Saturday, December 6, 2014

RESEPI: SAMBAL AYAM


Bangun pagi tetiba tekak teringin nak makan sambal ayam. MIL plak cakap ikut aku la nak masak apa. So decide nak masak sambal ayam. Memang la boleh dikatakan aku ni memang pandai masak sambal, tapi sambal yang aku masak selalu tak kena tekak suami sebab dia ni sangat suka pedas. Aku plak kalau masak suka masak pedas-pedas manis. 

So mula la google resepi. Tak salah kan nak menambah ilmu cuma jangan malu dan malas jer. Jadi resepi yang aku nak kongsikan ini adalah dari Azie Kitchen. Cuma ada la aku ubah sikit ikut barang apa yang ada kat umah. Tapi bila kita masak tengok resepi ni jangan habaq kat mak mentua cover la sikit kan kalau tak jatuh saham hahaha....


Bahan-Bahan

1 ekor Ayam -Lumur dengan garam kunyit dan goreng tapi jangan sampai garing
4 biji bawang saiz besar
7 biji bawang putih
1 inci halia
2 biji bawang besar - hiris
2 batang serai - ketuk
4-5 sudu besar cili kisar (yang ni aku main ikut sukatan sendiri sebab nak bagi pedas)
Sos tomato (sos tak ada so aku letak sos tiram)
Sos Cili
Garam Gula

Cara-Cara

Kisar bawang besar, bawang putih dan halia. Panaskan minyak dan tumis serai serta bahan kisar sehingga wangi. Pastikan jiran boleh bau hahaha... Masukkan cili kisar dan goreng sampai cili betul-betul masak.

Masukkan sedikit air, terpulang nak banyak mana kalau rasa nak berkuah lebihkan sikit. Pastu masuk sos tomato, sos cili, garam dan gula secukup rasa. Tapi kurangkan garam sebab masa kita goreng tadi ayam kita dah rasa masin dah. Masak sampai mendidih dan pekat.

Akhir sekali masukkan bawang yang telah dihiris dan ayam tadi. Gaul rata dan sedia untuk dimakan =P


Ni la rupa sambal ayam aku. Penuh cabai... Memang pedas.. 




Selamat mencuba



REVIEW: WEDDING HANIS & AZRUL

Assalamualaikum...

Mesti tak sabar nak baca kan.. yer la dah hampir setahun kot menanti album gambar ni baru dapat. Pengantin pon dah basi. Tapi tarak hal punya la kan?? Disebabkan rajin terlebih aku update juga dekat blog aku yang dah lama aku tak jengah ni hahaha...




01022014

Hari persandingan Gadis Kampung Separa Bandar dengan Jejaka Kampung eccecece.... Majlis berlangsung di Kem KAMC Yan, Kedah. Bagi aku sangat meriahhh yer la anak sulung kawen kan? Dan ramai juga rakan-rakan aku yang hadir... Paling ramai rakan bloggers uolss.... Terharu cheq. Ada yang sanggup mai dari jauh macam-macam negeri ada Perak, KL, Selangor, Johor..Hatudia... Dipendekkan cerita jom tengok ceta bergambar yer.....




Kepak kebum kepak kebum kepak kebum..

Ketibaan pengantin lelaki dan family.. Hensem siot.. suami sapa la tu =P




Kemain lebar senyum bila suami ada di sebelah...Seronok kawen katakan hahaha






Gambar tunang yang dijadikan props dan santapan mata pada hari tersebut..




Acara memotong kek... Wajib ada kalau tak, kosong jer rasa




Meh nak shuap sket alolololo





 otototototo





Time outdoor.. Pic feveret.... Dah tak malu nak bertentang mata dah hihihi..

Tempat yang sama amik gambar masa outdoor tunang





Errr macam kenal jer tu.... Terima kasih sudi datang =)






Chocolate Fountain....

Impian aku nak adakan juga sikit kelainan masa majlis. Saja nak jamu..Dekat tempat aku mana ada orang buat kenduri jamu chocolate fountain lagi hehehe... Ha hamikkk berebut kawww....





Dengar cerita dari depa, meja baru nak setup dah kena serbu. Kelam kabut masa ni. Terima kasih ya kawang-kawang yang sudi membantu iolsss jamu orang kampung iolss







Dan paling win Apom Lenggang Kg Berjaya... Beraturrr kawww... Sapa tak sempat makan memang rugi beb.....




Sekali lagi dengan rasa rendah diri saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada rakan-rakan bloggers yang sanggup datang dari jauh semata-mata untuk menghadiri kenduri iosl laki bini. Sesungguhnya diri ini sangat terharu dengan kesanggupan kalian datang ke majlis iolss.. 






Mohon maaf andai ada kekurangan sepanjang majlis berlangsung. Mohon maaf juga sebab ada yang tak dapat tasbih ini disebabkan berlaku kesilapan teknikal dari pihak aku iaitu hanya seorang mendapat kesemua tasbih yang iolss buat. Depa tersilap bagi satu beg tu kedia. Kecewa tau. Penat aku bersengkang mata buat =,( 




My Family















Akhir kata doakan kami pasangan suami isteri kekal bahagia sampai ke akhir hayat dan insyaallah ke syurga. Doakan kami juga cepat mendapat zuriat ;)

Aminnn...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ GadisKampungSeparaBandar 2013 | All Right Reserved
Designed By
Shahada Fauzi