampa plak ;)


Sebelum tu jom baca dulu sinopsis yang ada di belakang buku ini.


Sinopsis

NURA ALIA seorang gadis periang yang telah jatuh cinta dengan Syed Azmi, seorang anak Datuk yang kaya dan handsome! Walaupun dia tahu Syed Azmi seorang womaniser, Nura Alia yakin bahawa lelaki itu pasti akan meninggalkan gelaran itu demi cinta mereka bersama.

Akhirnya, dari cinta ia berubah benci! Syed Azmi juga hampir-hampir meragut kesucian Nura Alia. Nura Alia menyimpan dendam kesumat pada lelaki itu.

“Aku bencikan kau, Syed Azmi! Kau memang lelaki tak guna!” -NURA ALIA

Demi menjalankan rancangan membalas dendamnya, Nura Alia akhirnya nekad untuk menjadi babysitter kepada abang Syed Azmi yang autistik, Syed Azwan a.k.a Boboy, budak tak cukup seringgit yang sengal! Dalam terpaksa dia rela melayan setiap kerenah Boboy.

“Boboy! Boboy memang suka menyusahkan akak, kan?! Eee… geramnya aku!” -NURA ALIA

Selama tujuh tahun, BOBOY hidup di dalam dunianya sendiri. Dunia kanak-kanak autistik yang sengaja diciptakannya demi menyembunyikan sejarah silam. Sejarah silam yang membuatkan dia menyimpan rasa bersalah sehingga ke hari ini.

Namun, semuanya itu berubah apabila Nura Alia hadir dalam dunianya. Hati Boboy berdegup lagi. Dalam diam, dia menyayangi si babysitternya itu.

“Kita minta maaf sebab selalu menyusahkan kakak. Kita sayangkan kakak!” BOBOY

Tapi, tiada siapa yang dapat menghalang suratan takdir. Nura Alia dan Boboy akhirnya bersatu dalam sebuah ikatan. Pada saat cinta semakin bersemi, muncul pelbagai halangan yang menggugat rasa cinta yang baru hadir itu. Masing-masing masih menyimpan banyak rahsia. Rahsia yang mampu mengundang rasa kecewa dan duka dalam hati mereka berdua.

Rahsia siapakah yang bakal terbongkar dahulu? Apakah nasib ‘cinta’ yang baru bersemi dalam hati mereka itu? Adakah dari cinta sekali lagi ia akan berubah menjadi benci?

“Maafkan abang, sayang. Selama ni abang dah tipu Lia. Abang sebenarnya bukan Boboy yang autistik. Abang masih Syed Azwan yang normal. Abang…” -SYED AZWAN


...........................................................................................................




Dari segi jalan cerita sangat menarik. Demi nak balas dendam pada mulanya tanpa sedar dendam tu menjerat diri Lia sendiri apabila terpaksa berkahwin dengan Boboy aka Syed Azwan yang ada penyakit autistik. Persoalannya macama mana dia boleh berkahwin dengan Boboy sedangkan dia autistik?? Sanggup ke Lia terima suami yang autistik??


Bagi Boboy pula terlampau banyak rahsia yang disimpan daripada keluarga dan isterinya Lia. Dia normal tapi berpura menjadi autistik. Mengapa dia sanggup berpura menjadi autistik sedangkan dia normal?? Apakah sebab yang membuatkan Boboy aka Syed Azwan sanggup melepaskan segalanya dan menjadi autistik??? Sampai bila dia harus merahsiakan perkara itu sedangkan dirinya mencintai isterinya Lia? Adakah Lia dan keluarganya boleh menerima kebenarannya???


Syed Azmi muncul dan menambahkan lagi ketegangan apabila segalanya terbongkar apakah situasi ini boleh diterima oleh ibu bapa Syed Azmi dan Syed Azwan? Lia tersepit antara dendam dan kasih sayang. Apa yang akan terjadi bila segalanya terbongkar???


Ini adalah serba sedikit jalan cerita dan persoalan-persoalan yang aku ketengahkan untuk para pembaca. Kalau nak tahu setiap jawapan persoalan tersebut perlu dapatkan segera Novel ini. Secara keseluruhannya novel ni memang best kerana jalan cerita yang menarik dan lain dari yang lain.


Selain itu ada babak-babak lucu Boboy yang autistik yang banyak menguji kesabaran Lia. Sangat menarik ;)


Kesimpulannya dari 5 Bintang aku bagi 4 Bintang. ;)





4 comments:

  1. best jugak cite ni kan

    siyes lia tu baik sngt

    ReplyDelete
  2. pehh baca sinopsis pun dah macam fenin fenin . hahaha thanks akak , mcm nak beli je >.<

    ReplyDelete
  3. jln cite mcm best tp mcm ada filem yg autistik nie kan.. yg sam berlakon tue

    ReplyDelete
  4. iffah: yup..sanggup berkorban ;)


    aliff: hehe sama-sama...


    kiera: a;ah ada filem macam tu..tapi jalan ceritanya tak sama

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi