Monday, June 23, 2014

APA ITU UTI @ KENCING KOTOR?



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Siapa pernah kena UTI atau istilah yang senang paham kencing kotor. Selalunya setiap perempuan akan kena sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Selalunya juga wanita yang hamil dan baru berkahwin akan selalu kena.

Aku dah sebulan kena UTI. Memang seksa sakitnya sebab kena bahagian pinggang. Doktor suspek batu. Aku dah buat x-ray semua so 25hb ni tunggu appointment dengan doktor plak kat HKL. Dengar macam alah..Kencing kotor ja pon..Tapi sakitnya Allah saja yang tahu. Memang sakit sangat-sangat dekat bahagian pinggang. Aku kena sampai menggigil tahan sakit. Lepas tu muntah-muntah. 

Suami plak duduk jauh... Tak ada sapa nak tolong tengokkan =,( Jadi terpaksa bertabah. Semalam kena memang aku tak dapat tidur sampai ke pagi. Sakit sangat-sangat. =( Mungkin ni dugaan yang perlu dihadapi bila PJJ ni, sakit sorang-sorang.

Ni sikit maklumat tentang apa itu UTI.

............................................................................................


Apa itu UTI?

Jangkitan saluran kencing (Urinary Tract Infection - UTI) berlaku apabila sistem perkumuhan tersebut dijangkiti bakteria. UTI biasa berlaku kepada wanita berumur di antara 20 hingga 50 tahun. Lebih kurang 50% daripada wanita akan mengalami UTI sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Cystisis, sejenis jangkitan pada saluran kencing, adalah UTI biasa yang kerap dihidapi wanita hamil.

Jika dibiar tanpa dirawat, UTI boleh menjadi agak sakit dan mungkin berbahaya kerana jangkitan boleh merebak ke atas dan sampai ke buah pinggang. Jika jangkitan buah pinggang dibiarkan tanpa rawatan semasa hamil, ia boleh menjejaskan kesihatan anda dan boleh menyebabkan bayi dilahirkan dengan berat badan yang ringan atau pun pramatang.

Perubahan-perubahan pada badan anda sepanjang tempoh kehamilan membuatkan anda lebih terdedah kepada UTI. Hormon progesteron mengendurkan otot-otot ureter iaitu tiub yang menghubungkan buah pinggang ke pundi kencing. Ia memperlahankan aliran air kencing dari buah pinggang pada pundi kencing. Uterus anda yang semakin membesar juga mengalami kesan yang sama. Ia memberi peluang yang sesuai untuk bakteria kerana ia mempunyai masa yang lebih lama untuk membiak sebelum dialirkan keluar. 

Simpton-simpton UTI termasuklah:
  • sakit atau rasa pedih ketika membuang air kecil
  • sakit di bahagian pelvis, bahagian bawah abdomen, bahagian bawah belakang anda atau di bahagian sisi badan (kebiasaannya hanya sebelah)
  • kencing tidak lawas
  • menggeletar
  • kenaikan suhu badan
  • rasa sejuk dan panas berselang seli
  • loya dan muntah
  • kerap ke tandas
  • tidak dapat mengawal kencing
  • air kencing berwarna keruh, berdarah atau berbau
  • perubahan kuantiti air kencing (berkurangan atau berlebihan)
  • sakit ketika bersetubuh
Tanda-tanda bahawa jangkitan telah merebak ke buah pinggang termasuk suhu badan yang tinggi dan sakit yang berlarutan pada salah satu atau kedua-dua buah pinggang anda.


Saya sering terdedah kepada jangkitan saluran kencing. Apakah yang akan berlaku jika saya dijangkiti semasa hamil?

UTI boleh dirawat dengan selamatnya dengan pengambilan antibiotik semasa hamil. Anda mungkin perlu menjalani siri rawatan selama tiga hingga tujuh hari. Beritahulah doktor anda sebaik sahaja anda menyedari apa-apa simpton kerana UTI yang tidak dirawat boleh menyebabkan jangkitan buah pinggang, yang boleh mengakibatkan kelahiran pramatang.


Apakah yang boleh saya lakukan bagi mengelak jangkitan?

Ambillah langkah berjaga-jaga berikut bagi mengurangkan risiko mendapat UTI:
  • Selepas ke tandas, lap dari hadapan ke belakang untuk menghalang bakteria daripada saluran belakang merebak ke hadapan.
  • Bersihkan faraj anda dengan teliti setiap hari, tetapi elakkan penggunaan sabun yang kuat, douch, krim antiseptik dan produk pembersih wanita yang boleh membunuh bakteria baik dan merengsakan saluran kencing yang sensitif.
  • Kosongkan sepenuhnya pundi kencing anda apabila ke tandas.
  • Segeralah bersihkan diri sebaik sahaja selesai bersama suami.
  • Elakkan mandi terlalu lama atau terlalu kerap.
  • Pakailah pakaian dalam yang diperbuat daripada kain kapas dan elakkan seluar yang ketat.
  • Tukar pakaian dalam dan seluar ketat setiap hari.
  • Rawatlah sembelit dengan segera kerana ia meningkatkan risiko mendapat UTI.
  • Minum banyak cecair terutamanya air kosong.
  • Minumlah jus kranberi jika anda kerap menghidap UTI. Jus kranberi boleh menurunkan paras bakteria di dalam saluran kencing dan mencegah pembentukan bakteria baru, jadi ia membantu menghalang jangkitan kecil. Jangan minum jus kranberi jika anda mengambil warfarin (ubat cair darah)

Info semua dari sini: 
http://www.babycenter.com.my/a25006841/jangkitan-saluran-kencing#ixzz35PuB2900

5 comments:

  1. suka ka tak suka ka mmg air masak tu kena minum banyak2 walaupn kita rasa tak lalu nk trmuntah tp tu la antara salah satu penawarnya......

    ReplyDelete
  2. Petua hilangkan kencing kotor ni setahu saya minum air barli...

    ReplyDelete
  3. peranh kena..sakitnya mmg azab..tak boleh tido..tak boleh duduk..rasa nak buang air kecil tp bila ke toilet..tak keluar..sakit,pedih...amik ubat yg cecair tu kat farmasi...berkesan..


    salam kenal & akak follow sini

    ReplyDelete
  4. Cik mah 2 kali kena masa pregnant dulu tu..mmg skait n sampai kena masuk wad...

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi