Friday, August 29, 2014

8 BULAN ~ PERKAHWINAN JARAK JAUH (PJJ)

Assalamualaikum

Bila aku tengok kalender ada macam perasaan "Ha? Dah 8 bulan kawen?" gitewww tak sedar dah 8 bulan kawen sebab rasa macam baru sangat ja kawen. Apatah lagi bila PJJ ni lagi la tak rasa. Bila kita cakap soal PJJ, aku rasa ramai yang hadapi situasi ni kan? Aku pon banyak kali juga tulis entry pasal ni.

Tapi lepas 8 bulan, aku rasa macam dah biasa dah. Tak ada la rasa macam nak menangis ka sedih-sedih sangat ka tak ada. Sebab apa bila kita tak terlalu fikirkannya ia akan jadi biasa pada kita. Dan aku dah cuba cabar diri tak balik kampung selama sebulan, setakat ni ok saja. Kalau lebih dari sebulan tu tak boleh la nak buat kesian kat laki #ehhh =P





Bila duduk jauh ni paling penting sekali KEPERCAYAAN. Kalo tak ada kepercayaan akan timbulkan masalah di kemudian hari. Bila duduk jauh kita tak tau apa pasangan kita buat, betul ke dia kesana ke sini ke kuar dengan laki atau perempuan lain??? Mesti ada punya perasaan macamtu.

Macam aku, aku tak ada la fikir macam tu sebab dah tau dah perangai dia jenis macam mana. Kalau yang dok menggatal ka nak ngorat dia ka lagi la dia menjauh. Macam aku dia yang ngorat aku, hehe... bukan senang nak dapat aku so bila dah dapat ni kena la jaga elok-elok. Kadang-kadang saja uji dia, dia just cakap ingat senang ka nak kahwin? Kawen haritu pon dah habis banyak tak kan nak p kawen lagi? Ha tau pon. =P

So ampa dah dapat jawapan dia kan? Bagi lelaki, bukan mudah nak bagi komitmen dan mengambil keputusan mendirikan rumah tangga, tapi bila dia dah amik keputusan nak kawen, nak jaga anak dara orang secara tak langsung ada pengorbanan yang kita tak nampak tapi sebenarnya depa dah fikir masak-masak. Jadi jangan selalu asyik nak tuduh dan prasangka buruk dekat suami sebab lama-lama suami pon rimas.

Tapi kalau suami sebelum kawen pon memang boya, dan lepas kawen pon nak buat perangai boya lagi memang patut ampa rasa was-was. Dalam perkahwinan ni umpama pelayaran, kita yang jadi nakhodanya. Kita yang mencorakkan alam perkahwinan kita, suami ka isteri ka dua-dua kena main kan peranan. Sebab kita dah terbiasa hidup bujang bila dah kawen ni terbawa-bawa hidup zaman bujang. Macam tu la aku. Aku sentiasa ingatkan diri yang aku ni isteri orang,. Baik buruk aku, suami aku yang akan dapat tempiasnya. 

Amacam? Boleh jadi tetamu jemputan tajuk Perkahwinan Jarak Jauh tak? Ngeh3... 







4 comments:

  1. semoga brkekalan hingga ke akhir hayat...semoga Allah prmudahkn dok dekat nnti

    ReplyDelete
  2. Dan yang penting jugak kejujuran masing2 ;)))))

    ReplyDelete
  3. PJJ..anggap saja macam tengah bercinta dulu..kan??kalau kita terima,semuanya jadi mudah..tapi kalau dah ada anak susah sikit la..time anak demam la yang susah pun..time lain ok je..eh!komen macam ada pengalaman pulak..hehehe

    ReplyDelete
  4. Aslm..salam perkenalan, saya pun dah pjj hampir 4 tahun, anak pun dah 2..nak buat cmne,nak mencari rezeki untuk keluarga.

    Semoga awak tabah dan dipermudahakan segala urusan. :)

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi