Friday, August 22, 2014

KEK KARAMEL CHOCOLATE (BAKAR)


Assalamualaikum...


2 hari lepas my housemate merangkap roomate aku miss wawa minta aku buat kek. So terfikir nak buat kek karamel macam renyah... Pastu cik wawa kita nak kek chocolate. Tetiba terasa nak gabungkan kek Karamel + Chocolate. Resepi memang sentiasa ada dalam nset aku ni. Cakap jer nak apa semua ada.. Ewahhh =P

Tapi yang musykilnya resepi kek yang ada pada aku adalah jenis kukus tapi aku tak ada periuk kukus, tanya orang tu tanya orang ni, kak shida anwar bagi aku resepi yang jenis bakar tapi last sekali aku fikir tak pa la aku try jer la ikut resepi kukus ni tapi aku tukar bakar bezanya cara masak ja la. Seriau juga kalau tak jadi. 

Semalam lepas Magrib ja mula la misi memasak kek dengan Wawa. Lepas keletung kelentang kat dapur pukul 12 lebih baru siap. Memang lama rupanya nak masak kek ni -__-" 



Dah siap....

Tada.....










RESEPI KEK KARAMEL CHOCOLATE

Bahan Karamel

  • 2 @ 4 sudu besar gula pasir. - Gula dicairkan dalam loyang dan diratakan permukaannya (Gula hangus)
  • 1 cawan susu pekat **
  • 1 cawan susu cair **
  • 3 biji telur **
  • 1 sudu teh esen vanila **
**Dipukul lembut.. (Aku Blender jer) 


BAHAN KEK

Bahan A

  • 1 cawan gula
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan minyak
- Semua Bahan ini dimasak sebentar atas api.

Bahan B
  • 1 1/4 Cawan tepung gandum (Boleh kurangkan menjadi satu cawan)
  • 1 st soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
- Semua bahan diayak sekali


Bahan C
  • 3 Biji telur di blend


CARA-CARA 
  1. Kukus/bakar bahan puding karamel tadi sampai masak. Aku bakar so guna kaedah steam Bake. (amik loyang yang besar sikit, masukkan air panas dan letakkan loyang yg dah dimasak gula hangus tadi dalam loyang yang berisi air panas). Masa bergantung pada oven masing2. Tapi rasanya dlm 45 minit juga kalau tak silap. Suhu aku buat 180'c. 
  2.  Masukkan bahan B dan C ke dalam A. Kacau sampai sebati.
  3. Bila puding karamel dah masak masukkan kesemua bahan tadi kedalam nya dan kukus/bakar kira-kira sejam. Aku bakar, hampir sejam lebih baru masak dengan suhu 160 'c guna api atas bawah. Tapi aku set masa 30 minit-30 minit - 15 minit sambil awasi kek takut hangus dan semua ni bergantung pada oven masing-masing. 
  4. Dah masak, biarkan sejuk seketika. Bila dah sejuk telangkupkan ke dalam bekas lain yang rata dan cepat-cepat lapkan lebihan air gula karamel tu kalau ada. 

Oven aku cepat panas sebab tu suhu tak berani tinggi sangat. Kena tunggu lama pon tak apa janji kek tak hangus. Tengok resepi macam senang tapi sebenarnya memang renyah juga nak buat. Sebab tu kalau jual harga memang agak mahal padan la dengan kos tenaga dan masa yang diperlukan untuk buat kek karamel ni.

Selamat mencuba.. Kalau malas, sila order dekat aku. COD Setapak, Wangsa Maju, Gombak, Alor Star & Perlis. 







5 comments:

  1. tk mampu nk belajar buat lg utk masa skrg...mampu trliur ja

    ReplyDelete
  2. wahhh mmg nampak menarik ....
    nanti klu rajin nk pinjam resepi

    ReplyDelete
  3. sedap sgt ek tgk kek uols ni
    menceceh dah ayaq liur kakak kome ni hahaha
    nti nk try buat lah

    ReplyDelete
  4. Tp lagi suka buat dan makan kek ni dri karamel biasa hihihi

    ReplyDelete

TeRiMa KaSiH KeRaNa MeNiNgGaLKaN PeSaNaN =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi