Sunday, October 7, 2012

NOVEL REVIEW: PROJEK MEMIKAT SUAMI



HARGA
Semenanjung : RM21.00
Sabah/Sarawak : RM24.00

SINOPSIS:


NAWWAL HUSNA, baru sehari pulang ke tanah air selepas tamat pengajian, dia dikejutkan dengan berita peminangannya. Demi ummi dan babah, Husna bersetuju dengan permintaan itu meskipun dia tahu sangat sukar untuk bersama dengan lelaki yang memang tak sukakan dia.

“Jangan menyesal, little girl. Awak ingat taktik awak tu bagus sangat? Awak nak sangat kahwin dengan saya? Okey, saya akan bagi tahu mama yang saya setuju. Cik Nawwal Husna, awak akan jadi isteri saya. Awak ingat awak dah menang? I promise you, for every day of our married life, you will regret what you have done today.” – Zahrain Alimin

Hidup berumah tangga dilayari berbekalkan nasihat dan petua dari kakak-kakaknya,yang lebih dikenali sebagai Master-ji dan Side-kick.

“Buat apa kalau Puan Sri berkenan, tapi tuan punya badan tidak!” – Nawwal Husna

“Una tak pernah terfikir ke, kalau Puan Sri boleh berkenan kat Una, kenapa Una tak buat anaknya pun berkenan kat Una?” - Najla

Berjayakah Nawwal Husna memikat suaminya si mamat ketul ais beku, Zahrain Alimin? Bolehkah ketul ais beku ini dicairkan?

“Sayang... Abang tak tahu bila abang jatuh cinta dengan sayang, sebab abang sibuk sangat hendak membenci sayang. Benci, benci, benci, tup-tup, in love. Bila jatuhnya pun abang tak tahu,” - Zahrain Alimin

Apabila mereka sudah menemui cinta itu, wujud pula penghalang dek rasa cemburu dan fitnah. Berjayakah mereka mempertahankan rasa cinta yang baru hendak bercambah? Ikuti cabaran dan usaha Nawwal Husna untuk membina rumah tangga bahagia!



.............................................................................


Secara keseluruhan, novel ni menarik dan sangat sesuai untuk pasangan suami isteri atau pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga. Tajuk pon projek memikat suami memang banyak tips yang dapat membantu pasangan suami isteri. 

Dari segi penceritaan, ia mengajar kita supaya tidak mudah berputus asa terutamanya dalam memikat hati suami. Apa pon dugaan yang melanda, sabar dan usaha adalah kunci kepada kebahagiaan. Selain itu, taat pada ibu bapa dan doa ibu bapa adalah ubat yang paling mujarab sekali.

Tapi bagi aku, novel ini memang tak sesuai bagi mereka yang berumur bawah 18tahun sebab ada unsur-unsur yang 18sx ke atas. Mungkin tidak terlalu ketara, tetapi banyak plak babak-babak 18sx tertentu yang diselitkan.

Secara keseluruhannya, novel ni tidak sesuai untuk semua peringat umur tetapi bagi pasangan suami isteri novel ni ibarat bonus kepada mereka kerana banyak tips untuk menyerikan rumah tangga.


Untuk novel ni aku bagi 3/5 bintang.




6 comments:

  1. ohhh maknanya sesuai utk kami la? lalalallala

    ReplyDelete
  2. takut pulak nak membacanya hahahaha

    ReplyDelete
  3. baru habis baca smlm.. mmg tak seswai utk bwh 18, utk 18sx saje dan yg akan kawen & dah kawen. :P

    ReplyDelete
  4. Belum kahwin lagi. Tapi, nak baca. Hehehehhe xD Novel tu nampak menarik.

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi